Handla friluftsprylar i Asien?

Fri luft!

Varfør inte fråga någon av de hundratals miljoner Kineser som på senare tid ryckt upp från fattigdom vad de tycker om att utländska føretag etablerar sig i Kina. Først kommer de ekonomiska førutsättningaran sedan kommer en upplyst medelklass sedan kommer demokrati, inte tvärt om (tyvärr kan vi tycka men så fungerar det oftast). Att tillverkarna har drägliga arbetsførhållanden kan dock bli ett førsäljningsargument i den västliga värden om vi som konsumenter är intresserade att betala några kronor extra. Hellre det än att betala ockerpriser hos svenska friluftsbutiker. Snälla sluta upp med den där lonelyplanet/ backpacker romantiserandet av fattigdom...
 
Sista inlägg: Fri luft!

nils73; sa:
Varfør inte fråga någon av de hundratals miljoner Kineser som på senare tid ryckt upp från fattigdom vad de tycker om att utländska føretag etablerar sig i Kina. Først kommer de ekonomiska førutsättningaran sedan kommer en upplyst medelklass sedan kommer demokrati, inte tvärt om (tyvärr kan vi tycka men så fungerar det oftast). Att tillverkarna har drägliga arbetsførhållanden kan dock bli ett førsäljningsargument i den västliga värden om vi som konsumenter är intresserade att betala några kronor extra. Hellre det än att betala ockerpriser hos svenska friluftsbutiker. Snälla sluta upp med den där lonelyplanet/ backpacker romantiserandet av fattigdom...

Nu blir det en trippel ursäkt här... eftersom jag dels skrivit att det var slutdiskuterat i denna fråga från mig, dels för att jag nu för tråden ännu längre in på avvägar och den tredje för att jag upptar läsarens viktiga tid :) Dvs sluta läs om ni inte är intresserade av retorik och polemik. Men!

Mycket tyck i denna tråd... Vad de kineserna tycker om livet i allmänhet har jag så klart ingen vidare aning om (även om vi precis börjat göra större kundundersökningar där...). Förhoppningsvis tycker de om att inte svälta... men det vhindrar förstås inte att vi (som västföretagare) kan ställa krav på andra delar av samhället för att investera. Just Kina är förstås lite speciellt eftersom den potentiella marknaden är för stor för att "låta bli" när konkurrenterna går in... I princip det klassiska fångarnas dilemma, med en tredje part.

Vad nisse menar med "lonelyplanet/ backpacker..." har jag ingen aning om. Vad gäller romantiserande av fattigdom.... så måste nisse ha läst någon "Flamman" och inte mina inlägg. Vilka enbart poängterar att luften de facto inte är fri i de flesta av de diskuterade länderna... Tvärtom borde nisse indirekt kunna utläsa ett stöd för dessa länders människor, ekonomier och handel i området i mina inlägg. Men , nisse, den folkpartiliberala syn Du för fram när det gäller demokratins framväxt... skulle jag nog närmast vilja likna vid historierevisionism. Det finns mig veterligt inga kausala samband däremellan. Det är nog bra mer mångfacetterat än så (även om liberaler gärna bortser från det och ropar frihandel!). Däremot är(ytterligare?) en stark drivkraft för ett demokratiskt statsskick att den enskilde ges ett ansvar i samhället (tex värnplikt!), vilket varit pådrivande för demokratiutvecklingen i forna Grekland och även i vårt moderna Europa... Det är alltid väldigt svårt att förtrycka ett land med en värnpliktsarmé (även om kineserna tyvärr lyckas hyfsat...)

Nåväl, väl mött i spåret! Och fram för fri luft!

Niklas

"Intollerant mot intollerans och för all frihet som inte begränsar."

PS Om denna urspårade diskussion skall fortsätta är det nog bäst vi flyttar från denna tråd... I vart fall avstår jag från vidare kommentarer här :) DS
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.