Handskar för vinter med lager på lager tänk.

Jag blir väldigt lätt frusen om händerna och har bestämt att den här vintern så ska jag inte gömma mig utan ha rätt kläder och vara ute precis så mycket som jag känner för.
Har tänkt att köra en lager på lager princip även på handskarna och har nu ett par merino liners och ett par swedteam fodrade vattentäta handskar(inte speciellt tjocka ändå) som förmodligen fungerar ett tag men vill ha något när det blir riktigt kallt med(ner mot -20) och tänkte ha någon slags överdagshandske/skalvante över det här och eventuellt även köpa något som woolpower 400 mittens att byta ut fingerhandskarna med och ha i en skalvante/överdragshandske när det blir riktigt kyligt.
Helst har jag så jag kan ha fingerhandske under så jag kan ta av eventuellt vanteskal och greja med lite mer fingerfärdighet och ändå ha en viss nivå av skydd under den tiden tills vanten åker på igen.

Jag har inget behov att flasha med dyra märken så tänkte om ni här har några bra tips på hur man kan lägga upp det med handskar(tumvantar ska det vara helst iallafall i yttre plagget då dom verkar hålla värmen bättre) så det blir så varmt som möjligt, vattentätt i skalet och även gärna att det andas okej med så det inte ger den där plastpåse känslan över handen. För en rimlig peng. Yttersta skalet ska vara svart eller mörkgrönt är också ett krav.

Kan tänka mig någon dyrare variant av både innerhandske och skal om det är bra grejer och det helt enkelt är priset man får betala för dom här önskemålen.

Har nu kollat på en handske från engelssons som heter idre
och tänkt eventuellt ta någon storlek större än jag har på swedteam handskarna och ha dom över istället och ta ut fodret men misstänker att dom blir för små, speciellt om jag senare in mot vintern vill byta ut mot något som liknar woolpower 400 mittens.
 
Tumvante som du säger, och möjlighet att ta ur och torka fodret eller ha flera olika för olika temperaturer.
Ull är bra som innervante, finns också dunliners till skalvantar.
En tunn fingervanteliner längst in kan hjälpa vid pilljobb.

Sen angående pris.... Jag har ett par Hestra Army Leather som säkert är 15 år. Visst är dom lite slitna och lagade, men du glömmer snart priset, jag lovar. Mina är finger, men det finns tumvante också. Många olika foderalternativ dessutom.

Sen om det är rejält kallt är det också torrt, du behöver inte Gore Tex då, men det är min åsikt.
 
Tack för så snabbt svar.

Är den här svarta varianten av hestras army leather(heter extreme med) samma ungefär som den du rekommenderar? https://www.widforss.se/hestra-army...MI3bvX79Gh-gIVpwSiAx1iKAdLEAQYDCABEgK2t_D_BwE

Är det så den klarar av eventuell blötsnö utan några problem tro?

Så det är lite det priset man får betala om man vill ha en bra handske då förstår jag? För jag har som du även tipsar om gärna någon ull innevante/liner så skulle få byta ut den i polyester då på den modellen isåfall men det kanske det kan vara värt om det är en +15 års livslängd handske man investerar i.
 
Köp en skinnhandske som skalvante, på överskottsbodar finns att få tag i försvarsmaktens vita för en billig penning. Komplettera med en tjock (riktig) Lovikavante då är du hemma i de flesta väder. Ta med tunnare innervante när det är varmare samt en fingervante för pillergöra och förstärkning när det är riktigt kallt.
/ En som är väldigt frusen om fingrarna.
 
Vintertid är det viktigt att även handlederna är välisolerande. Kronan hade muddar, modernare tröjor har tumhål och långa muddar. Se till att dina handkar inte komprimerar isoleringen.

go tur
 
Får bara hålla med Per. Hestra gör bra handskar, dom här fick jag av frugan 1999 och i fjol blev det några sprickor i lädret. Så även om dom är dyra så utslagen på alla år så blir det inte så illa.
Och varma är dom.
20220919_220554.jpg
 
Har nu kollat på en handske från engelssons som heter idre
och tänkt eventuellt ta någon storlek större än jag har på swedteam handskarna och ha dom över istället och ta ut fodret men misstänker att dom blir för små, speciellt om jag senare in mot vintern vill byta ut mot något som liknar woolpower 400 mittens.
Tänk på att en vattentät handske andas dåligt så den blir lätt fuktig om du anstränger dig!
 
@Tarmkatt
Nja gällande blötsnö, men en viss mängd klarar dom nog.
Som sagt, om det är riktigt kallt så behöver du inte vattentäta vantar och återigen är det svårt att hitta ETT par som funkar till allt.
Är du frusen ska du satsa på varma vantar, följ även rådet ovan om varma handleder och tillräckligt stort skal så inte isoleringen komprimeras.
Dessutom är kroppen så finurlig att den offrar händer och fötter för att överleva. Det betyder att om du är kall om resten av kroppen, och huvudet också, kommer du att bli kall om händer oavsett vantar.
 
Flera olika handsk/vantalternativ för olika ansträngningsgrad och väder. Använd också flera olika mössor. Är du varm om huvudet blir också händer och fötter varma. Undvik nikotin som drar ihop blodkärl. Speciellt snusning ger höga nikotinhalter i blodet.

Engelsons har prisvärda vant och handskmodeller.

Vad det gäller handskar kan jag rekommendera https://www.blackdiamondequipment.com/en_US/product/work-gloves/

Håller många år.

Hestra har en del läderhandskar och lädervantar med löstagbar ullinnerhandskar och vantar. Inte jätteslitstarka dock.

Thure
 
Jag kör med en icke vattentät tumhanske från Hestra när det är kallt. Den är tillräckligt stor för att jag ska få in en yllevante model "Lovika" och ullfingerliner i den utan att det blir trångt.

Är det kallt ute behöver handskarna som tidigare nämnts inte vara vattentäta.

Vill du komma billigt undan kan du skaffa https://armystuff.se/surplus/skidhandske/ och komplettera med en tjock ylletumvante, och eventuell liner. Försvarets variant av yllevante är i mitt tycke ingen höjdare, men dessa gamla läderhandskar är bra. Du kan också köpa dem t.ex. här: https://rodastjarnan.com/handskar/forsvarets-skidhandske-27053.

Hestra-varianten jag använder har samma tänk (lager på lager) och fungerar i mitt tycke bättre. Men den är också många gånger dyrare.

Det är intressant hur olika man kan uppfatta produkter. Jag har också provat Black Diamond Work Gloves som rekommenderas i inlägget ovan. De passar inte alls mig. De är för breda och har för korta fingrar. Där brukar Hestras varianter passa mig bättre. Som med mycket annat är det bra att först prova och sedan bilda sig en egen uppfattning.
 
Jag kör* med ett par långa tumhandskar från bluewear när det är kallt (-15) och tunna linerrs och tunna tumvantar av ull som mellanlager. Klumpigt men jag kan reglera temperaturen på en minut. Alternativet är "vanliga" fingervantar i ull och samma ytterlager.
Mindre klumpigt är jakthandskar med korta fingrar men med en huv man har över fingrarna. Med ett par tunna arbetshandskar under klarar jag att jobba i -20 någon timme i taget. Fast då är övriga kroppen riktigt varmt klädd och jag jobbar med händerna. Slutar jag använda händerna så åker huven på och jag kan fortfarande använda en kniv.
Under -20 så är det bara tvång som får ut mig längre stunder.

*när jag lyckats gömma dem från min fru.
 
M90 vantar med yttervante och innervante är lösningen på ditt problem. Även de tidigare versioner av militära vantar typ vit skinnvante med innervante i ull fungerar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
rikard_wiberg_hotmail.com Handskar för kalla aktiviteter. Kläder 5
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8
Torra handskar? Kläder 9
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
vandrafjäll Skalbyxa vinter Kläder 10
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
såg M/90 vinter känga Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.