Hela Kebnekaise och lite till

Hej!

Jag håller på att planera nästa resa/äventyr. Efter hemkomsten från de Isländska bergen slog det mig att jag aldrig varit i Kebnekaise - så dit bär det av härnäst! :)

Jag skulle stort uppskatta feedback samt om någon har mer information rörande rutten (se nedan).

Preliminärt kommer det att bli en solo-tur med bestigning av Kaskasatjåkka, kamvandring över Drakryggen, bestigning av Kebnes syd- och nordtopp. Hela turen finns utritad på följande karta:
http://bushcraft.se/images/kebne.jpg
(vet ej bästa vägen så den kommer säkerligen att ritas om)

Preliminär tidpunkt är juli/augusti 2007 och skall få ta den tid det tar speciellt eftersom jag kommer att filma och fota hela resan (vill jag ha fin utsikt från topparna).

Jag har haft svårt att finna detaljerad information kring samtliga delar av turen, t.ex om huruvida det är någon riktig klättring vid Nordtoppen eller Drakryggen, mm. Har läst någonstans att det är viss klättring vid nordtoppen??

- Har någon här personlig erfarenhet av någon del av rutten?? (västra eller östra leden till sydtoppen finns ju hur många reseberättelser som helst kring, så där behövs det nog inte läsas fler, men kamvandringen över i stort sett hela Kebnekaise, nordtoppen, halspasset, Drakryggen, vandringen mellan topparna på Kaskasatjåkka, m.m vet jag inte mycket om alls)

- Någon som känner till en sida på nätet, bok, film, m.m som detaljerat beskriver någon eller några delar av rutten på kartan?

Om någon vill tipsa om något så kanske det kan vara bra att veta lite om mina tidigare erfarenheter, mm.:

I somras vandrade jag tvärs över Island, 20 dygn med mycket berg - så jag anser mig ha bra erfarenhet av fjällväder och vandring i branta berg. Jag är nybörjare när det gäller klättring men tycker att jag redan fått ett bra grepp om grunderna och klättrar redan topprep solo (väldigt lätta leder, med kängor ej klätterskor, två rep - ett med "alpine butterflies" som backup-rep, replås på det andra repet, mm). I vinter skall det övas mycket med stegjärn och isyxa (bla självräddning).

Tack på förhand!
/Michel
 
Det bästa tipset är nog helt klart att man inte ska underskatta en sådanhär tur. Det kan ta väldigt lång tid och vara väldigt krävande.

Kan bidra med lite info angående klättring om Kaskasapakte och Kaskasatjokka då jag har gått samma väg över dom två för två veckor sedan, ska du gå med full packning kommer det att bli rätt svårt, för när vi var uppe så krävdes det lite klättring för att komma upp, inte så mycket, men en del. På väg ner fick vi dock klättra/fira ner en hel del.
 
Jag misstänkte nästan det.

Visst blir det full packning. Med rep, klätter- och kamerautrustning kommer det bli en massa extra kilon. Kommer säkerligen vara nästan omöjligt att klättra med så det blir nog att hala upp ryggsäcken. Ner borde inte vara några problem med ryggan på i och med "bröstsele" (slinga) så man inte tippar bakåt.

Tack för infon, då vet jag lite vad som väntar vid Kaskasatjokka.

Förresten, någon som vet om det finns fasta ankarpunkter eller rep någonstans på rutten?
 
Du lär behöva säkra dig några gånger under den turen, exempelvis mellan Kebnes syd och nordtopp. Hur ska det egentligen gå till om du vandrar ensam?
 
På kaksasapakte finns en del fasta säkringar i form av inslagna bultar med slingor i, men dom är inte jätte många, men en del finns det dock. Kan hålla med om att nord->sydtopps traversen kan bli rätt så farlig ensam med full packning, har bara varit där väldigt tidigt på våren, men jag har hört att det är betydligt brantare på sommaren.
 
Jätte bra fråga!

Har mest sett vinter-bilder mellan nord/sydtoppen, men om det är så brant som ni beskriver det finns det inget annat att göra än att gå sträckan 3 gånger - dvs nästan precis som att solo-klättra uppför (klättra, säkra, gör ankare/standplats, hala (ryggsäcken), fira ner sig, plocka bort säkringarna och klättra uppför repet igen).

Förmodligen blir det att ta ena repet och bombsäkra det. Gå samtidigt som man sätter några säkringar (kamsäkringar eller isskruvar kanske) på vägen. När jag nått änden av repet tar jag rep 2, ankrar det och går tillbaka för att hämta rep 1. Sen får man repetera hela proceduren. Visst blir det jobbigt! En enklare lösning efterönskas absolut!

Alternativet är definitivt att hyra en guide speciellt för de rutterna - får se hur jag gör.
 
Jag skulle tänka mig både en och rvå gånger innan jag klättrar solo tvärs över Kaskasapakte med full packning. Traversen mellan Syd- och Nordtoppen är nog det minsta problemet. Nedför via vargryggen, solo med packning, är inte heller en bit kaka...
 
Kommer nog att tänka efter minst 3 gånger - det är ju därför jag frågar och försöker ta del av folks erfarenheter.

Om jag hade varit ute efter en bit kaka hade jag åkt på chartersemester. Nu är jag förstås ute efter det som jag förmodar väldigt många söker på Utsidan - utmaningar?! Grejen är förstås att göra något man inte gjort förut så säkert som möjligt - annars är det ju svårt att kalla det utmaning i första hand. Jag sätter planering på högsta prioritet när jag ger mig ut och till skillnad från många andra kommer jag att träna i nästan ett helt år på allt som en sådan här tur kan tänkas erbjuda.
 
Mitt svar var inte menat som en avrådan, ville bara poängtera att både Kaskaspakte och Halspasset är ett strörre hinder än kebs syd-nordkammen med packning. Har du möjlighet så lämna den vid t.ex. svarta sjön och ta Kaskasatraversen utan nåt på ryggen, det skulle jag iaf gjort. I övrigt tror jag det är en fullt möjligt travers, och rolig! Vet du hur terrängen/kammen söder om rabots ser ut?

Lycka till och god tur!
 
Ursäkta min sarkasm. Varnades av en mängd människor inför och medans min Islandsvandring, till slut blev det nästan komiskt om hur farligt allt var om man skulle tro berättelserna. Självklart fattar jag att alla menar väl med att varna om farorna - och jag tar dem på fullt allvar, trots att en mer teknisk detaljerad beskrivning saknas i varningstexten.

Inget illa menat!

Att lämna större delen av packningen låter kanske inte som en så dum idé.

/Michel

[Ändrat av Michel.B 2006-08-31 kl 13:04]
 
Söder om Rabots

Nej, tyvärr har jag även här dålig information om hur det egentligen ser ut på kammen söder om Rabots glaciär. Har återigen sett vinterbilder, men mer landskapsfoton som inte säger så mycket.

Någon som kamvandrat där?
 
Re: Söder om Rabots

Michel.B; sa:
Nej, tyvärr har jag även här dålig information om hur det egentligen ser ut på kammen söder om Rabots glaciär. Har återigen sett vinterbilder, men mer landskapsfoton som inte säger så mycket.

Någon som kamvandrat där?

Gick den vägen ner från toppen mot Singivagge förra året ungefär fram till den punkt där du ritat att du kommer upp, fast jag vek av söderut där istället. Jag hade huvudsakligen snöfält att gå på i början av juni. Det är inte mycket till kam, snarare så att backen upp söderifrån avbryts abrupt i stupet ner mot glaciären. Stenigt naturligtvis - men knappast något problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...