Hårdhet Skyllermarks blå?

Jag funderar på att skaffa mig ett par Skyllermarks blå och undrar om någon här har erfarenhet av hur hårt stålet i skenorna är på de skridskorna.
Bakgrunden är att jag åkte mina första år på ett par Skyllermarks Möja som behövde brynas ofta vilket jag inte var nöjd med. Jag åker för närvarande på ett par Zandstra som behöver brynas ganska sällan vilket är bra. Enda felet med dem är att man måste borra nya hål för att kunna justera dem i sidled och på grund av den smala ovandelen kommer jag ändå inte så långt ut som jag vill med skon. Därav tankarna på att köpa ett par Skyllermarks blå.

Vänliga hälsningar,

Klas Yhland
 
mjukt stål?

Jag har faktiskt haft problem med hårdheten i skenan på mina blå. Jag brukar bryna skenorna före varje utfärd. En dag med hård blankis har jag perfekt 'grepp' när jag startar, men redan efter någon timme börjar dom kännas slöa. Jag köpte dom för två år sen och har frågat några handlare om andra rapporterat samma sak, men ingen har kännt till något sådant. Jag undrar nu om det är fler på detta forum som har liknande problem med dom blå.
 
Hårt stål

Jag har ett tidigt par, har aldrig upplevt några problem med att de blivit slöa av normal åkning. Däremot fick de gärna vara något hekto lättare...
 
inga problem här.

Har du maskinslipat skenan någon gång? Du vet väl att man ibland måste ner i stålets kärna för att få en hållbar skärpa. Om man bara hyvlar på på mer eller mindre samma material så säger min kunskap i materiallära att det kommer bara att bli sämre och sämre för varje gång.
 
materiallära

Tack för det sista tipset här. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Dom är aldrig omslipade, så jag ska prova och återkomma om jag märker nån skillnad.
 
Hårdhet Blå

Tack alla för era svar.
Patrick, på vilket sätt blir en maskinslipning bättre? Menar du att den del av skenans utsida som ligger närmast åkytan tappar härdningen och att man måste avverka en del material för att komma ner till härdat stål igen? Förutom att jag inte avverkar lika mycket material ger ju min bryning lika vassa kanter som en maskinslipning.
För övrigt ger en maskinslipning väl bättre kontroll på slipkurvan men det är ju en annan sak.

Vänliga hälsningar, Klas
 
Vi kan gärna hårdhetstesta dina skridskor.

Hej Mats!

Vi mäter hårdheten på våra skenor med jämna mellanrum och vi ligger på ett värde som alla seriösa märken har. Och skall man ha ett högre värde börjar man närma sig gränsen för risken att skenorna spricker.

Härdningen kan dock variera lite och vi mäter gärna upp dina skridskor för att se om du fått ett lite sämre exemplar. Hitills har våra mätningar visat på små variationer.

Hälsar Ragnar Wijkström
08-605 30 15
 
Eftersom Ragnar svarat

från företaget Devex som tillverkar Skyllermarks skridskor så frågar jag:

Har du någon erfarenhet av att bryning eller maskinslipning försämrat härdningen enligt ovan?

Min gissning är snarare att handbryning ger mindre risk för att härdningen går ur. Men om härdningen gått ur på ytan så borde man kanske kunna förbättra situationen med avverkning under låg temperatur ned till fräscht härdat stål.

Ni som är metallurger etc kanske kan ge lite referenser. Ulf Helmersson du kanske vet mera?

För övrigt så tror jag att bimetallskenor eller hårdförkromade skenor skulle kunna hålla skärpan längre än de vanliga skenorna av Sandviks rostfria knivstål.

Thure
 
thureb; sa:
För övrigt så tror jag att bimetallskenor eller hårdförkromade skenor skulle kunna hålla skärpan längre än de vanliga skenorna av Sandviks rostfria knivstål.

Ja, det är ju inte en högoddsargissning. Däremot så är dom antagligen jobbigare att slipa/bryna när det väl blir dags. Skall man börja diskutera skärpehållarlängd etc så måste jag återigen plugga min gamla favorit:

http://www.t-blade.com/home.php

Nu med kolfiber!

-Palle
 
Jag har erfarenheter

av både bimetallskenor och hårdförkromade skenor.
Mitt intryck var att de både höll skärpan längre och var lika lätta att bryna som de rostfria skenorna.

Nackedelar med dess skridskor var att bimetall vad jag vet inte funnits i annat än ca 1 mm vilket kan vara för smalt för alroundbruk och att de hårdförkromade hade kolstål som rostade lite.

Det senare ingen avgörande nackdel.

Thure
 
mina blå som tyvärr tagit ut skilsmässa från varandra(ena ligger i elektroluxfjärden) slipade jag en gång om året, jag vet inte hur många mil jag kör per sässong men jag kan nog kallas för aktiv åkare.
 
newcence; sa:
mina blå som tyvärr tagit ut skilsmässa från varandra(ena ligger i elektroluxfjärden) slipade jag en gång om året, jag vet inte hur många mil jag kör per sässong men jag kan nog kallas för aktiv åkare.

Det kanske inte hör till tråden....

Jag har ibland tänkt sätta dit en fångrem på mina ömt tillsågade "Blå" (Om du ser dem skulle du skratta...)
Så Kjell, en något ofin fråga: Hur kom det sig att den ena ligger på botten, och hade en fångrem förhindrat det hela ?
Själv använder jag den manuella Salomon Profil bindningen, och så trög som den är att få upp skulle jag bli förvånad om mina grillor lossnade. Vill minnas att du hade Rotefella ?

/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marcus Karlsson Skyllermarks Orange märkligt tung Långfärdskridsko 8
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
CFJ Joha PRO med Skyllermarks röd Långfärdskridsko 3
hedstrom89 Skyllermarks röd Långfärdskridsko 1
lawe Kapa Skyllermarks blå Långfärdskridsko 3
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
Läraren Skyllermarks röd vs OAC Carbon Racer Långfärdskridsko 6
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Stuvarn Skyllermarks Röd....Bra Köp? Långfärdskridsko 2
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
Boosse Skyllermarks Långfärdskridsko 1
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
rickard svanström Inställning Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
Nisse P Inställningsproblem Skyllermarks Blå Långfärdskridsko 6
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
lasse054 Kapa Skyllermarks blå ? Långfärdskridsko 6
JLjung "Kapa" Skyllermarks blå Långfärdskridsko 12
ottagono modifiera Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
AK Vikt på Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 2
tmthulin Ändra profilen på Skyllermarks Långfärdskridsko 4
Boosse Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
jabe05 Skyllermarks Blå? Långfärdskridsko 9
chlindberg Skyllermarks nya blå ? Långfärdskridsko 0
angelikaj Skyllermarks remless Långfärdskridsko 3
Skyllermarks Birka (igen) Långfärdskridsko 1
Skyllermarks Birka något att ha? Långfärdskridsko 1
tommydee Erfarenheter av Zandstra Tour Blå? Långfärdskridsko 10
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
Rajjan Jag har ett par blå skridskor Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.