Helsport Skjervoj 2+

Jag är inte så säker på att det är så tungt.
Helsport själva anger vikten till 2.8 + 0.35 = 3.15 kg på sin hemsida:

3-personerstältet Nordmarka 3 Camp som också bara säljs på XXL anger Helsport att det väger 3.1 + 0.35 = 3.45 kg och XXL.se anger att det väger 3.6 kg
Jag har dock vägt detta tält i butik med en bagagevåg och det väger ca 3.25 - 3.30 kg (skiljer lite mellan olika tält).

Nordmarka 3 Camp väger alltså mindre än Helsport och XXL anger. Och det är ett större tält än Skjervøy 2+.Fast det verkar vara olika material i tältet, polyamid i Skjervøy och polyester i Nordmarka 3 Camp.

Men jag håller med om att tälten är låga. 90 cm innerhöjd är inte mycket.

Länkar:
http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_teltmodeller/Skjervoey_2_Camp_
http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_teltmodeller/Nordmarka_3_Camp

För att jämföra vikten på tältet komplett med ex Hilleberg mfl behöver du räkna samman de olika delvikterna på Helsports tält, som på Skjervöy är 2,8+0,35+0,15=3,3kg. 0,35 är markpinnar och 0,15 är fodral och lagningshylsa som definitivt bör med på turen.;)

Både Nordmarka och Skervöy har PU-belagd yttertältsduk, vare sig den är i nylon (Polyamid) eller Polyester. De bättre Helsport tälten har som HB mfl silikonbelagd yttertältsduk (ex Fjellheimen 2 camp) men då hamnar man i en betydligt högre prisklass. Bergans Compact light och Arctic Alpine Design WBT har även de silokonbelags yttertältsväv, fast till överkomligt pris.

För att jämföra vikten på tältet komplett med ex Hilleberg mfl behöver du räkna samman de olika delvikterna på Helsports tält, som på Skjervöy är 2,8+0,35+0,15=3,3kg. 0,35 är markpinnar och 0,15 är fodral och lagningshylsa som definitivt bör med på turen.;)
När jag vägde Nordmarka 3 Camp i butiken tog jag påsen med tältet och alla medföljande tillbehör i och vägde den. Om Hilleberg skickar med något mer med sina tält än Helsport så har jag förstås inte vägt det.

Både Nordmarka och Skervöy har PU-belagd yttertältsduk, vare sig den är i nylon (Polyamid) eller Polyester. De bättre Helsport tälten har som HB mfl silikonbelagd yttertältsduk (ex Fjellheimen 2 camp) men då hamnar man i en betydligt högre prisklass. Bergans Compact light och Arctic Alpine Design WBT har även de silokonbelags yttertältsväv, fast till överkomligt pris.
Jag har dock hört att Helsport verkar ha lite problem med sina lite finare tält i nylon som t.ex. Fjellheimen Camp och Ringstind Light. Tältduken i nylon krymper och utvidgar sig beroende på temperatur och solbestrålning och gör att tältet kan spännas så hårt att tältpinnar knäcks. Kan dock inte hitta referenserna nu så ta det inte som en sanning.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
När jag vägde Nordmarka 3 Camp i butiken tog jag påsen med tältet och alla medföljande tillbehör i och vägde den. Om Hilleberg skickar med något mer med sina tält än Helsport så har jag förstås inte vägt det.

Jag har dock hört att Helsport verkar ha lite problem med sina lite finare tält i nylon som t.ex. Fjellheimen Camp och Ringstind Light. Tältduken i nylon krymper och utvidgar sig beroende på temperatur och solbestrålning och gör att tältet kan spännas så hårt att tältpinnar knäcks. Kan dock inte hitta referenserna nu så ta det inte som en sanning.

Alla tält i Polyamid (=nylon) ändrar sig med fuktighet och temperatur, och mer ju tunnare väven är. Polyesterväv är stabilare och töjer sig inte lika mycket, även tåligare mot solens UV-strålning. Ganska viktigt att ha markbanden lagom sträckta så att de avlastar ex dragkedjorna.
Jag har inte hört något om att stängerna på Helsports tält skulle knäckas av det, men det har varit mycket skriverier på norska forum om att Helsports stänger (av eget fabrikat) skulle vara av sämre kvalitet och stångbrott i dåligt väder är tydligen inte ovanligt. Det är kanske därför som de byter till DAC (samma som HB använder) from i år. Bytet till DAC stänger gäller bara tälten i Pro och Extreme serierna, dvs inte i Trek där Nordmarka och Skervöy ligger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips