Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet

Gick över vadet i tisdags och tillbaka samma väg idag. Vattnet gick som högst upp till strax under knät. Jag tog mig över ungefär där vadet är markerat på kartan, man kan följa vinterleden ner från parkeringen så kommer man rätt.
 
Gick över vadet i tisdags och tillbaka samma väg idag. Vattnet gick som högst upp till strax under knät. Jag tog mig över ungefär där vadet är markerat på kartan, man kan följa vinterleden ner från parkeringen så kommer man rätt.

Låter ju lysande! och inte så "förenat med livsfara" som Länsstyrelsen påstår :)
 
Om det är förenat med livsfara eller ett ofarligt vad beor helt och hållet på vattenföringen. Även om det är många år sedan så ska enligt säker källa minst en person ha omkommit vid detta vad.
 
Att det ska vara så motsträvigt att få upp en bro.

i Jämtland har samerna i praktiken vetorätt och då dom Inte vill ha en ny bro på samma ställe kan dom i princip stoppa en ny genom att inte godkänna en ny leddragning.
Länsstyrelsen borde ge dom en tidsfrist att lägga fram ett förslag på ny led & bro, gör dom inte det är det bara att bygga upp den gamla bron igen
 
Om det är förenat med livsfara eller ett ofarligt vad beor helt och hållet på vattenföringen. Även om det är många år sedan så ska enligt säker källa minst en person ha omkommit vid detta vad.
Jo så är det förstås. Men tycker ändå Länsstyrelsen hade kunnat skriva texten lite annorlunda. Som det är just nu är det inga problem att vada över. Känns mer som att de skrivit texten för att de verkligen inte vill ha folk runt Tjallingen
 
My guess... Samebyn ogillar turister i området och gör allt dom kan för att stoppa & försvåra för turister. Verkar vara ganska infekterat --- Därför blir det ingen ny bro, och därför så skriver Länsstyrelsen att vadet är livsfarligt och att leden är stängd.

Men allemansrätten gäller. Man kan vandra där som man vill enligt eget omdöme, men se till att inte störa någon. :cool:
 
Jo det är min gissning också.

För övrigt kan jag lägga till att det inte var mygg eller knott alls, vare sig i skog eller på kalfjället.Sommarvärmen till trots. Undrar om frostnätterna förra veckan är orsaken. Hur som väldigt lyxigt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
davidwembrand Någon som har lust att följa med till Sylertraversen Fjällvandring 3
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
pergit Har någon upplevt en tältnatt storm? Fjällvandring 7
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.