Heliga platser i Svenska fjäll

Hej,

Jag letar efter heliga platser i de Svenska fjällen.

Med heliga platser menar jag: platser med religiöst värde(t.ex för samer), andliga platser, offerplatser, mystiska platser, hemsökta platser.

Jag är intresserad av allt så länge som det håller sig till den Svenska fjällvärlden och även den Norska.

Om du känner till något så maila mig gärna direkt: pelleny@tiscali.se

Eller skriv om det här.


Mvh, Per Nyberg.
 
Akka

Om jag inte missminner mig sa ar Akka-massivet vid Ritsem/Sarek en helig plats for sameran. Kommer inte ihag varfor, men det kan ju vara en ledtrad.


/Jakob
 
Offerplatser

Hej!

Offerplatser finns på många ställen i den svenska fjällvärlden. Flera finns utmärkta på fjällkartan.

Jag kommer osökt att tänka på Passeuksa på Padjelantaleden mitt mellan Tarrekaise- och Njunjesstugorna. Men den platsen är kanske välkänd av dig.

På norra sidan av Rautasjaure (som ligger i Kirunafjällen; leden mellan Kaisepakte och Alesätno)och på några öar i västra änden av samma sjö finns offer- och gravplatser. Ön har kallats "de dödas ö". Tyvärr kan jag inte närmare specificera vilken av öarna det gäller.

Spökstenen i Rapadalen känner Du troligen redan till.

Dessutom är Vuoiddasriida i närheten av Riksgränsen (Vuoitasreita på äldre kartor) betraktat som ett heligt fjäll för samerna. Vet inte riktigt historien om detta, men när jag var i fjällen som liten pojk fanns skrönor om att fjället bl.a. var ättestupa. Sant eller inte..... vet ej!



Mvh
Bert
[Ändrat av nidob49 2002-07-21 kl 18:28]
 
Snavavagges norra mynning

Hej!

Spökstenen finns långt ner i sluttningen under stigen, just där den passerar det brantaste partiet, när man går ut ur Snavavagges norra mynning. D.v.s. på Rapaälvens östra strand rakt västerut från Pielatjåkkas topp.

På den gamla Sarekkarta jag har tillgång till just nu är den utmärkt.

Mvh Bert
 
zeromaker; sa:
Hej,

Jag letar efter heliga platser i de Svenska fjällen.

Med heliga platser menar jag: platser med religiöst värde(t.ex för samer), andliga platser, offerplatser, mystiska platser, hemsökta platser.

Hej Per!

I vilket syfte söker Du dessa platser?

Mvh Bert
 
Syfte

Mitt syfte med detta är dels att försöka sprida denna information till en vidare krets. Att få fler att intressera sig inom den andliga sfären.

Dessutom vill jag inte att denna kunskap om dessa platser skall gå förlorad, utan bevaras för framtiden.


En bok med beskrivningar över vandringsturer i den svenska fjällvärlden med ett spännande mål kan också få fler mäniskor att få upp ögonen för naturen och den kraft som där finns.


Mvh, Per Nyberg.
 
Re: Offerplatser

nidob49; sa:
På norra sidan av Rautasjaure (som ligger i Kirunafjällen; leden mellan Kaisepakte och Alesätno)och på några öar i västra änden av samma sjö finns offer- och gravplatser. Ön har kallats "de dödas ö".

Jag minns en offerplats i området, det var en utstickande klippknöl uppe på berget kallad Luopakte. Ligger i nordöstra hörnet av Luovare, sydöst om Kaisepakte. Man stannade på vägen mellan Torneträsk och Stenbacken, gick sedan söderut. För att nå klippan så gick man genom en skreva full av stenskravel. Såg inte skymten av seiten, men en del gamla renskallar låg kvar. Besöket gjordes under första halvan av 80-talet, så saker kan ju ha ändrats.
Sedan så finns det en rödfärgad offerklippa (ca 5-10 m högt klippstycke) på vägen mellan Abisko och Lapporten.
 
Spökstenen.

Tror jag läste i axel hambergs bok att en samisk tjej tog självmord där då en kille inte ville vara med henne. Hon tog sitt liv vid stenen och om du sover på fel sida om stenen kan man se henne där.

Inser precis att jag svarar på en tretton år gammal tråd.. men va tusan
 
Jag tycker inte att man ska sprida information om var offerplatser finns. På fjällkartan finns tillräckligt med offerplatser utmärkta. Jag har träffat på en offerplats på Sirkas marker som nog ingen annan känner till och den informationen tänker jag behålla för mig själv. För mej är det en fråga om att visa respekt för de människor som en gång levde och verkade på platsen.
 
Jag har samma uppfattning som Ripjägarn - av samma skäl.

Jag har sett alldeles för många offerplatser fulla med skräp oxh använda som toaletter.

Jqg tror också att man skall varq medveten om att en del offeeplatser och heliga platser fortfarande är i bruk. Den romantiska synen på naturkrafter osv i dagens samhälle kolliderar alltså med en tro som aldrig dött ut och som är mycket gammal.

Acta Laponica av Ernst Manker är ett verk på nio böcker om Samekulruren. En av böckerna handlar om schamanismen och offerplatser.

Thomas
 
Jag tycker inte att man ska sprida information om var offerplatser finns. På fjällkartan finns tillräckligt med offerplatser utmärkta. Jag har träffat på en offerplats på Sirkas marker som nog ingen annan känner till och den informationen tänker jag behålla för mig själv. För mej är det en fråga om att visa respekt för de människor som en gång levde och verkade på platsen.

Instämmer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Träna på vad: Platser att öva? Fjällvandring 1
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Bulingen Dassig miljö vid populära platser. Fjällvandring 0
niklaz Koordinater till platser i Sarek? Fjällvandring 4
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...