Handskar för vinterfiske...

...med fluga så klart!

Är det någon som provat och kan rekomendera/avråda någon modell? Hur är Scierras amara, förutom dyr ?
 
Tror inte Scierra tillverkar dessa i din storlek.

Galonvantar skulle jag rekommendera dig.;)

/Björn

Har kollat din profil.
 
Har ingen snyggare bild... det blir ju inte bättre med åren direkt :(

Galon kanske inte är helt fel ändå, men det blir i strl 10
 
Skönheten sitter inombords, sägs det, man lär sig med åren.he he

Jag använder ett par så kallade torgvantar, med avklippta fingertoppar, köpta för länge sedan, i nån jaktbutik.
Dom är ganska tunna, men tätstickade, i nån ylleblandning. Helt ok för landfisket, håller värmen hyggligt, även som blöta.

Fiskar du från båt, eller flytring, blir de inte tillräckliga. Då kan jag rekommendera sk seglarhandskar i torgmodell.
Tillverkade i tunnt skinn, bra feeling och grepp.

Det är åtminstone vad jag använder.

/Björn
 
Jag köpte ett par billiga ron thomson handskar i neoprene med gummi på handflatssidan på fiskar och fiskare i Malmö i Neoprene. Dom använde jag hela förra vintern under ruggigt väder i Skåne utan att frysa särskilt mycket. Mycket prisvärda.. tror jag betalade 125 pix för dom. Men jag skulle tro att dom flesta liknande handskar är bra...
 
Kolla daves profil! Tvivlar på att det är neoprene :)

Testade ett par neo idag, men de var klumpiga som f*n. Tror det var abus... Har dock inte kollat vad min favoritfiskeaffär har att erbjuda än.
[Ändrat av maskon 2002-10-25 kl 22:59]
 
Neophrene handskar..!!

Jag har själv ett par "Ron Thomson" neophrene handskar.
Gillar dom inte alls, känslan försvinner totalt vid flugfiske. (Det gör den iofs när jag förfryser fingrarna oxå)..

**Abstinensen ökar bara fram till April**

// TG
 
Jag hade ett par torghanskar i fleece från loop förut. Tappade dessa på under en flygtur till arvidsjaur och ångrar mig bittert att jag inte kollade att jag hade allt med mig innan jag klev av planet!

Dessa var helt perfekta. Visst blev det kallt men de bromsade värmeförlusten så pass att man kunde fiska ytterligare en halvtimma innan man tog kaffepaus... De var betydligt tunnare än scierras liknande handskar och man hade fortfarande sjysst känsla för spöt. Rekomenderas!

mvh/samme

ps. om du ska köra med neoprene så får du nog leta länge innan du hittar ett par som ger dig bibehållen spökänsla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilshansson Vinterfiske kring Tjärnberg..... Fiske 2
pimplan Vinterfiske i Vuoggatjålme Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.