Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet

Hej!

På Generalstabens gamla karta finns ett vad över Handölan utmärkt nedanför Storulvåns Fjällstation.

Handölan vad 1978a.jpg

Och jag vet att Länsstyrelsen säger att vadning "kan vara förenat med livsfara eftersom det inte finns några lämpliga vadställen."

Men jag är nyfiken på om nån av er använt vadet sedan bron försvann?

Börjar tröttna på att gå via Gamla Sylen när jag vill till Gåsen :)

HasseQ

Temp. avstängd
Det är väl som vanligt vid alla vad: eget omdömme. Länsstyrelsen skriver en massa trams om omöjliga vad & stängda leder osv, men allemansrätten gäller.
Sen ser det bredare ut på kartan (dvs grundare) vid öarna en bit N och S, har ingen aning om det är lättare.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Beror väldigt mycket på nederbörd och varierar mycket från dag till dag! Jag har både gått och ridit över utan problem (för många år sedan) medan det vid andra tillfällen aldrig skulle falla mig in att ens försöka ta mig över.

Tråkigt svar men... Att det går (gått) att vada Handölan vet vi (jag utgår från att förutsättningarna inte väsentligt förändrats) så är inte det enda som återstår din förmåga att avgöra om du säkert kan vada just när du är där? Det kan vi tyvärr inte hjälpa dig med. Jag är rädd att det blir lite som att ge medicinska råd på internet

Om någon frågar mig om Ljungans vindskydd så vet jag att sommartid kommer man oftast över torrskodd, men Härjångsån får man räkna med knädjupt samma tid.

Så har man gått vadet minns man väl om det gick till fotknölarna, knäna eller upp på låret :)

Följer också
yes återkommer. Ska regna en del på söndag så får se hur hon är på onsdag
Följer också detta med spänning ;)
Ska upp om 2 veckor och även vi har tröttnat på att gå via Gamla Sylen.
Så vi bestämde oss för att vi iaf. ska göra ett försök att vada något söder om gamla bron, ev. ända ner till "ön". Bedömer vi att det inte går av någon anledning, så går vi helt enkelt tillbaka till den vanliga leden och vandrar runt gamla sylen (precis som vanligt *suck*)...

@oskar_e Du får gärna dela med dig av lite bilder om du hittar något bra vadställe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips