Har någon vandrat på alvaret?

JA MEN VISST!!

I somras gick jag och en god vän mörbylångaleden ca 9 mil, och med den så korsar man alvaret på ett ställe = vid den otroligt mysiga byn KASTLÖSA startar man "färden" 46 grader varmt hade vi när det var som varmast, nåväl Kastlösa start över alvaret till ex. EKETORPS fornborg blir strålande :) GLÖM INTE VATTEN och SOLSKYDD

/Micke
 
Alvaret - frihetens oas

Mörbylångaleden är den led som passerar Alvaret. Dock lämpar sig Alvaret bra till att "planlöst" bara knalla omkring och njuta av den stora öppenheten. Det är verkligen en overklig frihetskänsla som inträder efter ett par timmar på slätten.
Dock kan det vara på plats med en karta om man tänker gå längre turer, även om risken att förvilla bort sig är obefintlig.
Bra startpunkter kan vara från Kastlösa (västra vägen) eller från Skärlöv (östra vägen). Då kommer man genast ut på Mörbylångaleden.
Fina delar av Alvaret är också att vandra längre norrut runt trakterna av Möckelmossen
 
Alvaret Oktober-November

Jag har lite lösa planer på att försöka komma till Öland under vecka 44 (skiftet Okt.-Nov.). Har funderat på om det är möjligt att mer eller mindre korsa Alvaret från syd till nord. Dvs. start i trakterna av Ottenby för att sedan ta sig upp emot Färjestaden. Är detta möjligt? Hur är väderförhållandena under den årstiden? Tjäle/snö/fuktigt i luften? Går någon lämplig led i de områden jag funderar på? Kan man få tag på vatten under vägen? Är det överhuvudtaget en bra idé att göra en sån tur?

/Harald!
 
Ottenby - färjestaden

Jo då, det är fullt möjligt. Vädret under perioden är blåsigt och kallt, alvaret är ju platt och det finns inte mycket som skyddar för vinden. Man kan ju få tag på vatten längs vägen genom att vika av från rutten och ge sig in till någon by. Annars är det nog inte omöjligt att man placerat ut vattenkranar här å dä-r. Kolla med Ölands turistbyrå, de har nog all information du kan önska om det här. Låter för övrigt som en ganska kul grej!
Titta på: http://www.olandsturist.se/
 
i närheten av Hagapark/färjestaden.

är det någon som vet en bra led nära campingen:Hagapark eller Färjestaden. för jag kommer att bo på campingen med min pappa och mamma så det vore lätt att komma åt någon led i närheten att gå på.
vecka 39 ska jag åka till Alvaret.
 
Visst kan det vara bra med vandringslederleder ibland, men det skall inte överdrivas. Just på Öland så kan man ju gå nästan vart som hellst. En gröna kartan (1:50 000) är ju inte fel som hjälpmedel.
 
Re: Alvaret Oktober-November

Harald Nyberg; sa:
Jag har lite lösa planer på att försöka komma till Öland under vecka 44 (skiftet Okt.-Nov.). Har funderat på om det är möjligt att mer eller mindre korsa Alvaret från syd till nord. Dvs. start i trakterna av Ottenby för att sedan ta sig upp emot Färjestaden. Är detta möjligt? Hur är väderförhållandena under den årstiden? Tjäle/snö/fuktigt i luften? Går någon lämplig led i de områden jag funderar på? Kan man få tag på vatten under vägen? Är det överhuvudtaget en bra idé att göra en sån tur?

/Harald!

(Bumpar tråden efter att ha sökt runt lite)

Nå? Jag funderar själv på att ta en vandring på alvaret i i början av november - om jag kommer loss villsäga. Blev turen av?

Min plan är att starta i södra änden på alvaret (Grönhögen, kanske?) och sedan gå norrut, precis som Harald. Har kollat in gröna kartan - det verkar finnas en del stigar som man delvis kan följa. Eller så plockar man bara ut några waypoints på intressanta platser i GPS:en (Stormaren, Penåsa, Tingstad Flisor, Gösslunda, Bårbykällan, Frösslunda, Ekelunda och sen in mot Ölands skogsby) och går mellan dom som det faller sig. GPS:en åker med hursomhelst - jag har varit på Alvaret i dimma flera gånger förut - inte helt lättorienterat. Och är vädret för j-vla blåsigt så kan man ju ta en tur i Mittlandsskogen istället.

Eller är det någon annan som gjort något liknande och vill dela med sig?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...