Handskar för vinter med lager på lager tänk.

Kombinationen fingervante i syntet, tumvante i ull och tumhanske i skinn, gärna med fångremmar, är suverän. när du skall göra nr 1 fäst skinnhandskaran med tumvantarna i under fångremmen tunt armen före.

go tur
 
Senast ändrad:
Jag blir väldigt lätt frusen om händerna...
Jag har också lätt för att få frusna händer. Även på sommaren kan jag vid t.ex. blött väder få ett eller ett par fingrar som "stannar av". En variant som fungerar bra för mig är Hestras skalvantar.

De är väldigt flexibla och blir så varma som du gör dem till. Jag har dem ofta med ett par vanliga lovikkavantar på vintern. På fjällvandringar har jag dem med och tar på dem om det regnar tillsammans med en tunnare handske.
 
Tack så mycket gänget för alla tips, verkligen.
Jag ser att lovikavanten rekommenderas ofta men kan inte hitta vart den säljs riktigt. Hur är den i jämnförelse med tex woolpower 400 mittens för er som har lovika varianten. Kanske svårt att se bara från en bild iofs. https://www.widforss.se/woolpower-m...MIuJ2--Myj-gIV-kSRBR0_ewEhEAQYASABEgJYhPD_BwE

Frågade på hestras kundsupport och fick rekommenderat hestra army leather extreme för mina krav på handsken, det är dock polyester foder i den som tydligen ska vara väldigt värmande och tjockt men jag är rätt såld på hela ullgrejen så vet inte om det kanske är en deal breaker för mig.

Brukar man ha flera olika foder om man håller igång under den kyliga delen av året?
Så det kanske är värt att köpa sig tex ett sådant par och sedan även ett par tjockare ull inne vantar?
 
Jag har också lätt för att få frusna händer. Även på sommaren kan jag vid t.ex. blött väder få ett eller ett par fingrar som "stannar av". En variant som fungerar bra för mig är Hestras skalvantar.

De är väldigt flexibla och blir så varma som du gör dem till. Jag har dem ofta med ett par vanliga lovikkavantar på vintern. På fjällvandringar har jag dem med och tar på dem om det regnar tillsammans med en tunnare handske.

Den läcker inte in efter några timmars duggregn då eller?

Har du en storlek större än vanligt på den skalvanten eller skulle man tex kunna köra storlek 8 på både woolpower mittens och storlek 8 på den här tro?

Kör ju helst på något sådant här då priset känns betydligen mer förlåtande än 1500 som för army handskarna och jag får även här välja foder själv.
Kanske är någon mer nackdel som jag inte ser i att låta bli deras värsting handskar.
 
Den läcker inte in efter några timmars duggregn då eller?

Har du en storlek större än vanligt på den skalvanten eller skulle man tex kunna köra storlek 8 på både woolpower mittens och storlek 8 på den här tro?

Kör ju helst på något sådant här då priset känns betydligen mer förlåtande än 1500 som för army handskarna och jag får även här välja foder själv.
Kanske är någon mer nackdel som jag inte ser i att låta bli deras värsting handskar.
Jo, förr eller senare blir man ju fuktig ändå i ett dagsregn men det blir mindre blött och lägre avkylning med dessa på. Jag brukar dra skaljackan utanpå handsken för att det inte ska rinna in. Funkar för mig då jag lättar på kardborren i ärmslutet.
De är generösa i storleken så den storlek du brukar ha på handskar ska du välja på dessa också.

Lovikkavantar kan du googla efter eller afk hitta på marknader eller butiker som säljer hantverk och hemslöjd. Jag har turen att ha en svärmor som stickar. Woolpowers 400 mittens är säkert bra men en gubbgissning är att de inte kan mäta sig med lovikka när det gäller värme.
 
Vill du ha det helt regntätt, ingen ventilaitonsfunktion så får du köpa kem-handksar (typ grova diskhandkar/vantar) i en byggvaruhandel och sedan isolera under, men svettas du så blir du fuktig och sedan kall innifrån.
Steget under i täthet är ventilernade membran, goretex eller någon av dess kusiner men räkna inte med att de ventilerar ut stora mängder fukt, är du så varm att du svettas så ta av dig (ett eller flera lager), då blir det ventilation.
En viktig sak som redan påvrerkats i tråden är att ha tunna tighta 5fingers underst så du slipper exponera bar hud då du ska finlira/fippla med något. Sedan drar du tumvantar utanpå.

Är det kallt och inte alltför blött så gillar jag också Hestra Army leather, har haft både 3finger, 5 finger och tummisar. Nu har jag en kombo av yller liners 5 finger, hestras ylle tummisar som värmefoder och gtx-skal från någon av de nosrka märkena, tror det var Norröna som var en av få som sålde ofordrade ska med gtx-membran. Håller tätt många timmar men inte för evigt i ösregn.
Nackdelen med hestra ylle-inner är att de inte tål att tvättas i 40 grader - jag provede (trots 30skylten) och de krympte, mitt eget fel men rät skötta är de bra. Nya paret har hålt sig i storlek med snällare tvätt.

SKa du elda så är det bra med läder så du kan peta i brasan med mindre risk för hål - glöd på plasthandskar är obra och blir lätt hål. Som också nämts redna är militärt överskott prisvärt här - är det svenskt så är det ofta löst yllefoder i de äldre modellerna. Nyare kan ha fleeceaktigt löst foder.

Att kunna torka löst foder är bra om du är ute flera dagar.

/Patrik
 
Bara for att ge dig ett helt annat forslag.
De ar helt tata, sa de andas INTE. Vet inte hur latta de ar att fa tag pa i konsumentled i Europa/Sverige dock. I Japan saljs de pa amazon och de flesta byggvaruhus.
 
Min helt personliga uppfattning nu men det finns massor med helt makalösa produkter som lovar allt och lite till. Oavsett om det handlar om "andningsförmåga" i membran, isolering (värme) i nåt material eller nån annan superegenskap....
TItta på de som är ute mycket när det är riktigt kallt, vad har dom på händerna? Inte fingervantar.
Oavsett märke, jag och många gillar uppenbarligen Hestra men det finns fler, så satsa på ett skal i form av en tumvante, komplettera med olika lager av isolering.
Fördelen är att du kan prova dig fram, ha olika kombinationer vid olika förhållanden.

Sen säger jag igen, det finns sällan den där prylen eller plagget som funkar hela tiden i alla förhållanden... Stor skillnad på -25 och torrt och +/-0 och regn. Kanske inte kan ställa alla de kraven på ett plagg.
 
Bara for att ge dig ett helt annat forslag.
De ar helt tata, sa de andas INTE. Vet inte hur latta de ar att fa tag pa i konsumentled i Europa/Sverige dock. I Japan saljs de pa amazon och de flesta byggvaruhus.

De finns på Carapax, både fodrade och ofodrade. Lite begränsat färgval, dock...:)
Inte riktigt samma modell, ser jag nu, men i all fall...

Carapax - Webbshop - Vattentäta handskar
 
Hej, jag använder Black Diamond Waterproof Over Mittens, hemstickade tjocka ullvantar som går upp över handleden, och en tunn fingervante typ tegera el liknande. Alle tre ihop fungerar bra vid riktigt sträng kyla. Annars kombinerar jag dem beroende på väder och temperatur. Tycker det fungerar utmärkt i vinterförhållanden. Tunna repsnören med löpögla som handledsremmar så de ej tappas bort vid fippel med karta, telefon etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 14
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
rikard_wiberg_hotmail.com Handskar för kalla aktiviteter. Kläder 5
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8
Torra handskar? Kläder 9
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
vandrafjäll Skalbyxa vinter Kläder 10
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
såg M/90 vinter känga Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.