Har jag begått ett misstag?

Hej alla kunniga utsidare!
Jag fick feeling och köpte en sovsäck bara för att det var så bra pris! En Marmot never summer som normalt sett kostar 4500kr men som jag nu kunde köpa på rea för 2200kr.
Ska ut och vandra i Idretrakteterna september och funderar på om den är för varm?
Temperaturgränser
-12,5°C (Comfort),
-20,4 °C (Limit),
- 42,4 °C (Extreme)
Totalvikt 1450 g
Fyllnadsvikt 898 g

tacksam för synpunkter och råd om denna sovsäck!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
4500 kr är nog att ta i. De brukar ligga på drygt 3000 kr om det inte är rea.

Det är nog en aningen onödigt varm och tung säck, men jag skulle inte kalla det ett misstag =)

Tack för svar!
Jag vet bara att det står 4500 på Milrabs hemsida, men det kan naturligtvis finnas andra som är billigare. Ser att outnorth har den för 3300kr och då är det ju rätt sjysst pris trots allt. Dessutom kanske man nu faktiskt vågar ge sig ut på vintern :)

Bra pris och fin sovsäck. För mig skulle den vara på tok för varm men alla sover olika. Skönt att ha marginal förstås. Hur tältar du oftast? Har frusit ensam i dragit tarptent i Sarek i augusti, men sovit varmt med två andra i dubbelväggs-Hilleberg nedanför Sylarna i april med samma säck (-4 limit). Kan vara värt att tänka på. Med syntetquilt ovanpå är du dessutom riktigt redo för vinterfjäll :D

Bra pris och fin sovsäck. För mig skulle den vara på tok för varm men alla sover olika. Skönt att ha marginal förstås. Hur tältar du oftast? Har frusit ensam i dragit tarptent i Sarek i augusti, men sovit varmt med två andra i dubbelväggs-Hilleberg nedanför Sylarna i april med samma säck (-4 limit). Kan vara värt att tänka på. Med syntetquilt ovanpå är du dessutom riktigt redo för vinterfjäll :D

Jag tältar oftast ensam, och eftersom jag då måste bära allt själv har jag ett 1-mans tält (sydvang solano). Kanske inte så stort och flashigt, men det fyller mina behov och jag är nästan bara i det när jag sover. Har haft tur och inte blivit inblåst/inregnad i det flera dagar.
Skulle det bli varmt tänkte jag att jag bara kan rulla upp ytterduken och sova innanför innertältet.

Den där serien från Marmot är ganska prisvärd, så du har en fin säck som kommer hålla många år. Den kommer funka även vintertid, beroende på vart du bor såklart =)

Blir det för varmt så öppnar du hela dragkedjan och har den som täcke istället =)

Det är en bra säck i en prisvärd serie från Marmot, men det ordinarie priset känns inte helt seriöst, så dyra brukar inte dessa säckar vara. För 4500kr kan du hitta bättre sovsäckar i högre dunkvalitet. Så ta de ordinarie priserna som anges med en nypa salt och gör din egen marknadsundersökning😉
Den sovsäcken kommer hålla dig varm även rejäla frostnätter och även vintertid utom de allra kallaste nätterna. Upplever du att den blir för varm och tung på högsommaren kan du komplettera med ex Never Winter ur samma serie. Så har jag gjort fast med säckar ur andra serier, Marmot Pinnacle som höst/vår säck och Marmot Hydrogen som ren sommarsäck.
Söker du en mer urpräglad tresäsongssäck i samma serie som Never Summer för sommarhalvåret är det Sawtooth du skall titta på.

Det är en bra säck i en prisvärd serie från Marmot, men det ordinarie priset känns inte helt seriöst, så dyra brukar inte dessa säckar vara. För 4500kr kan du hitta bättre sovsäckar i högre dunkvalitet. Så ta de ordinarie priserna som anges med en nypa salt och gör din egen marknadsundersökning😉
Den sovsäcken kommer hålla dig varm även rejäla frostnätter och även vintertid utom de allra kallaste nätterna. Upplever du att den blir för varm och tung på högsommaren kan du komplettera med ex Never Winter ur samma serie. Så har jag gjort fast med säckar ur andra serier, Marmot Pinnacle som höst/vår säck och Marmot Hydrogen som ren sommarsäck.
Söker du en mer urpräglad tresäsongssäck i samma serie som Never Summer för sommarhalvåret är det Sawtooth du skall titta på.

låter ju väldigt bra! I jämförelse med min gamla sovsäck från armén som jag kånkat runt på (3kg) så känns nog denna fjäderlätt. Inget ont om min kära gamla sovsäck, men det bör ju ha skett viss utveckling på 30 år kan man tro.

Det är nog en bra säck, speciellt för fjällen. Går aldrig utan minus nio där på sommaren ens. Vikten är för mig inget problem utan synes normalt om prestandan är som utlovat. Däremot priset är som flera skriver för högt om den legat på dryga fyratusen. För varm är den nog inte om du som mig ventilerar rejält när det behövs.

Det är nog en bra säck, speciellt för fjällen. Går aldrig utan minus nio där på sommaren ens. Vikten är för mig inget problem utan synes normalt om prestandan är som utlovat. Däremot priset är som flera skriver för högt om den legat på dryga fyratusen. För varm är den nog inte om du som mig ventilerar rejält när det behövs.

låter ju bra! Bättre att vara för varm än för kall liksom 👍🏻

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips