Helsport Rondane Light 3

Har funderingar på att köpa ett Helsport Rondane Light 3 tält. Är det någon som har erfarenhet eller äger ett sådant och kan säga nåt om det?

Kan det funka till 2 vuxna 0ch 2 barn (3 & 1.5 år)? Hur är ventilationen?
Ser ju lovande ut med stora mått och låga 2.5 kg
 
Jag har inte hört talas om någon som har tältet men du kan ju läsa igenom trådarna som innehåller någon form av resonemang kring det.
Hittat genom sökfunktionen.
/Peter
 
Hej!

Jag äger ett Rondane 3 (ett gammalt, inte light), och om måtten är desamma skulle jag säga nej, ni (2 vuxna och 2 barn) ryms inte in i tältet.

Tältet är väldigt lågt och smalt. Med 2 personer blir der redan lite trångt, speciellt då man skall byta kläder. Visst ryms tre vuxna in, men det är obekvämt. Tältet är också väldigt lågt och smalt i fotändan, så det är antagligen ingen höjdare att sätta ett barn att sova där.

Förutom det trånga har jag upplevt det som ett bra tält, och ifall jag paddlar ensam någonstans är det mitt Rondane som hänger med - som solotält är det rätt så bra! :)

Mvh,
Linda
 
ok...man kan inte hitta så mycket information alls om det verkar de som. I alla fall inte nån som kan recensera det som ägare på svenska. Personligen tycker jag det verkar vara ett kanontält,förutom då kanske den låga höjden,jämfört med andra jämförbara tält.

Men har det funka ypperligt med ett bergans kompakt 2 förut så måste man ju göra ett skapligt "uppbyte" med det här.

Sett till vikt,och pris just nu på komplettfritid.no så kan jag inte motstå..så de blir en beställning
 
Har ingen erfarenhet av Rondane men har en god vän i Norge som köpte mig ett Fjellheim 3 (http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvu/telt/helsport-fjellheimen-3-camp-1031598).

Har tyvär bara satt upp det i vardagsrummet men i jämförelse med mitt Vaude Taurus 2 (http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=VAUDETAURUSII) så är det enormt. Även om det bara väger några hundra gram extra.

Så ett alternativ som är lite större och högre skulle ju kunna vara Fjellheim 3 (eller 4:an). Åk till norge och köp det där (3600nok vs 5300sek på xxl.no/se).
 
Det vart ett Helsport Rondane Light 3... 2639:- norska

Förhoppningsvis är det ett bra köp. Fick rekommendationer av en vän till en vän att slå till om man kunde leva med 90 cm takhöjd.
Med lite tur ligger de i lådan till helgen och får följa med på test
 
Jag kommer med en rapport så fort det ligger i lådan!

Nja, vi får väl se hur det är i storlek.. Men för mig låter väl ändå 160x220x90 som skapliga mått för två vuxna (liten sambo) & 2 små barn som hyffsat rymligt. I alla fall överkomliga så länge barnen är små eller som ett tält för 2 vuxna!
 
Jag kommer med en rapport så fort det ligger i lådan!

Nja, vi får väl se hur det är i storlek.. Men för mig låter väl ändå 160x220x90 som skapliga mått för två vuxna (liten sambo) & 2 små barn som hyffsat rymligt. I alla fall överkomliga så länge barnen är små eller som ett tält för 2 vuxna!

Får du in 4 st personer, oavsett storlek, med liggunderlag och sovsäckar samt får en trevlig nattsömn blir jag verkligen imponerad.
För min egen del låter det skapligt rymligt för mig och min sambo, inga fler.
//Peter
 
Helsport Rondane Light 3 är väl 90 cm i höjd som mest? Som jag förstår det sluttar tältet rätt kraftigt efter högsta punkten? Bredden varierar väl mellan 160-135 cm?

Hur som helst så tror jag att du har köpt ett bra tält.
 

Bilagor

  • Rondane-Light-3-Grundriss.JPG
    Rondane-Light-3-Grundriss.JPG
    16.3 KB · Visningar: 1,424
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
flamma Helsport Rondane best price! Bo och sova 0
Svartkjelen Helsport Rondane 3 - Bra? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.