Helsingborg-hallandsleden

Hej! Jag och några kompisar planerar att vandra till Göteborg från Helsingborg som gymnasiearbete, men vi hittar ingen bra led i Skåne som går från Helsingborg och vidare till Hallandsleden. Är det någon som vet hur man kan gå eller kommer vi få välja en annan startpunkt?
Tacksam för svar /Tove
 
Skåneleden?

Hej Tove!
Antar att du/ni har kollat in Skåneleden? Nu är jag tyvärr på jobbet och har lunch, och internet här är inte det bästa, men ska kolla mer när jag kommer hem. Är inte helt hemma med hur Skåneleden går (bor själv i Södertälje...) men har gått någon led söderut från Torekov, så det bör ju funka!
Mvh Milan
 
Jo, jag har kollat skåneleden, men jag har inte hittat något som går från från Ängelhom till Helsingborg, eller någon led som går norrut från Helsingborg över huvud taget. Jag uppskattar verkligen hjälpen! :)
 
Kullaleden

Skåneleden fortsätter till Domsten/Gråläge en dryg mil norr om Helsingborg i dagsläget, http://www.skaneleden.se/leden/sl-5-oresundsleden/. Men man håller på att utöka den med Kullaleden, http://kullaleden.se/. Som ska gå längs hela Kullahalvön (passerar Höganäs, Mölle, Kullaberg, Arild m.m.) och sluta inne i Utvälinge vid Skälderviken.

Från Utvälinge är det cirka 5-6 km (längs med finfin strand eller genom mysig strandtallskog) till utkanten av Ängeholm där Skåneleden börjar igen. Sen är det bara att gå en bit ut på Bjärehalvön för att sen ta sig mot Hallandsåsen där Hallandsleden hakar på. Eller så går man runt hela Bjärehalvön och passerar Torekov och Båstad. Går även att gena från Ängelholm rätt upp mot Hallandsåsen.
 
Jag har gått hela sträckan från Helsingborg till Båstad utmed kusten. Inte på en gång, utan etappvis, i somras.
Det finns fina vandringsstigar hela vägen, även på de delar som inte är märkta för Skåneleden. Man kan inte gå fel, egentligen. Precis som inlägget ovan säger, upphör Skåneleden strax norr om Helsingborg, och fortsätter sedan i Ängelholm och norrut. Men det märks knappt ute i fält. Där fortsätter stigarna ändå. Märkningar för Kullaleden håller på att sättas ut.

Det mesta är lättvandrat och platt, utom Kullaberg och Hovs Hallar med lite mer utmanande sträckningar. Det enda stället det är farligt att gå är en bropassage utan trottoar över en å i östra delen av Jonstorp på norra Kullahalvön, där vandrare tvingas ut på väg som lyckligtvis inte är så hårt trafikerad. Jag vet att Kullaleden ska bygga en bro för gående, men jag vet inte hur långt det arbetet kommit.

Det är underbart vacker natur här med naturreservat som på ett pärlband med strandängar och fågelskyddsområden. Just sträckan mellan Arild och Jonstorp är en av mina favoriter.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.