Hel fotplatta för motion

Jag har en ny vacker och spännande kajak. En havskajak med fartpotential :) Den har fast skottvägg som fotstöd. Skottväggen lutar i en behaglig vinkel för fötterna.

Men jag har taxben i förhållande till förre ägaren. Och jag vill därför lägga i cirka en halvdecimeter tjock skiva av något stumt cellplastmaterial (divynicell säger någon... det löser dig nog...)

Min fråga gäller själva tjockleken på skivan, därmed:
Hur ni motionspaddlare era fötter mot era hela fotplattor? Hela foten emot? Eller bara framfoten? Eller någon mer dynamisk kombination där det varierar över paddelrörelsen?​

Jag kommer såklart prova mig fram... men det är ändå rätt kul att hör hur proffsen kör ben-o-fotarbetet när hel fotplatta erbjuds.
 
Divinycell kan nog vara bra. Det har slutna celler till skillnad från frigolit som suger vatten. Det blir ju inga sidokrafter att tala om så dubbelhäftande mattejp eller kardborre kan fungera. Sätt en tunn plyfaskiva närmast fötterna. Använder du WBP-limmad behöver du inte behandla den annat än att sandpappra den len. Härligt att ha bara fötter eller strumpor mot!

Behöver du flera lager divinycell så limmar du med en rand sikaflex. Samma gäller mellan divinycellen och plyfaskivan. Lägg plant på golvet med tyngd ovanpå några timmar.

Vad är det för kanot du skaffat?
 
Vad är det för kanot du skaffat?

Ulf Johansson har byggt sig en nya version av sin långfärdskajak (kallad Corsa GT), jag har fått ynnesten att köpa den gamla (Corsa). Känns jättekul! Hade en fin tur hem i söndags utomskärs! Och hon är lättdriven och rätt lagom lång för mig tror jag. Underbart välgjord. Funderar på att skapa en liten informationsfolder för de som kommer med frågor... ;)

Men frågan, kanske otydlig, rörde inte själva plastjoxet, utan om tjockleken på nämnda jox, alltså om ergonomin/"paddlingsteknik":

Har motions&racerpaddlare hela foten på fotplattan under hela paddlingscykeln?
(Eller jobbar man delvis "på tå"?)
 
Ulf Johansson har byggt sig en nya version av sin långfärdskajak (kallad Corsa GT), jag har fått ynnesten att köpa den gamla (Corsa). Känns jättekul! Hade en fin tur hem i söndags utomskärs! Och hon är lättdriven och rätt lagom lång för mig tror jag. Underbart välgjord. Funderar på att skapa en liten informationsfolder för de som kommer med frågor... ;)

Men frågan, kanske otydlig, rörde inte själva plastjoxet, utan om tjockleken på nämnda jox, alltså om ergonomin/"paddlingsteknik":

Har motions&racerpaddlare hela foten på fotplattan under hela paddlingscykeln?
(Eller jobbar man delvis "på tå"?)

Jag är ingen racepaddlare men har haft hel platta i Icefloen och nu i Commandern. I stort sett hela foten ligger mot hela tiden. Vristspänsten tränar jag på promenader ute på Femöre istället ;-)

Tjockleken kan nog ingen svara på via utsidan utan du måste prova dig fram. Där är ju divinycellen bra för den är så lätt att såga, raspa och limma.

Kom ihåg nu att du köpte den svartdäckade med det italienklingande namnet...
 
Tjockleken kan nog ingen svara på via utsidan utan du måste prova dig fram. Där är ju divinycellen bra för den är så lätt att såga, raspa och limma.

Grejen är ju den att jag aldrig haft hel fotplatta. Motionskajaken har inte utan bara en tvärslå med pinnen mitt i, och gammkajaken har keepers. Så jag vet ju inte "hur man gör" med hel fotplatta. Jag tror att jag har rört rätt mycket på hälarna också så att säga...

Nu har jag redan tryckt i lite skumplattor jag hade liggande för att testa ett par olika tjockleker. Och så får jag testa mig fram för att få en bra och effektiv sittställning. Nu med förutsättningen att hela foten ligger i. Då ligger ju nästa utprovning kring benböjningen, dels vad jag gillar och dels vad jag får plats med. Sen bestämmer jag tjockleken.

Kom ihåg nu att du köpte den svartdäckade med det italienklingande namnet...
Just det. Lilla lyckliga jag... Nu skall jag bara försöka bevisa mig värdig denna skönhet.
 
Jag tycker det känns stumt med hela foten mot fotplattan. Upplever att paddlingen blir effektivare med hälarna i luften ungefär som när man cyklar.

Nu cyklar jag i och för sig mer än motionspaddlar så jag borde kanske hålla snattran..
 
Själva vitsen med helt fotstöd är ju att trycka ifrån med hela foten. När jag paddlar med "halvt" fotstöd nu för tiden pressar jag in hälarna under det eftersom jag vill trycka ifrån med de också.
Men om man inte jobbar med rotation i överkroppen och jobbar med benen som en förlängning av det kvittar det förmodligen vilken typ av fotstöd man har.
 
Själva vitsen med helt fotstöd är ju att trycka ifrån med hela foten. När jag paddlar med "halvt" fotstöd nu för tiden pressar jag in hälarna under det eftersom jag vill trycka ifrån med de också.

Ja, det är ju det som inte är helt självklart för mig. Cyklister jobbar väl rätt dynamiskt med vaden också tänker jag. Och även om man kan ta stöd för hela foten så är det inte självklart för mig att optimal teknik har foten i under hela paddlingscykeln/paddeltaget.

Men om ni säger det så lugnar jag mig och konstaterar att jag har något att luta mig mot. Någon annans erfarenhet. Gött så! :)

Men om man inte jobbar med rotation i överkroppen och jobbar med benen som en förlängning av det kvittar det förmodligen vilken typ av fotstöd man har.

Uppfattat. Sedan länge. Och om jag inte har högsta sätet i längfärdskajaken (än?) så har jag hyfsad bålrotation och hyfsad utväxling på bentrampet. Tror jag. Åtminstone ibland när jag är koncentrerad och åtmistone i motionskajaken där sätet är högt och fint.
 
Senast ändrad:
Kajaker innan 2000 var oftast för låga att rymma fötterna på höjden och därför låg bara framdelen av foten an mot stödet och hälarna tryckte ner kraft i kajakbotten. Det blir lite mer gnag på hälarna med halvt fotstöd.
En annan fördel med helt fotstöd är givetvis att fråntrampet blir stumt och kraften skjuter kajaken framåt.
Någon tog upp cykling. Cykelskor har styv sula för att foten ej skall vika sig över pedalen. All kraft går ner i pedalen utan flex. Lite samma sak med helt fotstöd, även om jag inte tycker att betydelsen är lika stor.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...