Hemavan-Ammarnäs i Juli!

Hej!

Jag och en kompis ska vandra Hemavan-Ammarnäs redan första juli, hur tror ni att vattenbeståndet är vid den tiden? Tänkte eftersom det är första gången för min kompis, skulle de underlätta om de var lättgånget! :) har själv aldrig varit i dessa fjäll, rör mig för de mesta i Sarek med omnejd! Har även några andra frågor...

1) Får vi se några djur efter vägen? ( kikare kommer att packas ner)
2) Vilka ställen "måste" vi besöka?

Min mor är renägare men har tyvärr fått en kraftig ryggskada så annat folk inom släkten gör de mesta åt oss, så än så länge har jag inte kunnat ta med honom på någon "äkta" Fjällupplevelse men hoppas få göra det efter denna vandring, så jag vill ge honom mersmak :)

Är tacksam för många fylliga svar! :)

Sytertoppen!

Toppar måste bestigas eller i detta fall besökas den är endast på dryga 1700 m men utsikten är god.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Alla rapporter visar på att det blir mycket snösmältning i år och höga vattenflöden. Leden vid Tärnasjöarna har fina broar, men man vet aldrig...det är vattenrikt område. "Terrängen är omväxlande med kalfjäll och hedmarker, björkskog och myrområden, sjöar, forsar och vattenfall."
En del rekommenderar att börja från Ammarnäs för att få bästa utsikten mot Hemavans fjäll.

lite snø i år, men kan bli mye vann..

Det är lite snö i fjället i år (mot vad det brukade va), men snösmeltingen kan være på sitt hardeste i början på juli så det kan va mycke vatten. Lägg upp ditt vägval utfrån det.. Har själv gått så tidigt där for nogot år senn, men gikk mycket på snö! I år är ¨det mindre snö enn dengang, men det betyder inte at det har hunnit bli tort..

Det är lite snö i fjället i år (mot vad det brukade va)

Det forbauser meg at du sier det NinaK. Jeg var nettopp i Arjeplog, bare noen mil lenger nord, og der var det uvanlig mye sne for årstiden. Jeg gikk også i fjellene nærmere Norge (ved Sulitjelma mot Tarradalen) og der var det også på de fleste steder mer snø enn vanlig. Men det er mulig at det skiller likevel såpass mye på denne korte strekning.

Til de som skal gå turen fra Hemavan mot Ammernes. Dere trenger ikke bekymre dere på om dere får oppleve ville dyr. De oppsøker dere i stooore svermer. Husk bare på å ta med dere mygghatter og godt med myggolje, ellers kan "dyrene" være en prøvelse akkurat på denne tiden rundt midtsommer.

Det forbauser meg at du sier det NinaK. Jeg var nettopp i Arjeplog, bare noen mil lenger nord, og der var det uvanlig mye sne for årstiden. Jeg gikk også i fjellene nærmere Norge (ved Sulitjelma mot Tarradalen) og der var det også på de fleste steder mer snø enn vanlig. Men det er mulig at det skiller likevel såpass mye på denne korte strekning.

Til de som skal gå turen fra Hemavan mot Ammernes. Dere trenger ikke bekymre dere på om dere får oppleve ville dyr. De oppsøker dere i stooore svermer. Husk bare på å ta med dere mygghatter og godt med myggolje, ellers kan "dyrene" være en prøvelse akkurat på denne tiden rundt midtsommer.

När kommer det turrapport? :)

Takk skal du ha for omtanken, jeg jobber med saken. Men akkurat nå sitter jeg på nattevakt på en data som ikke kan brukes til egne bilder og slikt. Jeg er heller ikke så god på å få til dette med å lage album, så hvis noen kan tipse meg så :)

Ett smidigt verktyg är Picasa http://picasa.google.com/ där man kan skapa webbalbum med några knapptryckningar från datorn.
Annars är Googlepages bra http://pages.google.com/ där kan du lägga upp hemsidor och lagra bilder som man kan klistra in i utsidan-trådar t ex "http://svenskatoppar.googlepages.com/SNB10325.JPG"

Också användarvänligt precis som picasa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips