Friluftsprylar i Japan

Jag skall till Japan i jobbet, finns det ngt roligt friluftsrelaterat att köpa där? Resan går till Yokohama, storstäder kanske mest har elektronik, eller?

/Andreas
 
Titan
Vet inte hur valutakursen är men kolla efter titanprylar. Jag köpte kombibestick och en titanisolermugg. Var sugen på en fickplunta men förnuftet segrade. Detta var för 4 år sedan.
mvh
ht
 
Om jag förstått det rätt så är prisläget ganska högt i Japan, dvs jämfört med Sverige. Men det borde trots det finnas enstaka prylar som är billigare där än här hemma.

Som Johan påpekade så är det troligtvis elektronik du borde kika lite närmare på. T ex finns det Casioklockor som aldrig kommer till Europa. Dessa är tillverkade i Japan och inte i Taiwan eller Thailand som så många andra modeller som kommer hit.

Om du är intresserad av skärverktyg så är Japan rena himmelriket. Res till Seki och vandra omkring så kan jag garantera att du inte kommer att glömma det. Har sett bilder därifrån.

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2006-10-10 kl 08:11]
 
Det är jättekul att shoppa i Japan! Jag var där för några år sedan och jag ska inte påstå att det var billigt men det finns ett annat utbud än här hemma. Och med tanke på vilken oerhört vacker natur det finns där och hur tätbefolkat det är runt Tokyo så är det inte förvånande att det finns mycket butiker och mycket prylar.

Min favorit var Ishii-sport - de har allt. Hemsidan är på japanska men där jag var kunde nån i personalen Engelska så du kan nog maila (info@ibs-ishii-sports.co.jp) och kolla om det finns någon butik i Yokohama. Rent generellt är japanerna väldigt tillmötesgående så frågar du på turistbyrån kommer de göra allt de kan för att ge dig adresser till stans alla sportaffärer. Utöver nöjet att se udda prylar som svindyra termosar i titan så är det värt att besöka vanliga varuhus för det har bra utbud på småförvaring som flaskor och burkar, och så finns det ju finfina knivar. Bra fällknivar kan man ju inte få för många av! Missa inte tillfället att köpa bra köksknivar hem heller - när jag var där var det under halva priset på globalknivar till exempel.

Har du några dagar över kan jag varmt rekomendera att ta en tur ut på landbygden; bergs- eller havsområden är en smaksak. Köper man tågpass hemma i Sverige så blir det inte så dyrt och ute i byarna så är mat och beonde billigare än motsvarande i Sverige.

Ha en bra resa,
Linda
 
Vilka knivar?

Tack för alla tips, ett kanonställe Utsidan...

Om jag nu skall köpa knivar och brynen, finns det ngt tips om att kolla extra på? Billiga superbrynen?

(Det finns redan tyska och franska kockknivar i tillräcklig mängd hemma tror jag)

/Andreas
 
Sony Ericson SO902iWP

Av det som finns att köpa för rimligt mycket pengar och som man kan ta med på flyget så står en Vattentät Sony Ericson SO902iWP överst på min önskelista, såvida den har de frekvensband och annat som krävs för att den ska funka här hemma.


http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40148

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38035

Edit:
Inställningar av språk och manual på annat språk än japanska, ingår också i mina krav.

Per Brune

[Ändrat av Brune 2006-10-17 kl 23:46]
 
Re: Sony Ericson SO902iWP

Brune; sa:
Av det som finns att köpa för rimligt mycket pengar och som man kan ta med på flyget så står en Vattentät Sony Ericson SO902iWP överst på min önskelista, såvida den har de frekvensband och annat som krävs för att den ska funka här hemma.

Tyvärr får jag göra dig besviken, man har inget GSM i Japan enligt reseinfo. Jag är rekommendera att hyra tfn.

/Andreas
 
Re: Vilka knivar?

ekis; sa:
Tack för alla tips, ett kanonställe Utsidan...

Om jag nu skall köpa knivar och brynen, finns det ngt tips om att kolla extra på? Billiga superbrynen?

(Det finns redan tyska och franska kockknivar i tillräcklig mängd hemma tror jag)

/Andreas
Japaner, jämte amerikaner tillverkar de bästa knivarna idag. Håll utkik efter knivar tillverkade i VG-10, ZDP-189, Cowry X och Hitachi stålsorter.

Är du intresserad av brynen så håll utkik efter japanska vattenstenar (japanese water stones). De är bland de ypperligaste naturella stenarna som finns.

Har du förkärlek för kockknivar så kan jag rekommendera en uppsjö av tillverkare men det är kanske enklare att du tittar på dem alla här: http://www.japanesechefsknife.com/products.html

Speciellt Hattori knivar är helt sanslösa.

~Paul~
 
Keramknivar

Just det - missa inte att köpa keramknivar. Ser ut som plast och är grymt vassa! Finns inget bättre till typ tomater. Tyvärr är de sköra och inget för friluftsbruk (jag har trots det en fällkeramkniv som jag brukar ha med ut för att den är kul). Keramknivar finns på vanliga varuhus.

/Linda
 
Re: Keramknivar

seglartjej; sa:
Just det - missa inte att köpa keramknivar. Ser ut som plast och är grymt vassa! Finns inget bättre till typ tomater. Tyvärr är de sköra och inget för friluftsbruk (jag har trots det en fällkeramkniv som jag brukar ha med ut för att den är kul). Keramknivar finns på vanliga varuhus.

/Linda
Kul med en knivintresserad tjej :) Inte helt vanligt.

~Paul~
 
Det är nog snarare ett materialintresse än ett knivintresse. Eller möjligen ett matlagningsintresse. Nån fin knivsamlig har jag inte, men däremot vill jag kunna fixa till en tilltalande middag även när jag inte är hemma i köket.

/Linda
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.