Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar?

Just att golvduken är halkig är ett återkommande klagomål på Helsports Reinsfjell superlight. Jag har köpt ett sånt tält och kan lämna omdöme efter sommarens fjälltur.

Thure

Nu åter efter en regnig tur från Kvikkjokk till Saltoluokta med 6 tältnätter. Mitt Exped Synmat Basic hade tendens att halka lite medan min sons Sea to Summit låg kvar betydligt bättre på plats. Löste det så att vi placerade sonen överst om inte tältplatsen var helt plan. Inget stort problem i mina ögon men kanske läge att behandla mitt liggunderlag med medlen som föreslås i tråden.

Jag tar i det följande upp ett haveri som kanske har med halkigt tältgolv att göra. Tidigare i somras med samma tält så låg jag på ett Exped Synmat UL som fick en lång reva under natten se bild. Det var en skärgårdspaddling och underlaget var lite ris och gräs ovanpå något ojämna stenar längre ned i marken. Kanske kan revan ha uppkommit genom att liggunderlaget glidit på tältduken över en kvist eller knöl i marken? Nån som har varit med om något liknande? Skulle kunna vara idé att ha i åtanke om det är en någorlunda vanlig anledning till att uppblåsta liggunderlag havererar.

Thure

Bilagor

• P7141312.jpg
    P7141312.jpg
    30.7 KB · Visningar: 446

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är jag ensam om det?

Jag drar alltid några ränder med silikon (utblandat till "seamsealer") med en bred pensel tärs över golvet. Då halkar man inte längre. Litet tråkigt är det att det fastnar skräp i silikonet. Ett annat sätt är att dra ränderna på liggunderlaget.

Fixa golvet

Om man halkar runt på golvet så är det lätt fixat, Bland silikon med akrylatbensin eller "ren bensin" till ungefär filmjölks konsistens och måla på. Det kommer visserligen att fastna en del skräp i silikonet men det är det värt om man slipper vakna vid fotänden.

Ett annat sätt är att köpa Tulip Slick på eBay. Det fungerar storartat och det fastnar mycket mindre skräp i det. Lägg på några strängar och fördela ut dom med en pensel. Det tar dock lång tid att torka. Tältgolvet (eller undersidan på liggunderlaget) behöver få luftas i 3 dygn innan det är riktigt klart.

Hej! Letar efter Tulp Slick limmet men hittar bara färg! Har du bild eller mer info om detta måtro?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips