Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter?

Är det någon som har ett Reinsfjell SL 2 av senaste modell? Erfarenheter? Någon som kontrollvägt? Senast jag kontrollvägde Reinsfjell (äldre modellen) så var det betydligt tyngre än specifikation...

Just nu letar jag självstagande tält med litet footprint (lättare att hitta en tältplats). Som vanligt kommer det bli en kompromiss. I det här fallet vill jag att tältet ska vara så högt att man kan sitta i en luftmadrass-stol i innertältet samtidigt som man lagar mat utan att slå i taket. Är 180cm lång. Vill även att absiderna (2!) ska vara så stora att man kan hålla ovädret utanför när man går in och ut ur tältet. Tältet ska ersätta mitt Soulo som var lite för litet för mina behov. Rogen är avskriven pga höjd och konstruktion. Allak är lite väl tungt och framförallt för trångt i tak även om maxhöjd enligt specifikation är 105. Niak är avskriven pga endast en absid.

Tänkt användning (solo-tält eller vuxen + barn)
-Fjällvandringar där man kan gömma sig i skog om vinden är kraftig.
-Kajakturer när jag är själv i Stockholm (ofta möjlighet till vindskyddade tältplatser).
-Övernattningar i Stockholmsområdet (vindskyddat och ofta tältplats på hällar).

Specifikation
Lite lurigare att hitta tydlig specifikation på Helsports tält. Det jag funnit är att stängerna är DAC Featherlite NSL. Tror det är samma som jag har i mina Hilleberg-tält (gul och röd label). Om det stämmer så är det okej för mig. Är de ca 9mm?
Ytterduk: 15D med en vattenpelare på 2000mm. Vattenpelaren är jag inte orolig för men 15D? Hillebergs gula label har 20D med en rivstyrka på 8kg. Helsport anger inte rivstyrka.
Golv på 40D känns okej. Vattenpelar på 3000 känns däremot lite väl lågt. Behöver man footprint?
De anger inte om det är PU- eller Silikon-belagt i varesig ytterduk eller golv. Är det Silikon i båda för att minska vikten?

Tacksam för synpunkter/ David
 
Har gått andra vägen. Hade ett Reinsfjell 2 SL tidigare sitter nu med ett Soulo.
Inga givna svar angående det perfekta tältet utan man får prova sig fram vad som passar bäst för en själv.
Reinsfjell har sina kvaliteter men också några stora minus.
Störde mig främst på den mycket hala silikonbelagda väven de använder för golvet.
 
Jag har haft ett annat i superlight-serien som jag tyckte kändes för klent och sen golvet som jag inte gillade, så gick över till Unna och är skitnöjd. Använder det mycket utan medföljande innertältet, ofta bara som skydd för annalkande busväder. Sen fäller jag upp min Helinox Zero och kan sitta och njuta där inne, läsa och äta en bit mat.
 
Har gått andra vägen. Hade ett Reinsfjell 2 SL tidigare sitter nu med ett Soulo.
Inga givna svar angående det perfekta tältet utan man får prova sig fram vad som passar bäst för en själv.
Reinsfjell har sina kvaliteter men också några stora minus.
Störde mig främst på den mycket hala silikonbelagda väven de använder för golvet.
Upplever du tältet som rymligt? Det ser ganska lågt ut på sidorna. Absiden ser inte heller så stor ut. Kontrollvägde du tältet?
 
Jag har haft ett annat i superlight-serien som jag tyckte kändes för klent och sen golvet som jag inte gillade, så gick över till Unna och är skitnöjd. Använder det mycket utan medföljande innertältet, ofta bara som skydd för annalkande busväder. Sen fäller jag upp min Helinox Zero och kan sitta och njuta där inne, läsa och äta en bit mat.
Så använde jag Soulo också. Men då med footprint och exped air chair (eller Helinox ground chair).
 
För ett par år sedan köpte jag den äldre versionen av Reinsfjell SL begagnat. Golvet halt och tunt men har hållit bra. Footprint tycker jag är bra till. Vi har använt tältet på fjällvandring och kajakturer. Bra tält!

Jag uppskattar att man har varsin ingång och absid och på långsidan av tältet. Tältet hade en liten vävskada i en bågkanal som jag lagat. Inte helt lätt att få in tältbågarna i kanalerna det är min enda besvikelse med tältet så här långt. Troligen var detta anledningen till skadan på väven i bågkanalen.

Tältet är beprövat och det finns en hel del omdömen om det på nätet, verkar tåla långtidsanvändning bra.

Finns nog ingen anledning att tro att version II är sämre.

Vi har också en tyngre och billigare version av tältet köpt på XXL Nordmarka Dome 2+ sedan ca 2013 som vi använt vid kajakturer. Det väger ca 4 kg. Lite bredare och tyngre vävar, större absidgolvyta men lite mer lutande sidor i absiderna. Har hållit utmärkt.

Thure
 
Senast ändrad:
Upplever du tältet som rymligt? Det ser ganska lågt ut på sidorna. Absiden ser inte heller så stor ut. Kontrollvägde du tältet?
Det är några år sedan så ur minnet:
Kom från ett mindre tält så upplevde det som ganska rymligt, men inte extraordinärt, ligglängd och höjd just precis ok för mig 187cm.
Absiderna var inte så rymliga men inte heller små.
Vikten var 2.1kg om jag minns rätt.
 
Tack för alla tips. Kollade på/hade hemma Reinsfjell SL 2, Orion UL 2 och Orion Extreme 2. Störde mig tyvärr på något i alla tält. Småsakern men tillräckligt för att returnera. Råkade få syn på ett Staika i ett skyltfönster. Inte alls det tält jag hade tänkt köpa men det kändes bra för kajak och kortare turer. Får leta vidare efter ett lättviktstält.

Reinsfjell: för lågt
Orion 2 UL och Extreme: innertältet är för spänt. Tältbotten blir bananformad om man har liggunderlag som täcker hela golvet. Samma i mitt Orion 3 extreme (som jag för övrigt gillar skarpt).
 
Har provat många 1-2 p tält i olika prislägen och märken och modeller och har tester på fjellforum.no
Kortfattat så det som avgör vad som passar bäst på sommar eller märkt 3-S tält.Ej Rangordning efter vänsentlighet el dyligt.
1 din längd.(193 begr urval mkt)
2 vilken comfort du vill ha.
3 pris
4 anv. omr. vandr cykl.osv.
5 typ av modell tunnel,kupol osv
6 väder tålighet regn,vind,osv Vatten pelare och ev vindtunnel test båda enl samma std om man ska jfr olika märken
7 vikt
8 Nordisk lösning med resning av ytter och inner duk samtidigt el USA med först inner och sedan ytter
9 ett eller två väggs tält
10 antal personer och hur rymligt för dessa olika tillverkare har olika mått för samma antal
11 material polyester,silnylon,dyneema,canavas
12 väv tjocklek D och tr trådar per ytenhet ,rivstyrka
13 tillverkningsland Estland,Taivan,Kina,Italien(vissa spec,best) Australien Vietnam osv.och övrigaev special best efter önskemål som vissa små tilv börjat med
14 ev kompl med tarp då mindre tält ok ev vid flera tält mellan dessa vid grupper för tex matl.och gemenskap och ev eldstad under om säkert avst till tält och släck utr som vatten och ruskor frameTork av trväll och laddning av batterier wer 1 web 2.jpgWP_20210824_16_28_14_Pro.jpgWP_20210614_17_09_10_Pro.jpg
Tork av trväll och laddning av batterier wer 1 web 2.jpg
WP_20210824_16_28_14_Pro.jpg
WP_20210614_17_09_10_Pro.jpg
WP_20200707_21_53_34_Pro.jpg

OSV

Jag har nu HB unna som 1 p tält på sommaren(ska testa på vintern) HS himalaya 2p exp på vintern, NH cloud wing 2p lågpris tält till div och på gång med utvärdering Bergans sl tunnel 1p,HS sarek camp 2p,Bergans trollhetta 1p (tid testat)
Till HS Reinfjell sl 2p osäkert mod slut på rea XXL då jag skulle betala tänkte ett lättare sommar än HB unna men ev för klev väv om man ska anv det länge , provat HS sl ringstind 2p halt golv lite klen i spec golvväv och ej luftning i tak med väder skydd
Har lite problem med knän efter långturen med robusta lösningar på alla omr.och ska prova fram lättare utr men ej till extrema priser fn ej dyneema som verkade vanligt bland de i 4-50 år som var med på tåget till Abisko i år och köpa på rea men ändå minst 15 d och ej 7-10 D som en del väljer på bl BA mod.
MSR h.h nx2 sållt eft test före rea se bild första missyckade tältresning på flera hundra.
 

Bilagor

  • Grusavlagringar i Hogiavagge wer 1 web-1.jpg
    Grusavlagringar i Hogiavagge wer 1 web-1.jpg
    3.3 MB · Visningar: 116
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.