Har du byggt en thomassonsk skönhet?

Hej på er,

Jag har kanske möjligheten att bygga en stripkajak nu under det kommande vinterhalvåret, så jag är nyfiken på vad de som byggt en stripkajak eller två har för erfarenheter. Hur lång tid tog det? Hur mycket blod, svett möda och tårar...? Var det värt det i efterhand (vilket jag starkt misstänker)? Övriga fundrationer..?
Jag har svårt att släppa detta att bygga själv, och jag tror att även om jag så köper ett helt knippe glas-/kolfiberkajaker så kommer jag inte att sluta flukta på Thomassons vackra och lätta båtar...

Tacksam för reflektioner!
 
Jag har byggt två av Björns kajaker och skulle gärna bygga fler om jag hade plats. Vackra och lätta ja. Striptekniken ger ju också styva och starka skrov som är lätta att reparera om olyckan är framme. Att man sedan kan utforma sittbrunn, skott, luckor etc. som man vill är ju guld värt.

Mina byggen påbörjades på höstkanten varvid kajaken var klar för sjösättning lagom till våren. Träribbor inhandlade jag färdigfrästa från Johan Wirsén på Haveriet. Slutnotan landade på ca. 7000:- per kajak.

Kan väl tillägga att jag ser mig som normalhändig. Slöjdbetyg i folkskolan Ba+
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vi var tre som byggde var sin 07-08. Två Njordar(bl a jag) och en Isfjord. Mycket trevligt sysselsättning. Det var definitivt värt jobbet. Byggtiden varierade mellan 125-200 timmar beroende på händighet med träarbete. Moment som kräver noggrannhet är uppsättningen av spanten, och slipning av utsidan. När man sätter upp spanten har man stor nytta av en krysslaser, ska försöka låna en om det blir ett bygge till. det mest nervösa var att såga upp luckorna i det färdiga däcket. Mitt skrov var lite svårt att passa ihop med däcket, skrovet föll in så jag var tvungen att spänna ut det. Men det finns tips även på detta på Björns hemsida (byggtips), där finns även vår variant på träluckor som fungerat bra(nästan till 100% täta), ja jag tycket ett träbygge ska ha träluckor. Njorden har ju lite speciella linjer bakom sittbrunnen, där krävs lite extra spännanordningar för att få till ribborna. Jag är mycket nöjd med Njorden, mycket lättrollad, bra marschfart, bättre packutrymme än väntat. Är man van vid en högvolymkajak tar det lite tid att vänja sig vid sittställningen, men det funkar bra när man vant sig.
Man behöver en hel del råd som förstagångsbyggare, Björn brukar vara snabb och tillmötesgående, Jag fick många råd från Petrus i Tranås där jag varit och tittat flera gånger, och det finns säkert många byggare som gärna ger råd (inklusive undertecknad). Hoppas du kommer igång med ett bygge.

Mvh Lars
 

Bilagor

  • 20080824 002.jpg
    20080824 002.jpg
    46.8 KB · Visningar: 1,050
Jag limmade skrovet med epoxy efteråt och däcket med vitlim efter hand. Tog lite längre tid att ribba, men jag sparade massvis med sliptid och resultatet blev bättre.
Det är nog mitt bästa tips.
Och prova ut främre skottet både en och fyra gånger, jag provade ut, flyttade fram fem cm för säkerhet skull. Och lika fan var det för långt bak vid premiärturen.

Ha stor respekt för epoxyn. Jag har lätt att få kontaktallergier, så jag började få eksem av skiten mot slutet. Trots flitigt handskanvändande.

Tänk på att byggandet är beroendeframkallande också...
 
Ja hörni, ni får en ju inte att tappa sugen direkt... Särskilt inte med en viss bild ovan.
Stort tack för att ni delar med er av tips, erfarenheter och länkar.
125-200 timmar, kanske ett snitt runt 160 månne? En arbetsmånad till en färdig Njord för en någorlunda normalbegåvad kattmöbel- och bokhyllesnickrande kajakfrälse..? Det borde ju gå att klämma fram, tycker man...
 
Varför bygga?

Det första du bör fråga dig är varför du vill bygga. Jag har byggt en kanadensare för tio år sedan och en Isfjord i vinter. Ja det tar en massa tid och ja du kommer att göra en hel del misstag som det tar en massa tid att åtgärda. Är målet att du bara vill ha en kajak och ser materialkostnadena som billigare än att köpa en. Köp en iaf. Men:

*Inte är riktigt nöjd med formen de kajaker man kan köpa?
*Tycker att trä är snyggare än plast.
*Vill du ha en unik kajak utformad speciellt efter dina ideer och behov?
*Är intresserad av själva byggprocessen, problemlösandet, egna lösningar mm?
*Tycker det är ok att främlingar vill se på din kajak och prata bygge?

BYGG!!!!! Du kommer inte att ångra dig. Känslan att paddla något man byggt själv har inget pris.

Lycka till!
 
Tack, Anders!

*Inte är riktigt nöjd med formen de kajaker man kan köpa?
*Tycker att trä är snyggare än plast.
*Vill du ha en unik kajak utformad speciellt efter dina ideer och behov?
*Är intresserad av själva byggprocessen, problemlösandet, egna lösningar mm?
*Tycker det är ok att främlingar vill se på din kajak och prata bygge?

Svar JA.
Och så detta: Jag tror att även om jag köper färdig fabrikstillverkad så kommer jag fortsätta att drömma om att bygga egen. Och jag har blivit mer och mer övertygad om att det finns fördelar med träkajaker. Du vet hur det är när man får en idé som inte går att släppa...?

Vi är några killar som eventuellt ska starta studiecirkel och bygga till nästa säsong, så möjligen börjar det gå fran snack till verkstad... Ett par inte helt oviktiga detaljer kvar dock, men men...:)
 
Du vet hur det är när man får en idé som inte går att släppa...?

Jag vet precis. När jag såg Ted Moores bok Canoecraft på 90-talet sa jag direkt: En sån skall jag ha! Det var bara att börja bygga. Har inte ångrat mig en sekund. Perfekt att få ut familjen i.

Vinterns kajakbygge var mera ett egoprojekt. Sådana måste man också ha. Jag inbillar mig att det är bättre att vara materialistisk (Vill ha en sån!) med saker man bygger själv än en massa elektronikprylar eller sportbilar.

Lycka till med att hitta lokal. Kan vara klurigt. Tycker att tillgång till verkstad borde ingå i de mänskliga rättigheterna. Glömde dock att åka upp och föreslå det när jag var förbi Geneve i somras. :-(

Kör hårt!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips