Hej då Naturkompaniet

Har som så många varit en ofta återkommande kund under många år, många tiotusentals kronor har det blivit över den tiden. Men, nu är det slut mellan oss. Allt p.g.a. 59 kr...

Var ute i helgen, skulle sätta igång köket, inget gasflöde. Skruvar fast anslutningen lite hårdare, fortfarande ingen gas. "Hm... Konstigt" tänker jag, byter tub och nu funkar allt galant.

I dag, Naturkompaniet i hörnet Kungsgatan/Norrlandsgatan, kommer in med min tub, följande dialog utspelar sig, R, det är jag Rickard, F försäljaren

R: "Hej, det verkar vara något fel på den här tuben, det kommer ingen gas ur den"
F; "Hm, det verkar som den är lite skadad, nertryckt här i anslutningen"
R: "Ja, när det inte fungerade så skruvade jag ju ner munstycket lite hårdare, då pressades den ju ner"
F: "Ja, det är tyvärr inget jag kan göra något åt"
R: "Nej, jag trodde såklart inte att du kunde laga den, jag tänkte byta den"
F: "Har du kvitto?"
R: "Nej, det är ju inget man brukar spara direkt, ett kvitto på en gasoltub för 59 kr..."
F: "Det här är inget Primus kommer ta ansvar för, tuben är ju skadad i anslutningen"
R: "Ja, det klart, när det inte kom något gas så skruvade jag ju åt den lite hårdare sa jag, sen funkade ju den andra tuben utan problem när jag bytte"
F: "Tyvärr, vi kan inte byta den utan kvitto, vi kan inte gå till Primus med en skadad burk".

Ridå. 59 kr, en skitsak ekonomiskt men en stor sak när det gäller hur jag vill bli bemött som kund. Nu tänker jag utnyttja min konsumentmakt och i fortsättningen lägga alla (och de är många) investeringar i friluftsprylar på andra ställen än hon Naturkompaniet. Inget ni förmodligen bryr er om, det gör väl ingen skillnad i det stora hela men nu när jag gör slut tänkte jag att ni och alla andra skulle få veta varför.

Tack och hej Naturkompaniet.

/Rickard
 
Ring direkt till Primus, det har jag gjort nån gång när jag fått flaskor som inte funkat, och blivit bra bemött (dvs ersatt)
 
Förstår att du blir upprörd och tycker det är fel, alltid klurigt med reklamationer.
Diskuterade ni något om hur aktiv kund du var?

Försäljarn gör bara som han blir tillsagd, dock med undantaget "att göra kunden nöjd".

Men då ord står mot ord i denna diskution ang om det var någon gas i tuben eller om den var tom vid köp. Så gör han ändå rätt.

Det går inte att godkända alla varor som kunder kommer in med och är besvikna på, dock så får man diskutera och komma fram till ett bra resultat för båda parterna.

59kr och en gastub är löjligt att diskutera om du är en välkänd och storkund hos butiken.
Men man måste se de båda myntets sidor.
 
Att få en skadad tub, som uppenbarligen är av märket Primus, kan aldrig vara några problem med att få ersatt oavsett om man har kvitto eller ej.
Även om jag kan förstå säljaren så borde det inte vara konstigt alls att tillgodose kundens önskemål i detta fallet.

Ta kontakt med Primus och strunta i Naturkompaniet i fortsättningen. Det gör jag i allra högsta grad men av helt andra anledningar.

//Peter
 
Hej!
Jag kan ju förstå hur NK tänker. Butiken får inte tillbaka några pengar från Primus om varan är skadad..

MEN då får man ju som säljare se till att butiken tar kostnaden själv för att värna om kunden!!! En butik med minsta lilla servicekänsla gör det! Ditt värde var mindre än 59 kr..

Tycker Du gör helt rätt!
 
Jag kan i och för sig tycka att det är rätt ok av säljaren att kräva bevis för att du har köpt grejerna där. Det är ju inte lilla butiken i lilla stan där alla kan tänkas känna igen alla trogna kunder.

Någon diskussion om hur felet har uppstått bör det dock inte vara, åtminstone inte om det var nyligen du köpte tuben. Samtidigt är det ju lite vanskligt om det ursprungliga felet faktiskt har försvunnit pga av annat våld. Då har butiken kanske möjlighet att få rätt i att felet inte var ursprungligt.

Lyckligtvis ligger det ju ryp 20 andra friluftsbutiker inom en kilometers radie, så det är ju inte så svårt att göra slut :)
 
Det är en sak jag aldrig förstår men som folk hela tiden försöker med hos olika butikers reklamationsavdelningar och tar upp tiden, gräla och göra sig osams med butiken - det är att ens komma på iden att reklamera en vara utan att ha en kvitto med sig.

Har man ingen kvitto eller vill hålla reda på den - glöm alla evetuella krav på garantier, utbytesrätt mm. - det är väldigt simpelt.

Det är kundens jäkla skyldighet att hålla reda på kvittot om denne skall kunna hävda framtida krav/reklamation, oavsett summan, för hur skall en butik kunna bedöma om varan är handlad där eller köpt/upphittad någon annan ställe och man går till en tredje butik som inte har något alls med situationen att göra och kräver reklamation.

Butiker är inte kommunicerande kärl till tillverkarna som en del kanske tror - butiken köper en pall tuber för ett visst pris och säljer det till lite högre pris till kund - är det något fel på en exemplar i pallen så är det i regel butiken som får stå för det då det är för dyrt att hantera vara hela vägen till tillverkaren, det gäller inte bara gasol för 59:- utan TV/radioaffärer får ta hela TFT-skärmar/TV på eget kostnad då det är fortfarande för dyrt att skicka tillbaka till tillverkaren någonstans i Asien för garanti

och då är kravet på ett kvitto att varan är köpt i butiken högst rimlig begäran IMHO.
 
Ta kontakt med Primus och strunta i Naturkompaniet i fortsättningen. Det gör jag i allra högsta grad men av helt andra anledningar.

//Peter


Om jag fattat det hela rätt så är det samma ägare av Naturkompaniet och Primuskonsumentprodukter nämligen Fenix Outdoor om det nu har någon betydelse. Nu är jag ingen storkonsument av propan/butan (använder oftast propan) och ger oftast inte mycket för kvalitén på grejerna hos Biltema. Men det finns åtminstone 3 undantag vad gäller saker från Biltema. Gasol, nyckelringslampor och batteriaskar.

Tips i alla enkelhet även om det just nu är för sent för trådskaparen. Spara kassakvitton till man åtminstone hunnit prova saken. Clas Ohlson har 30 dagars öppet köp och i regel 2 års garanti och utan kassakvittot är man ”chanslös” även där.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Hej då Haglöfs. Butiker och leverantörer 143
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.