Handskar för vinterfiske...

Handskar för vinterfiske

Som boende i norrland blir det en del flugfiskefrysande om händerna. Är nu inne på mitt tredje par neoprenhandskar. Förutsättning för att använda neopren är att de är av en modell där det finns en öppning mitt på två eller tre fingrar(tumme, pek-ochellerlångfinret). Genom dessa kan man sticka ut yttre delen av finrarna så att man kan få kontroll över spö och lina. De får inte heller vara av för tjockt material eftersom det det blir ganska jobbigt för händerna att en hel dag krama spöet med en motsträvig handske. Att helt undvika att frysa om händerna när man fiskar fluga i temperaturer nära noll tror jag är svårt. Speciellt om det är ett fiske där man står stilla långa stunder Mitt recept är två par handskar i neopren som jag byter mellan plus ett par riktigt varma när kylan blir för svår och det blir dags för termosen.

MVH Anders
 
Graip; sa:
Idkar du flugfiske Dave?

/Björn

Japp, Björn jag flugfiskar, fast jag erkänner gärna att jag inte är så "initierad" i just flugfiske.. mina handskar är jag dock nöjd med och jag tycker inte jag förlorar något i känsla. Handflatssidan är gjord i tunn gummi och handlovssidan i neoprene. Tumme, pekfinger och långfinger går att "vika undan". I alla fall tycker jag dom var väldigt prisvärda, men det är klart att det förmodligen går att hitta bättre handskar på marknaden. Det tvivlar jag inte på. Det var bara ett litet tips. Och sen är dom faktiskt ganska bra att cykla med. Suveränt fäste!

MVH
David
 
Graip; sa:
Idkar du flugfiske Dave?

/Björn

Japp, Björn jag flugfiskar, fast jag erkänner gärna att jag inte är så "initierad" i just flugfiske.. mina handskar är jag dock nöjd med och jag tycker inte jag förlorar något i känsla. Handflatssidan är gjord i tunn gummi och handlovssidan i neoprene. Tumme, pekfinger och långfinger går att "vika undan". I alla fall tycker jag dom var väldigt prisvärda, men det är klart att det förmodligen går att hitta bättre handskar på marknaden. Det tvivlar jag inte på. Det var bara ett litet tips. Och sen är dom faktiskt ganska bra att cykla med. Suveränt fäste!

MVH
David
 
Graip; sa:
Idkar du flugfiske Dave?

/Björn

Japp, Björn jag flugfiskar, fast jag erkänner gärna att jag inte är så "initierad" i just flugfiske.. mina handskar är jag dock nöjd med och jag tycker inte jag förlorar något i känsla. Handflatssidan är gjord i tunn gummi och handlovssidan i neoprene. Tumme, pekfinger och långfinger går att "vika undan". I alla fall tycker jag dom var väldigt prisvärda, men det är klart att det förmodligen går att hitta bättre handskar på marknaden. Det tvivlar jag inte på. Det var bara ett litet tips. Och sen är dom faktiskt ganska bra att cykla med. Suveränt fäste!

MVH
David
 
modifiera

Varför inte modifiera ett par neoprenhandskar. Neoprene går bra att klippa i utan att man sedan behöver förstärka kanterna. Mao kan man kanske klippa av pekfingertoppen eller klippa hål där man behöver.

Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilshansson Vinterfiske kring Tjärnberg..... Fiske 2
pimplan Vinterfiske i Vuoggatjålme Fiske 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.