Har någon köpt och installerat skivbromsar?

Hej,

Har en Crescent Egil som jag älskar. Eftersom jag nästan uteslutande cyklar inne i stan bromsas det en hel del med resultatet att man får byta bromsklotsar stup i kvarten.

Pga detta samt att jag är något av en modifieringsmupp funderar jag på att skaffa skivbromsar. Har någon här installerat sådana i efterhand? Blev det bra? I såfall skulle jag gärna vilja ha tips på vad man skall skaffa, vad det kostar, hur man installerar och var man kan få tag på dem.

Mvh
Harald

Det blir ganska dyrt eftersom du behöver nya hjul. Bromsarna går väl på ca 1500-2000 fram och lika mycket bak. Hjul beror ju helt på vad man vill betala, men under 1000.- kommer du nog inte. Slutsumman blir då, umm, 5000-6000.-, ganska dyrt. Om du har SLI reglage blir det ännu dyrare eftersom du då måste byta ut växelreglage också.

/Fors

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
en vän till mig gjorde den manövern förra våren. han köpte shimanos skivor. det hela gick loss på ca 6000, då är det bromsarna, handtag och nya hjul, han är mycket nöjd. Sen kan man ju får ner priset genom att sälja av sina gamla hjul och bromsar till någon (jag har numera hans gamla kit, så totalet blev väl 4500-5000 för honom).

Kör du mycket i höst och vårblöta så är det nog väldigt väl inversterade slantar.

//David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips