Havskajak Svalbard.

Hej alla,

Är lite intresserad av att köpa en Kajak.

Känner igen modell beteckningen Svalbard men modellen verkar inte längre va i produktion då
man finner väldigt lite information angående denna.
Är det någon som har padlat denna modell och beskriva den i ord skulle jag bli väldigt glad.

Tack på förhand.

-Åke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mkt fin men dyr...

Hej Åke

Visst är Svalbarden en mycket fin o bra kajak särskilt för längre turer, har själv haft tillgång (lånat) till en på flera turer, och jag tror inte du blir missnöjd.
Hade iof problem med att roderaxel "rostade" fast, troligen inget problem på nyare exemplar tror (?) de även bytt roder system.

Men om du inte skall använda den extremt mycket skulle jag helt klart rekomendera en begagnad / billigare typ.
Köpte själv en ny importerad (Estland) till ca en tredjedel av priset...

Paddla lugnt

Låter bra hittade den Norska sidan strax efter jag varit här inne. Det jag tittar på är en begangnad kajak för ~7000 kr med paddel.
Bra för långfärd innebär det att den är slö opackad?

-Åke

Snabb

Nils-Åke; sa:
Låter bra hittade den Norska sidan strax efter jag varit här inne. Det jag tittar på är en begangnad kajak för ~7000 kr med paddel.
Bra för långfärd innebär det att den är slö opackad?

-Åke

Min fru hade en Svalbard 1991-92. Jag tyckte det var en fin och snabb kajak både lastad och olastad. Hon var för liten för kajaken och bytte därför till en Nordkapp.

Det första exemplaret hon hade läckte i skotten mellan sittbrunn och packutrymmen så hon fick en ny kajak som hon sedan sålde. Då produverades kajakerna i Norge numera görs de av engelska P&H.

Sannolikt så är en senare årgång från P&H bättre kvalitetsmässigt.

Provpaddla den om möjligt med en annan kajak som referens. Sitter du bra i Svalbarden och den inte är defekt så är 7000 Kr ett bra pris.

Thure

Ja det blev en Svalbard. Skicket va fint behöver bara byta alla däckslinjer som har förlorat lite av sin spänst.
Premiär paddlingen gick bra massor av segelbåtar ute i den fina vinden. Tog mig lite tid att vänja mig vid den riktigt lätta paddeln (VKVs delbara kolfiber paddel) antar att man uppskattar den lägre vikten vid längre paddlingar.
Nu ska man bara bestämma sig vart turen ska gå i år.
-Åke

Svalbard

Hej!

Har paddlat Svalbard under tre säsonger. Det positiva var definitivt comforten. Jag satt bekvämt och med god kontakt med skrovet. Lätt att komma i och ur men ändå bra grepp för roll.
Kom inte riktigt sams med sjöegenskaperna speciellt vid sidvågor. Den ville "kana" sidledes över vågtopparna på sin flata botten akterut. Inget dramatiskt hände men gav en osäkerhetskänsla tyckte jag. Sålde och införskaffade en VKV seagull offshore som jag trivs utmärkt med. Underbart stora lastluckor.
7000 för en Svalbard i OK-skick är def ett bra pris.
Lycka till!

Uffe

Re: Svalbard

roder; sa:
Kom inte riktigt sams med sjöegenskaperna speciellt vid sidvågor. Den ville "kana" sidledes över vågtopparna på sin flata botten akterut. Uffe

Vill minnas att skrovfomen är inspirerad av vindsurfingbrädor. Minns att den var rolig att surfa med. Tyckte inte att rodret var helt effektivt i medsjö men totalintrycket av kajaken var gott.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips