Helags och sylarna

Jag är sugen på att ta bilen upp till Ljungdalen och vandra i Helags/sylarna i sommar.

Har tänkt mig en kort tur på 3-4 dagar. Är det för kort tid för att hinna ända bort till sylarna och tillbaka. Tänkte kanske rundat sylarna eller ta en tur in i tempeldalen.

Kanske räcker att vara runt omkring Helags och ta det lugnt, men nånting tilltalar mig mer med Sylarna. Vet inte vad.. Ni som varit där, vad föredrar ni och vad bör man se när man ändå tagit sig dit.
 
Jag hade lagt till några dagar ägnade åt toppturer vid Helags och/eller Sylarna. Från Helags fjällstation kan du också gå på fjällrävssafari (guidad tur).

På hemvägen kan du gå via Gåsen och eventuellt ta ytterligare en (förhållandevis lätt) topp.

Från Gåsen går du genom Holkendurrie mot Ljungans vindskydd och därifrån tillbaka till Ljungdalen via Ljungris.
 
Alternativt tar du bilen till Nedalshytta i Norge och rundar Sylarna därifrån och struntar i Helags. Då har du gott om tid till en toppbestigning på Syltoppen från antingen norsk eller svensk sida eller både och?

Annars är Helags mitt favoritområde där jag lätt kan vandra runt i flera dagar.
Men är det toppbestigningar du är ute efter så är Sylarna nog strået vassare.
 
Vad tycker ni är bäste med Helags respektive Sylarna då? Är det liknande miljöer? På de filmer och bilder jag sett ser Helags mer "kargt" ut medans Sylarna verkar grönare.

Toppturer är inget måste, hellre fina tältplatser och lite folk är en bonus.
 
hur långa dagsetapper räknar du med?
Om jag mins rätt är Sylarna-Helags 19 km.
Räknar du med en dag för Kläppen-Helags, eller tar du det som kvällstur då du kommer fram?
 
hur långa dagsetapper räknar du med?
Om jag mins rätt är Sylarna-Helags 19 km.
Räknar du med en dag för Kläppen-Helags, eller tar du det som kvällstur då du kommer fram?

Var i Sarek i somras och då gick vi 10-15 km per dag med 20kg packning. Nu kommer packningen vara lättare och terrängen är väl troligtvis lite lättare med, men jag kommer gå själv nu och då går jag nog långsammare.. Har tänkt att det ska vara en lugn tur.
 
Var i Sarek i somras och då gick vi 10-15 km per dag med 20kg packning. Nu kommer packningen vara lättare och terrängen är väl troligtvis lite lättare med, men jag kommer gå själv nu och då går jag nog långsammare.. Har tänkt att det ska vara en lugn tur.

Fundera då ett varv till. Om det är 13 km mellan Kläppen och Helags och 18 till Sylarna, och du ska tillbaka sen, så blir det ju 62 km, om du ska gå lugnare än 10-15 så blir det ju 4-6 dagar bara fram och tillbaka. (4 om man räknar med 15 km per dag)

Ta kartan och räkna kilometer.
 
Fundera då ett varv till. Om det är 13 km mellan Kläppen och Helags och 18 till Sylarna, och du ska tillbaka sen, så blir det ju 62 km, om du ska gå lugnare än 10-15 så blir det ju 4-6 dagar bara fram och tillbaka. (4 om man räknar med 15 km per dag)

Ta kartan och räkna kilometer.

Jag inser att det blir för långt. Det får bli antingen bil till Kläppen och sen några dagar vid Helags eller bil till Nedalshytta och några dagar vid Sylarna.
 
Jag inser att det blir för långt. Det får bli antingen bil till Kläppen och sen några dagar vid Helags eller bil till Nedalshytta och några dagar vid Sylarna.

Båda fungera bra. Om du tar Nedalshytta, gå moturs, dvs Ekorrdörren först, då får du de vackraste delarna först (om du sen vänder samma tillbaka istället för varvet runt).

Skitfina tältplatser vid vindskyddet i Ekorrdörren, även fina några km innan Sylstationen då du kommer från det hållet (kolla på platta öar ute i Sylälven som delar upp si där)

Christian
 
Båda fungera bra. Om du tar Nedalshytta, gå moturs, dvs Ekorrdörren först, då får du de vackraste delarna först (om du sen vänder samma tillbaka istället för varvet runt).

Skitfina tältplatser vid vindskyddet i Ekorrdörren, även fina några km innan Sylstationen då du kommer från det hållet (kolla på platta öar ute i Sylälven som delar upp si där)

Christian

Tack för bra tips!

Hur lång tid tar en toppbestigning till storsylen? Vilken väg är bäst upp?


Tar gärna emot fler tips på saker man borde se/göra i området.
 
5-12 tummar har jag sett uppgifter om, men lutar nog mer åt 5 för egen del. Det hela handlar om 2 saker, din träning och din höjdskräck

Din träning: Normalträmnad, det är ingen jättepärs, men stenigt, 700 höjdmeter (halva kebnekajse)

Höjdskräck: En del av det hela är exponerat. Jag har inga problem, min system kom upp lite vit i ansiktet, min mor vände.

Sen hur man går. stationen, över bron, följ stigen, den går upp på kammen mellan stor och lillsylen. Det är i övre delen av den branten man får ta lite med händerna. Men det är röda stenar märka. Uppe på kammen, följ den till toppen

Lycka till
Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
CyberJunkie Helags > Sylarna via Helags topp(ar)? Fjällvandring 6
lillaanna Topptur: Helags eller Sylarna? Fjällvandring 20
shadowfire Nedalshytta-Sylarna-Helags Fjällvandring 17
Naturtjejen Helags/Sylarna & Storerikvollen Fjällvandring 5
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
Charlotte2 Vilket håll är bäst Helags Sylarna eller tvärtom? Fjällvandring 9
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
joa_bj Fiske runt Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen? Fjällvandring 2
Börje H Helags Sylarna? Fjällvandring 8
Sylarna Helags Fjällvandring 2
Jocka Helags-Sylarna Fjällvandring 1
omitimo Ruttförslag området Sylarna-Helags vecka 37 Fjällvandring 12
matsh Sylarna -Helags? Fjällvandring 4
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Juventus88 Sylarna -Helags Fjällvandring 7
Juventus88 Helags- Sylarna i Juli Fjällvandring 3
KillerKaninen Helags och sylarna Fjällvandring 1
RS Vädret Sylarna/Helags? Fjällvandring 4
jocke w Helags-Sylarna Fjällvandring 3
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
3775 Helags-Sylsjön-Sylarna Fjällvandring 4
L-O Sylarna eller Helags Fjällvandring 1
Marcus Storulvån-Sylarna-Helags. Tips? Fjällvandring 4
Marcus Storulvån-sylarna-helags tips! Fjällvandring 5
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.