Handla friluftsprylar i Asien?

Ar ute och reser och funderar pa att forstarka min prylgarderob

kommer mest att vara i chiang mai och bangkok i thailand men besoker troligen aven sydvastra kina, vietnam, laos, burma.

tacksam pa tips vart handla friluftsprylar sasom mountainbike, klader, utrustning etc och aven elektronik sasom digitalkamera och barbar pc.

mottar aven tacksamt tips pa hur vart och hur enklast och billigast skicka hem prylar och hur det funkar med ev tull etc till sverige.

tack!
 
gpsarn; sa:
Ar ute och reser och funderar pa att forstarka min prylgarderob

kommer mest att vara i chiang mai och bangkok i thailand men besoker troligen aven sydvastra kina, vietnam, laos, burma.

tacksam pa tips vart handla friluftsprylar sasom mountainbike, klader, utrustning etc och aven elektronik sasom digitalkamera och barbar pc.

mottar aven tacksamt tips pa hur vart och hur enklast och billigast skicka hem prylar och hur det funkar med ev tull etc till sverige.

tack!

Jag tror inte elektroniken är så speciellt billig där du kommer att vistas. Frilufsprylar är nog billigast i Kina men kvaliten kan vara väldigt varierande.

Du skall nog veta var du vill ha innan och vara påläst. Problem med olika standarder kan annars vara jobbigt. Förstår inte varför du inte köper bärbar PC härhemma? Det är säkert billigare.
 
Fri luft billigt?

crazy; sa:
Jag tror inte elektroniken är så speciellt billig där du kommer att vistas. Frilufsprylar är nog billigast i Kina men kvaliten kan vara väldigt varierande.

Du skall nog veta var du vill ha innan och vara påläst. Problem med olika standarder kan annars vara jobbigt. Förstår inte varför du inte köper bärbar PC härhemma? Det är säkert billigare.

? Tvärtom är säkert det mesta av friluftsprylarna och elektroniken billigare i sydostasien. Särskilt som det mesta säkert tillverkas därborta... Problemet kanske kan vara att "hitta rätt" och inte köpa kopior... som (kanske) kan ha lägre kvalitet. Men bärbar dator... vad tusan de tillverkas "där" allihop och är billigare.

Fast till syvende och sist kanske man kan tillägga att det enda land som nämns i det första inlägget med något sånär "fri luft" faktiskt är Thailand... i övrigt bedrövliga diktaturstater med extremt förtryck av individuella fri- och rättigheter...

Niklas
 
Re: Fri luft billigt?

lgniklas; sa:
? Tvärtom är säkert det mesta av friluftsprylarna och elektroniken billigare i sydostasien. Särskilt som det mesta säkert tillverkas därborta... Problemet kanske kan vara att "hitta rätt" och inte köpa kopior... som (kanske) kan ha lägre kvalitet. Men bärbar dator... vad tusan de tillverkas "där" allihop och är billigare.

Fast till syvende och sist kanske man kan tillägga att det enda land som nämns i det första inlägget med något sånär "fri luft" faktiskt är Thailand... i övrigt bedrövliga diktaturstater med extremt förtryck av individuella fri- och rättigheter...

Niklas

Du vet inte vad du pratar om. Det tillverkas inga bärbara i Thailand mig veterligen. Köper killen en bärbar på kampanj härhemma kanske marginalen butiken har är runt 5-10%. Då har de säkert betydligt lägre inköpspris än någon liten kedja därnere på grund av enorma kvantiteter jämförelsevis. Visst det tillkommer moms med då ingår en vettig garanti och en säljare han någorlunda kan lita på. Svenskt operativsystem. Svensk support bla bla. Mitt råd är att kolla upp prisläget noggrant.
 
Friluftsprylar i asien

Hej
Jag har varit på en rundresa i Thailand och hade samma mål som du, hitta billiga prylar. Måste tyvärr meddela dig att det är enormt svårt. Kanske är det så att man inte vet var man ska leta. När det gäller datorer råder jag dig att köpa här hemma alternativt ta en tur ner till Singapore istället. Datorn jag var intresserad av hittade jag på nätet för 17000 i singapore (30000 i sverige). I Bankok kostade samma dator 25000. Som jag har förstått det är det generellt billigare i Singapore och Malaysia än i Thailand. Vissa saker som såldes i Thailand inporterades från just Malaysia med påföljden att priset dubblerades.

Visst är det billigare än här hemma men jag tycker då att de tidigare uppräknade argumenten väger över för ett köp i Sverige. Innan min resa spenderade jag mycket tid på att leta efter en digitalkamera som jag ville ha med på resan. Det slutade med att jag köpte i Sverige med alla fördelar det nu förde med sig. Tror att det blev 600 kr dyrare.

När det gäller friluftsprylar hittade jag bara en original butik och där kostade grejerna lite mindre än i Sverige men de var fortfarande inte så billiga att man ville köpa dem.

Så mitt råd blir också... ta reda på exakta priser här hemma... res till asien och jämför. Är det så mycket billigare där att det uppväger nackdelare så handla, annars kan du ju köpa när du kommer hem till Svergie igen, om du har några pengar kvar dvs.

MVH Markus
 
Friluftsprodukter på Ploenchit Plaza

Om du är i Bangkok och vill handla friluftsprodukter, passa då på att besöka butiken Shinetawan som ligger alldeles vid rulltrappan på andra våning i varuhuset Ploenchit Plaza. Ploenchit Plaza ligger i början på Sukumvit Road något väster om Nana-korsningen. Åker du skytrain så ligger varuhuset mellan stationerna Nana och Ploenchit.

Shinetawan är en liten butik som säljer alla möjliga olika internationella märken till ett betydligt lägre pris än i Sverige. Jag har handlat en hel del grejer (ffa. kläder) där och det har varit äkta vara.

/Joakim
 
Med lite tur och gott omdömme kan man göra kap!

Foto: Nikon tex tillverkar mycket av sina produktr i Thailand och Malaysia, en Nikon D70/D100, DH1 DH2 etc. kan kjöpas för en avsevärt billigare peng än hos Scandinavianphoto eller prisavskräckrna expert.
Vad det gäller PC så tillverkas det några fabrikat av känt märke, (måste kolla upp vilka fabrikat innan jag uttalar mig helt klart)

Kläder som The North Face, Marmot, Salomon kan bli kjöpta på "Factory Outlet" i Thailand, Vietnamn, Malaysia och Kina. Norges favoriter Norøna och Bergans kan oxå hamna på "villovägar" och kjöpas billigt i Asien.
 
Re: Re: Fri luft billigt?

crazy; sa:
Du vet inte vad du pratar om.

Michael, hur vet du det? Har du överhuvudtaget någon aning om vem jag är eller vad jag vet? Mig veterligt har du och jag aldrig träffats... inte så att det skapat något varaktigt minne hos mig i vart fall.

Utan att gå in på exakt hur stor del av världens laptops som tillverkas i sydostasien (vilket var resmålet, inte enbart Thailand.) kan jag konstatera att en Dell Latitude D505 skiljer ca 15% i grundutförande mellan Thailand och Sverige (gissa till vilkens fördel)... och då är inte momsskillnaden medräknad eftersom jag mycket riktigt inte vet hur hög moms de har i Thailand (men väl i Sverige :) )

Nåväl, om det är billigare med elektronik etc i sydostasien eller här i Sverige behöver knappast debatteras av oss... det kan såklart kollas på plats :)

Mvh
Niklas

PS Vidhåller dock min tidigare kommentar om att det knappt finns någon "fri luft" i sydostasiens diktaturstater... DS
 
Re: Re: Re: Fri luft billigt?

lgniklas; sa:
crazy; sa:
Du vet inte vad du pratar om.

Michael, hur vet du det? Har du överhuvudtaget någon aning om vem jag är eller vad jag vet? Mig veterligt har du och jag aldrig träffats... inte så att det skapat något varaktigt minne hos mig i vart fall.

Därför att jag känner till branschen på grund av att jag har arbetat i den och att jag känner folk som arbetat i Thailand inom IT.

Dell? MmmmMmmmmmmmmmZZZZzzzzzzzzzzZZZzzzzzzzzzz
 
Skall du köpa elektronik rekar jag Taiwan. Singapoor är hyfsat men inte som det var förr. Går du direkt på leverantörerna kan du få bra priser men det är mycket meck.
 
Kläder som The North Face, Marmot, Salomon kan bli kjöpta på "Factory Outlet" i Thailand, Vietnamn, Malaysia och Kina. Norges favoriter Norøna och Bergans kan oxå hamna på "villovägar" och kjöpas billigt i Asien.

Affären jag nämnde ovan är just en sådan villoväg där äkta vara från kända märken försäljs. Jag har bl.a. köpt TNF, Teva och Jack Wolfskin där.

lgniklas (Niklas Andersson) skrevPS Vidhåller dock min tidigare kommentar om att det knappt finns någon "fri luft" i sydostasiens diktaturstater... DS

"Fri luft" finns inte i diktaturer, men det gäller att skilja mellan demokratiska stater, auktoritära dito och diktaturer. Kina, Laos och Vietnam är dessvärre diktaturer. Thailand är en demokrati men har med nuvarande Berlusconiliknande regering tagit ett steg i auktoritär riktning. Är Thailand en diktatur ligger Italien farligt nära också. Taksin och hans parti ser förövrigt ut för att få behålla sin majoritet i paralmentsvalet den 6 februari.
 
Fri luft billigt?

crazy; sa:
lgniklas; sa:
crazy; sa:
Du vet inte vad du pratar om.

Michael, hur vet du det? Har du överhuvudtaget någon aning om vem jag är eller vad jag vet? Mig veterligt har du och jag aldrig träffats... inte så att det skapat något varaktigt minne hos mig i vart fall.

Därför att jag känner till branschen på grund av att jag har arbetat i den och att jag känner folk som arbetat i Thailand inom IT.

Dell? MmmmMmmmmmmmmmZZZZzzzzzzzzzzZZZzzzzzzzzzz

Utan att förleda denna tråd för långt på villovägar... men Michael, min fråga kvarstår! Hur vet du att jag inte vet? Du hänvisar till egen kunskap, men vad vet du om min? Vet du om jag jobbar som ansvarig IT-inköpare i en stor svensk fordonsindustri eller inte? (Precis, du har inte en susning, om det heller, vilket jag hädanefter använder som bedömningsgrund för alla dina inlägg om inte du kan redovisa fakta.)

Vill dessutom åter igen föra upp frågan "fri luft". Nej Thailand är ingen diktatur men övriga länder nämnda är det. Känner samma moraliska problem inför min industris etablering i Kina... men pengar är värt mycket (ibland för mycket tyvärr). Nåväl, slut från mig när det gäller politiserande och tvekamp om trovärdighet.

Väl mött ute!
Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.