handskar vid kajakpaddling

Hej

jag är ganska novis i kajak-paddlings-sammanhang men har kommit på att man behöver handskar vid den här tiden på året! :)
Jag trodde att det var våtdräkts-hanskar i neopren som gällde men fick sedan höra att det inte var att rekommendera p g a dåligt grepp om paddeln. Istället rekommenderade han en typ av överdrags-handske som man fäster runt paddeln så att man har 'hud-mot-paddel-grepp' när man paddlar.

Finns det någon som har tankar om detta så får ni gärna dela med er!!!
Alltså saker som
- för och emot neopren-handskar
- för och emot paddel-handsken
- andra tips och åsikter

//åsa
 
Särskilda paddelhanskar, sk Poogies ger bra värme och tillåter direktgrepp.
Jag får å andra sidan trots rätt tjock hud lätt skavsår vid inre tumleden om jag paddlar barhänt eller i Poogies.
För mig funkar det bäst med cykelhandskar i neopren, eller om det är kallt cykelhandskar + Poogies.
Med cykelhandskar av rätt modell halkar jag inte alls omkring på skaftet, dvs bra grepp, bra skydd mot skavsår och förvånansvärt bra värme av de lite ynkliga handskarna.

Det bästa är förstås om man kan träna lite successivt så att man aldrig får nån blåsa eller liknande, utan bara gradvis tjockare hud på händerna.
 
klintan1; sa:
Alltså saker som
- för och emot neopren-handskar
- för och emot paddel-handsken
- andra tips och åsikter
//åsa

Det finns en handske som används vid dykning som kanske kan vara intressant.

Nordicblue

Den finns som torrhandske med en latex mudd.
själv tänkte jag testa den i veckan o se om det fungerar bra..

emot neoprenhandskar är att de oftast tröttar ut händerna/armarna iochmed formen på dem.
det finns de som är lite mer formade som man håller en paddel, men fortfarande måste man krama om paddelskaftet och kämpa med neoprenet.
inte struligt i 5 minuter, men väl efter någon timme..

lycka till
 
Om det är vinter och kallt så är det himla skönt med handskar direkt mot huden tycker jag. Man har dem på sig när man pillar med grejer och inte helt naken om händerna när man sätter på luckor och kapell.

Jag tycker också att det har med säkerhet att göra. Om du badar med helt nakna händer (som nyss satt i poogisar) så är inte inte säkert att du kan sätta på kapellet eller hålla i paddlen sen... Jag vill inte bada med nakna händer och poogisarna på paddeln flytande en bit ifrån.

Jag tycker verkligen att de skall vara tunna för kontaktens skull. Mina favoriter är en dykhandske med skinninsida (Waterproof - svensk tillverkare), men jag har också en (tunn version, men lite varmare än ovan) i helneopren (Langer, köpt på Orust).

När det blåser, snöar eller regnar har jag ett par tunna poogisar över mina neoprenhandskar (de är ju rätt tunna). Det är oftast onödigt vid medvindspaddling, men skönt när vinden är starkare... Jag har poogisarna väldigt ofta i fickan, och oftast just där. Mer sällan på paddlen. Men om man fryser i sina tunna handskar så gör de susen på bara en fem minuter eller så.

-p-
 
Hängslen och livrem

klintan1; sa:
Finns det någon som har tankar om detta så får ni gärna dela med er!!!
Alltså saker som
- för och emot neopren-handskar
- för och emot paddel-handsken
- andra tips och åsikter

//åsa

Jag har på grund av en gammal förfrysningsskada rätt känsliga händer. Paddelhandskar, s.k. pogies, är förstås jättebra. Det finns ett flertal på marknaden, själv föredrar jag sådana gjorda i ganska tjock neopren. De blir då lätta att ta på (= styva i skaftet) och värmer fint.

Men om man hamnar i vattnet eller ska hjälpa en kompis, måste man ju ta ut handen ur den fastknäppta paddelhandsken. På vintern går det inte att vara barhänt, händerna ger upp efter bara några minuter. Jag använder därför även ett par tunna fingerhandskar i neopren, och bär dem under paddelhandskarna. Vid något varmare väder, höst och vår, har jag extra-handskarna i en ficka i paddeljackan, för att kunna ta på dem vid behov.

Eftersom jag är medarbetare i ett företag som säljer bl.a. handskar, ska jag avstå från att diskutera märken. Men ett råd till måste jag få ge: Kolla greppet mot paddelskaftet! En del är bra, en del är katastrofalt dåliga.

hälsningar
Jens
 
Mezzner; sa:
Jag får å andra sidan trots rätt tjock hud lätt skavsår vid inre tumleden om jag paddlar barhänt eller i Poogies.

Låter som friktionsblåsor. Har själv råkat för det i paddelmaskin bara efter 10 minuter. Som vanligt roterade jag (idiot) paddelskaftet i vänster hand och utan vatten som smorde och kylde hade huden snart slitits av vid yttre tumleden.
Vissa personer klarar av att paddla med torra händer utan att få blåsor. Vet ej hur.

S.k. poogies ger vindskydd. De kan ge skavsår vid längre paddelpass. Kardborrbandförslutningen bör vara vänd neråt så att vatten lättare kan rinna ut och skarven ligger ej mot knogarna och nöter.

Neopren är bra ifall man finner en passande handske som ger lagom fäste och inte är för stel. Greppet blir större och ger sämre paddelkänsla.

Ibland kan en kombination av poogies och tunna neoprenhandskar fungera bra.

Med en bra avslappningsfas kan blodcirkulationen i fingrarna hållas hög och händerna tål mer kyla än om paddeln hålls krampaktigt. Alltså extra viktigt att sträcka på fingrarna och låta händernas muskler pumpa runt blod.
 
Jag använder ett par handskar med (relativt tunn) neopren på ovansidan och konstläder på greppsidan (märke Extreme). Jag tror att de egentligen är avsedda för dykning i relativt varmt vatten, eller för vindsurfning.

Dessa fungerar alldeles utmärkt för mig. De är inte jättevarma, men fullt tillräckliga. De är smidiga och jag har inte märkt av något problem att jag blir uttröttad av att använda dessa.

Handskarna köpte jag på Alpin och dyksport på Sveavägen i Stockholm för några år sedan.

/Niclas
 
Biltemas handskar

klintan1; sa:
Hej

jag är ganska novis i kajak-paddlings-sammanhang men har kommit på att man behöver handskar vid den här tiden på året! :)
Jag trodde att det var våtdräkts-hanskar i neopren som gällde men fick sedan höra att det inte var att rekommendera p g a dåligt grepp om paddeln. Istället rekommenderade han en typ av överdrags-handske som man fäster runt paddeln så att man har 'hud-mot-paddel-grepp' när man paddlar.

Finns det någon som har tankar om detta så får ni gärna dela med er!!!
Alltså saker som
- för och emot neopren-handskar
- för och emot paddel-handsken
- andra tips och åsikter

//åsa

Jag har köpt ett par neopren handskar på Biltema. igentligen "fiskehandskar", som jag har klippt upp en yta för handflatan. Utklippet kan anpassas storleksmässigt, beroende på hur stor bar yta du vill ha.
Jag har dessa för windsurfing på höst/vinter/vår, men de fungerar perfekt för paddling också..
Finns säkert andra varianter, men dessa kostar drygt 100 kr.

262074-179261-bilt.jpg
 
Har problem med att mina händer blir mycket torra när jag har haft i dem i ett par neoprenehandskar under en paddeltur. Finns det några "torrdräktshandskar" som fungerar till paddling. Bör tilläggas att jag har en eskimåpaddel och måst kunna flytta händerna.
 
Min kombination

Är det bara lite kallt använder jag ett par paddelhandskar i nå'n sorts nylon fästade på paddeln. Föredrar att paddla barhänt mot paddelskaftet s.a.s. Är det kallare har jag ett par fleecehandskar innanför paddelhandskarna. Det funkar bra, kajakpaddling är ju som bekant en torr sport.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lei Handskar för sommaren. Paddling allmänt 5
Robin Hood Elvärme handskar/vantar Paddling allmänt 23
havskayak Handskar Paddling allmänt 16
CE Handskar Paddling allmänt 22
kjerfve Råd önskas ang. Paddel handskar Paddling allmänt 4
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.