Hej. jag väger för mycket

jag går aldrig ner på fjällvandringarn, trots mycket mindre mat, men så är jag rätt deffad idag och har inte mycket att ta av.

men hade jag haft möjlighet att väga mig direkt efter vandring så kanske man gått ner, men hemresan med pizza eller hamburgare nånstans återställer ev viktförlust.
Jag brukar gå ned 1-2 kg på en 10 dagarsvandring...ska till Sarek om några dagar. Längtar!

Jag brukar gå ned 1-2 kg på en 10 dagarsvandring...ska till Sarek om några dagar. Längtar!
äter du ingenting på hemvägen då i bilen eller på stationen? Jag tycker det är svårt att vet vad endast själva vandring ger för resultat, eftersom jag vid samtliga vandringar jag gjort fyller på med riktig mat på vägen hem.

Låter kul att åka till Sarek nu. Myggfritt, men kallare nätter.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
äter du ingenting på hemvägen då i bilen eller på stationen? Jag tycker det är svårt att vet vad endast själva vandring ger för resultat, eftersom jag vid samtliga vandringar jag gjort fyller på med riktig mat på vägen hem.

Låter kul att åka till Sarek nu. Myggfritt, men kallare nätter.
Ja, jo...men jag menar före och efter vandringen. Alltså viktnedgång pga ökad energiförbrukning under vandringen. Lite fett är inte så dumt att tappa.

jag går aldrig ner på fjällvandringarn, trots mycket mindre mat, men så är jag rätt deffad idag och har inte mycket att ta av.

men hade jag haft möjlighet att väga mig direkt efter vandring så kanske man gått ner, men hemresan med pizza eller hamburgare nånstans återställer ev viktförlust.
Hade jag haft möjlighet att väga mig direkt efter den vandringen hade nog vågen visat lite mer än 7 kg viktförlust.

15 timmars fasta är metod som bevisad har positiv påverkan på hjärna. Såg ett program där man testade fasta på Alzheimers patienter med god resultat, förbättrad minne bla. ( 15 timmar istället för 16 som vedertaget i allmäns kretsar, läkaren uttalande i programmet)
Ska jag gå till mig själv och vandring så går jag alltid ner i vikt under vandringar. Under 2018 när jag var ledig i 4 månader och vandrade nästan konstant har jag tappat 7-8 kg. Behöll vikten i 3-4 år men på den senaste tiden kan jag inte behålla den lägre vikt en längre tid. Nu är jag inte kraftigt överviktig utan har ca 7 ” extra” kilo som har bestämt sig att stanna där de är.
Första gången jag gick upp i vikt just pga fasta, fasta då man skulle enbart dricka under några dagar. Fick även svåra magsmärtor. Antagligen min magkatarr som jag har haft sedan barndomen har blivit retad. Så gå hungrig för mig innebär mycket lidande.
Nu efter klimakteriet har kilorna etablerat sig på midjan och det är dessa som minskar vid vandring även om jag äter snabba kolhydrater.
Under sommarens 2 vandringar har jag gått ner 5 kg och ökat 3 efter att jag kom hem och satte mig i soffan med stickning och stora mängder kaffe med mjölk i. Idag står ryggsäcken packad och tar bussen till Kvikkjokk.
Kontentan för mig: mindre rörelse ökar min apetit och därav vikt, mer rörelse minskar mina behov av mat. Jag äter inte skräpmat som chips, smågodis o dyl och mycket sällan processad mat men 1-2 ggr i vecka slickar in en bulle eller 1 glass. Det är 1 liter mjölk om dagen i kaffet som är boven i dramat och stillasittande. Samt mängden maten allmänt när jag inte rör på mig, då kompenserar jag den goda upplevelsen av att vara ute i naturen med den goda upplevelsen av att äta god mat ( alltså äta av fel anledning även om det är bra mat som är lagad från grunden).

Hur tänker ni kring övervikt generellt och vad som orsakar det ?

En del människor verkar ha väldigt lätt att reglera sin kroppsvikt samtidigt som andra individer verkar ha väldigt svårt, vanligast verkan någonstans mitt i mellan vara.
Några saker som poppade upp som kan ligga bakom, vet dock inte vilket som är den "största boven".....sannolikt någon kombination av vissa nedanstående

1. Fel/dålig matvanor.
2. För lite fysisk aktivitet.
3. Naturligt låg ämnesomsättning.
4. Dålig karaktär.
5. Gener/sjukdom.
6. Lägre ämnesomsättning med ålder.

Samtidigt kan man reflektera över är att ser man på skolfoton från -70talet så var folk i snitt mer slimmande än vad vi är idag.
Vad tror ni är anledningen till att det är så ?

Samtidigt verkar ålder vara en faktor där fetman ofta ökar.

Senast ändrad:
Det sägs ju att fjällvandring är en av de bättre aktiviteterna för att få bort bilringar, men har inte märkt av det själv, men beror kanske på att jag redan är rätt spinkig, men finns en del ändå att ta av. Går ofta fort och med lite puls, men tror viktförlusten stoppas av att jag stoppar i mig mycket jägarsnus med nötter och choklad. Tack vare det håller jag min aptit i schack och är sällan speciellt hungrig när det är dags för lunch och middag.

1,5 påse frystorkat per dag och lite chia eller muslifrukost brukar va min mat, utöver några nävar jägarsnus. Och på det går jag mellan 15-25 km. Inga problem, men börja kännas när det blir över 30-35 på en dag. Men gillar att pressa mig ibland. (Vad fan, militärer går väl 10 mil på en dag ibland på en burk vita bönor och lite stryk)

Hur tänker ni kring övervikt generellt och vad som orsakar det ?

En del människor verkar ha väldigt lätt att reglera sin kroppsvikt samtidigt som andra individer verkar ha väldigt svårt, vanligast verkan någonstans mitt i mellan vara.
Några saker som poppade upp som kan ligga bakom, vet dock inte vilket som är den "största boven".....sannolikt någon kombination av vissa nedanstående

1. Fel/dålig matvanor.
2. För lite fysisk aktivitet.
3. Naturligt låg ämnesomsättning.
4. Dålig karaktär.
5. Gener/sjukdom.
6. Lägre ämnesomsättning med ålder.

Samtidigt kan man reflektera över är att ser man på skolfoton från -70talet så var folk i snitt mer slimmande än vad vi är idag.
Vad tror ni är anledningen till att det är så ?

Samtidigt verkar ålder vara en faktor där fetman ofta ökar.
Om vi knäckte den frågande skulle vi bli ekonomiskt oberoende.
En sak är säker, svält är säker metod för att tappa vikten men den medför för många negativa konsekvenser

Om vi knäckte den frågande skulle vi bli ekonomiskt oberoende.
En sak är säker, svält är säker metod för att tappa vikten men den medför för många negativa konsekvenser
Nöten kanske inte är så svårknäckt trots allt ?

Vi vet ju historiskt att ett lagom sort samt balanserat födointag i kombination med regelbunden fysisk aktivitet fungerar.
Varför var annars unga smalare i snitt fram till -70 talet ?

Kan det vara så att mentaliteten är en stor faktor ?
Går man in i en normal ICA butik så är i så är nog närmare 40-50% av det ät och drickbara sortimentet mer eller mindre skräp som vi varken behöver eller bör förtära.

Frågan är varför vi stoppar i oss den delen av sortimentet, för det gör vi ju bevisligen efter som det finns kvar (=köps) år efter år ?

Kan man komma till insikt att mat i första hand är bränsle och näring för kroppen och inte till för tröst eller njutning så är nog mycket vunnet.

Senast ändrad:
Det är inte bara unga som var smalare förr. Faktum är att fetma ökar med åldern! Över 50 procent av alla mellan 16-84 är överviktiga/lider av obesitas. Det har ökat explosionsartat sedan 80-talet...

Förekomsten ökar med åldern​

Förekomsten av övervikt eller obesitas ökar med åldern, från cirka 10 procent bland förskolebarn och 20 procent bland skolbarn till 30 procent bland unga vuxna (16–29 år) och sedan ökande till drygt 60 procent bland vuxna mellan 45–64 år (figur 2). Levnadsåren mellan 20 och 40 år verkar vara en period där BMI ökar mycket. I alla åldersgrupper finns det könsskillnader, men det finns också socioekonomiska och regionala skillnader i förekomsten av övervikt och obesitas. (https://www.folkhalsomyndigheten.se...-obesitas/statistik-om-overvikt-och-obesitas/)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips