Rätta mig om jag har fel men är inte Naturkompaniet en butik med en prisbild där denna typ av service bör ingå.
/Roy
/Roy
Om jag fattat det hela rätt så är det samma ägare av Naturkompaniet och Primuskonsumentprodukter nämligen Fenix Outdoor om det nu har någon betydelse. Nu är jag ingen storkonsument av propan/butan (använder oftast propan) och ger oftast inte mycket för kvalitén på grejerna hos Biltema. Men det finns åtminstone 3 undantag vad gäller saker från Biltema. Gasol, nyckelringslampor och batteriaskar.
Tips i alla enkelhet även om det just nu är för sent för trådskaparen. Spara kassakvitton till man åtminstone hunnit prova saken. Clas Ohlson har 30 dagars öppet köp och i regel 2 års garanti och utan kassakvittot är man ”chanslös” även där.
Per
Det är en sak jag aldrig förstår men som folk hela tiden försöker med hos olika butikers reklamationsavdelningar och tar upp tiden, gräla och göra sig osams med butiken - det är att ens komma på iden att reklamera en vara utan att ha en kvitto med sig.
Butiker är inte kommunicerande kärl till tillverkarna som en del kanske tror - butiken köper en pall tuber för ett visst pris och säljer det till lite högre pris till kund - är det något fel på en exemplar i pallen så är det i regel butiken som får stå för det då det är för dyrt att hantera vara hela vägen till tillverkaren, det gäller inte bara gasol för 59:- utan TV/radioaffärer får ta hela TFT-skärmar/TV på eget kostnad då det är fortfarande för dyrt att skicka tillbaka till tillverkaren någonstans i Asien för garanti
och då är kravet på ett kvitto att varan är köpt i butiken högst rimlig begäran IMHO.
Bra inlägg men jag är inte riktigt med om vad detta har med mitt inlägg att göra?
//P
Tanken från min sida var att det sitter samma personer i bägge företagens företagsledningar i och med att dom har samma ägare.
När jag är riktigt förbannad på något företag så skriver jag direkt till företagsledningen, även om det sällan hjälper. Men ibland hjälper det och det har hänt att jag fått tackbrev och att dom ska se till att utbilda personalen bättre (åtminstone skriver dom det)
Per
Fast ibland undrar jag om dom i butiken har glömt huvudet hemma .
Jag köpte för några år sedan en GP batteriladdare med 4 st LR6 NiMH batterier. När jag skulle ladda batterierna så visade det sig att ett av batterierna inte gick att ladda. Eftersom jag i och med min utbildning och min yrkeserfarenhet vet hur man gör en systematisk felsökning så gjorde jag denna felsökning, vilket resulterade till slutsatsen ”batteri nummer 3 går inte att ladda oavsett position i batteriladdaren och dom andra batterierna går att ladda oavsett position i batteriladdaren”. Således batteri nummer 3 är kasst.
Så jag var till affären och förklarade situationen (och hade med mig kassakvittot). Han som jobbade i affären tyckte att dom måste skicka tillbaka batteriet till tillverkaren för kontroll innan jag kunde få ett nytt batteri (styckepris sådär 40 kronor (kundpris)). Jag försökte få han i personalen att förstå att det är väldans dålig ekonomi både för dom som företag att paketera och skicka iväg en sak där kundpriset var 40 kronor och att det för mig som privatperson kostade mer att åka till affären 2 gånger (exklusive min tid) än vad ett batteri kostar. Men han i affären stod på sig. Men när jag kom hem så hade någon lite smartare person från affären ringt och pratat in på min telefonsvarare att jag kunde komma in och hämta ett nytt batteri.
Sedan dess har jag inte handlat mer på den affären men köpt nya GP NiMH batterier i takt med att dom lyckats pressa in mer energi (fler mAH) i batterierna.
Per
En månad senare ringer Ericsson. De har pillat sönder min mobil (i molekyyyler) och hittat en fuktskada som inte täcks av garantin. De erbjuder mig två alternativ:
1) Skruva ihop den defekta mobiltelefonen och returnera den till en kostnad motsv mer än hälften av nypriset
2) Skrota den, alldeles gratis
Jag tackade och bad honom dra åt helvete. Lär inte lägga pengarna på deras telefoner igen.