HB Akto i storm?

marmotta skrev:
Jag hinner inte leta just nu, men det finns en tråd med rubriken "tält bit för bit", e.d., och där finns
en hel del information. Innertältet väger iaf c:a 530 gram (jag hoppas att du inte, som en del, utgår från att enbart yttertältet är ett fullgott alternativ till
enväggstält).

Det fanns tyvärr inget i den tråden förutom mitt eget inlägg ang. vikt på både inner- och yttertält.

Ska testa det som en tarp iaf :)

// Jocke
 
thomalin; sa:
MAJJEN; sa:
Köpet av ett HB Akto kommer allt närmare. Finns det någon här som har erfarenhet av tältet i riktigt busväder? Ingen av kortändarna går ju ända ner till marken. Blir inte det ett grymt vindfång i stormen?

Undrar HåkanF

Nu har ju inte jag varit ute i naturen med mitt HB Akto än... men första gången jag slog upp det här hemma så blåste det rejält (vi bor på en höjd) och jag blev förvånad över hur lätt det var att slå upp själv trots den starka vinden, lovar mycket gott inför sommaren jag känner definitivt att jag litar på tältet.

Igår så pratade jag med en representant från North Face på tältdagarna i sthlm... ang deras enväggstält solo12, som har ett litet vindfång på taket, som kanske går att jämföra med Akto´s víndfång vid ändarna.

Jag ifrågasatte det, men han menade att vindfånget stabiliserar tältet och att dom testat det upp till 60(hörde jag rätt?!) sekundmeter... dom hade testat det så hårt att fästena för markpinnarna gick av, men duken och bågkonstruktionen höll...

Kanske har Akto´s ändar en liknanade funktion?

60 meter i sekunder vore riktigare,
(division, inte multiplikation, tack)
men det skulle inte förvåna mig om de
faktiskt menade 60 mph, alltså 26-27 m/s

Om vi talar om samma sak så är detta tält mycket
lågt (och trångt - man får nog gå ut och
in igen om man ska vända sig); vidare så sitter
ett kryss i taket som nog ska fungera stabiliserande.
 
Joakim Ambrosson; sa:
marmotta skrev:
Jag hinner inte leta just nu, men det finns en tråd med rubriken "tält bit för bit", e.d., och där finns
en hel del information. Innertältet väger iaf c:a 530 gram (jag hoppas att du inte, som en del, utgår från att enbart yttertältet är ett fullgott alternativ till
enväggstält).

Det fanns tyvärr inget i den tråden förutom mitt eget inlägg ang. vikt på både inner- och yttertält.

Ska testa det som en tarp iaf :)

// Jocke


Nu kan det ju variera från tält till tält, men uppgiften om innertältet fanns i ett tidigare inlägg
i samma tråd, 531 gram.
Sen är det väl bara att subtrahera.

Ja, yttertält ensam kan endast jämföras med en tarp,
men utan den senares möjlighet att reglera profilen
efter vädret. Jag misstänker att utan golv och egen kroppstyngd så går en del av vindegenskaperna
förlorade.

Men testa för all del, resultatet kan vara intressant inför någon låglandstur i höst.
 
marmotta skrev:

Om vi talar om samma sak så är detta tält mycket
lågt (och trångt - man får nog gå ut och
in igen om man ska vända sig); vidare så sitter
ett kryss i taket som nog ska fungera stabiliserande.

Yepp... vi talar nog om samma tält... hade det uppsatt hemma och det var ingen hit utrymmesmässigt m.m... och fick storstryk av Akto i kampen om mina stålisar...

Thomas
 

avslutad210712

Gäst
sundancekid; sa:
runekargo; sa:
På en Sarek-tur var vi i en storm. Det stod et Akto bedre end et TNF VE-25.

Det vil sige at det stod meget meget godt! Men det var også sat op med to stænger.

Eftersom jag är aktivt troende inför VE-25-guden måste jag bara påpeka att om ett Akto stod stadigare än ett VE-25 så är jag fullt och fast övertygad om att det senare var dåligt/felaktigt uppslaget alternativt felkonstruerat ;)

Alternativt felkonstuerat - ta inte illa upp men det är väl dåligt om tältet inte står pall för lite vind för att det är felkonstruerat. Obs det var du som sa det inte jag.

Nu tror jag förstås inte på att ett TNF VE-25 är felkonstruerat men man måste ta varje chans att hugga :)

/Hillebanen
 
Det verkar som om Akto tål de mesta i vindväg, vad jag har hört och läst. Chris Townsend har det som favorittält och han har testat många tält i mycket dåligt väder. Så jag tror du kan vara så lugn som det är möjligt på den punkten.

Enda nackdelen verkar vara det som BPL lyfter fram, nämligen att när det rasar ned en halv meter tung snö på tältet så knäcks takbågen. Något som ibland händer vintertid på ställen som Klippiga Bergen, men knappast något att oroa sig för i våra trakter.

Jörgen
 
avslutad210712; sa:
sundancekid; sa:
...
Eftersom jag är aktivt troende inför VE-25-guden måste jag bara påpeka att om ett Akto stod stadigare än ett VE-25 så är jag fullt och fast övertygad om att det senare var dåligt/felaktigt uppslaget alternativt felkonstruerat ;)

Alternativt felkonstuerat - ta inte illa upp men det är väl dåligt om tältet inte står pall för lite vind för att det är felkonstruerat. Obs det var du som sa det inte jag.

Nu tror jag förstås inte på att ett TNF VE-25 är felkonstruerat men man måste ta varje chans att hugga :)

/Hillebanen

Jag sa inte att det inte står pall för lite vind, det var du som sa det inte jag ;)
Men som sagt. Jag har _mycket_ svårt att tro att ett Akto står stadigare än ett VE-25 om båda tälten är rätt uppslagna och stadigt förankrade.

Hugg på för all del ;)
 
runekargo; sa:
På en Sarek-tur var vi i en storm. Det stod et Akto bedre end et TNF VE-25.

Det vil sige at det stod meget meget godt! Men det var også sat op med to stænger.

Men det är ju fusk (mer att bära). Är inte VE-25 ett
tremanstält (vidare ett där innertältet sätts upp först?)

Jag har ingen vindmätare på mina turer, men jag har upplevt mycket blåsiga förhållanden åtminstone två gånger. Ena gången, på Korsika, svepte vinden uppför en sluttning, och tältet stod i vindriktningen (det torde vara omöjligt att bestämma själv på GR20:s tältplatser).
Det skakade resjält och det blev inte mycket sömn.

Andra gången hade jag gjort misstaget att ställa upp det rätt högt
på en plats där alla flyktvägar var sådär 200 meter högre. Jag hade ockå otur med vindriktningen, eftersom vinden låg
på från sidan (jag reste tältet timmar innan det började blåsa). Det blåste 15 timmar i sträck,
och det var mycket obehagligt. Duken fladdrade
och smattrade, och bågen vek sig emellanåt i sidled.
Den var dock inte i närheten av att knäckas.

Jag har googlat en hel del om olika tälttypers vindtålighet och intrycket, bland annat från tävlingar
där många tältar på samma ställe, är att Akto står sig väl i konurrensen
(däremot är det rimligen för tungt för att vara ett riktigt bra tävlingstält).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Joakim Ambrosson Tält i storm Bo och sova 56

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.