Helsport Breheimen?

Hej!
Jag är ny inom vandringsvärlden och tänkte köpa mig mitt första tält. Såg nu att de hade rea på XXL varav man bl.a. kan köpa ett Helsport tält Breheimen 3P för 2499kr på extrapris just nu https://www.xxl.se/helsport-breheimen-3-talt-gra/p/1173069_1_style . Skulle ni säga att det är något att ha trots sitt låga pris? Jag kommer till en början mest gå lite kortare vandringar och eventuellt ta mig upp på fjället troligtvis i sällskap med 1-2 vänner. Tältet skulle för det mesta användas sommartid men även enstaka nätter under vår och höst.

Såg också att det fanns ett kupoltält från Salewa på rabatt https://www.xxl.se/salewa-denali-iii-tremannatalt-gron/p/1131946_1_style .

Vilket tält tror ni skulle passa bäst för mina behov? Är med andra ord en nyfiken nybörjare som söker härliga naturupplevelser och vill ha ett tält som är smidigt samt går lätt att sätta upp.
 
Det finns en tråd on Helsport Breheimen här:

Ett frågetecken i tråden är längden på innertältet. Kolla om den räcker. Annars är det säker ett bra tält framförallt för de pengarna.
 
Det finns en tråd on Helsport Breheimen här:

Ett frågetecken i tråden är längden på innertältet. Kolla om den räcker. Annars är det säker ett bra tält framförallt för de pengarna.

Oj måste missat den tråden, tack så mycket! Nu funderar jag dock på om jag istället borde köpa ett Bergans Romsdal-tält i och med att även det är på rea till samma pris. Det är en riktig djungel det här med val av tält!
 
För tält med samma bottenyta brukar tunneltält vara lättare än kupoltält. Vattentätheten bör du granska, yttertält som går ner till marken är en nödvändighet i horisontellt regn.
Sommarreorna brukar har flera goda erbjudanden, var nogran med ligglängden kommer du med komfortablare liggunderlag 7 cm högre upp och då gäller den befintliga ligglängden där.

go tur
 
För tält med samma bottenyta brukar tunneltält vara lättare än kupoltält. Vattentätheten bör du granska, yttertält som går ner till marken är en nödvändighet i horisontellt regn.
Sommarreorna brukar har flera goda erbjudanden, var nogran med ligglängden kommer du med komfortablare liggunderlag 7 cm högre upp och då gäller den befintliga ligglängden där.

go tur

Tack för många goda råd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...