Hela Kebnekaise och lite till

viktorjonsson; sa:
Många här har skrivit om att gå på snö. Själv tycker jag det många gånger har kännts mer tryggt än när jag gått på bart berg, eftersom det i många fall består av lös bergart.

Ja, lagom branta snöfält är perfekta för nedstigning, när det är som bäst kan man åka långa sträckor på hälarna. Detta dock sagt med reservation för att det beror på snöns beskaffenhet. För hård, eller isig, och det blir farligt, är den däremot varm och djup kan det blir urjobbigt.

Däremot avskyr jag snö på glaciär eftersom den döljer sprickorna.
 
Bilden av Kebne klarnar mer och mer.

En annan fråga. Temperaturen i juli, hur varmt brukar det vara nedanför bergen (fjällstationen t.ex), respektive på bergen (lite högre helt enkelt)? (vindhastighet är ovidkommande, vet redan vad kyleffekt är)

Om man föredrar temperaturer mellan 0 till +10, vill undvika vårfloder, snöstorm, och inte behöva pulsa runt i snö nere i dalarna, vilken tid är lämpligast i så fall?

Har någon råkat ut för snöstorm i Kebne sommartid förresten?
 
Snöstormen

Fjällvädret är som det är, snön kan komma i drivor när som helst, men augusti är väl att föredra. Skall du gå upp på nordtoppen så föreslår jag att du skaffar 3 kamrater och går från Tarfala via halspasset upp bakom nordtoppen, fint som attan!
Skall du gå mellan nord och sydtoppen så skulle jag föredra att ha kamrater med å knyta in sig i replag. Spelar ingen roll på hur bra man är på self-arrest om man råkar tappa yxan eller inte orkar hålla sig kvar så är det fint om man har några feta bromsklossar :)
Go tur.
 
Michel.B; sa:
Bilden av Kebne klarnar mer och mer.

En annan fråga. Temperaturen i juli, hur varmt brukar det vara nedanför bergen (fjällstationen t.ex), respektive på bergen (lite högre helt enkelt)? (vindhastighet är ovidkommande, vet redan vad kyleffekt är)

Om man föredrar temperaturer mellan 0 till +10, vill undvika vårfloder, snöstorm, och inte behöva pulsa runt i snö nere i dalarna, vilken tid är lämpligast i så fall?

Har någon råkat ut för snöstorm i Kebne sommartid förresten?

Medeltemperaturen kan du nog googla upp. Det jag finner slående är att det är hyfsat vart och inte så stor skillnad mellan olika höjder. Sommartid är det ju midnattsol, och det har stora fördelar för alpinism. Det är förhållandevis varmt och bäst av allt man har obegränsat med tid i det avseende att man behöver inte tänka på att vara nere före solnedgången.

Bästa tiden är efter midsommar och framåt till september. Midsommar är ofta för tidigt. Sist vi var där var över en midsommar och vi hade jobbigt mycket snö på Nordtoppen och Vargryggen. Pulsade bitvis i en meter våt snö.

Vårfloden är knappast ett problem för den som siktar högt, den är jobbigare nere i dalarna där jokkarna kan bli omöjliga att passera om det inte finns broar.

Risken för snöfall är minimal, i juni, juli, augusti. Det kan komma lite snö på topparna. Men den smälter isf snabbt. Dock ska man räkna med att det kan bli kyligt, och ha med sig kläder och utrustning för hårt väder, mössa, handskar, goretex, fleece, etc.
 
När jag var uppe i Keb Augusti 2001 var det snöstorm!
När jag var uppe i Keb Oktober 2004 var det sommar!
När jag var uppe i Keb Juni 2005 var det massa snö!

Fjällväder går aldrig att lita på...
 
Kanonbra data från Tarfala Research Center, tackar! :)

Det låter som vädret är tämligen bekant iaf.

Hela tjusningen med berg är väl just dess oförutsägbarhet, bla att man kan uppleva alla typer av väder, till och med samtidigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...