“Japan tandning ” vs ”trespetstandning” på grensåg

Jag var på Jula för at köpa en Bahco grensåg

702069_b.jpg


för 199 SEK. Men innan jag ”hittade” den sågen bland alla hyllor så ”hittade” jag en annan Bahco grensåg och om man skaffade ett Jula kort så ”fick” man köpa den grensågen + en kniv för 99 SEK (ord pris 199 SEK).

120656_b.jpg


Den förstnämnda sågen har “japan tandning ” medan den andra har ”trespetstandning”. Jag är alldeles för okunnig på området för att veta den pratiska skillnaden. Jag har tänkt använda sågen för att kapa lite grenar vid grillning eller då man gör en annan liten brasa.

Är det någon som vet något om olika tänder på sågar? Jag kollade lite på Bahco websida (på engelska) men hittade inget. Google på ”trespetstandning” hittade bara just denna såg från Jula. Jag antar att dett med tänder på en såg är en hel vetenskap precis som stål och eggvinklar på knivar.

Per Brune
 
Japanen avverkar vid drag,alltså när du drar sågen mot dig.Trespetsen har enligt min erfarenhet ett större riv,avverkar åt båda hållen.


peter
 
Snyggare snitt

Jag tycker att det blir snyggare & effektivare snitt med den Japanska varianten.
När jag beskär träd föredrar jag därför den, bättre för den överlevande delen av trädet...

Ute i skogen på redan fallna grenar spelar det ju ingen större roll....

:) Claes
 
Brune; sa:
Är det någon som vet något om olika tänder på sågar? Jag kollade lite på Bahco websida (på engelska) men hittade inget. Google på ”trespetstandning” hittade bara just denna såg från Jula. Jag antar att dett med tänder på en såg är en hel vetenskap precis som stål och eggvinklar på knivar.

Per Brune

Vill du läsa själv kan du söka på xt (modellnamn?), antar att det är detsamma som "trespetstandning".

Men betänk själv om du ska avverka bonzai eller stora nordiska stammar,vill du då ha en såg gjord för Japanska pyttemänniskor som måste ta i för Kejsare och fosterland och skjuta ifrån med fötterna eller en såg gjord för oss Nordbor.


peter
 
ping; sa:
Brune; sa:
Är det någon som vet något om olika tänder på sågar? Jag kollade lite på Bahco websida (på engelska) men hittade inget. Google på ”trespetstandning” hittade bara just denna såg från Jula. Jag antar att dett med tänder på en såg är en hel vetenskap precis som stål och eggvinklar på knivar.

Per Brune

Vill du läsa själv kan du söka på xt (modellnamn?), antar att det är detsamma som "trespetstandning".

Men betänk själv om du ska avverka bonzai eller stora nordiska stammar,vill du då ha en såg gjord för Japanska pyttemänniskor som måste ta i för Kejsare och fosterland och skjuta ifrån med fötterna eller en såg gjord för oss Nordbor.


peter

Nu har jag öppnat kartongen. Jag köpte ”kitet” med såg+ kniv. Det är ett specialpaket ”120 Year limitied edition” med andledning av att Bacho fyller 120 år. Sågen heter Laplander så jag googlande ”Bacho Laplander” i stället för "trespetstandning”
Och finns på Recon ”används av Fallskärmsjägarskolan” http://www.recon.se/product_info.ph...d=109&osCsid=1bf7d2c04bbf5a7d77efdef7f1ba25e7 för 285 SEK och då med militärgröt skaft (som gjort att tappas bort för en slaver som undertecknad).

345 SEK på http://jaktia0021.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&ProdID=358


Det lite märkliga är att Goolge inte hittar någon träff bland de 10 första oberoende av språk hos vare sig Bacho eller Sandvik.

Sedan tog jag till sökfunktionen här på Utsidan.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40074&pagenumber=3 2006-09-24

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11138

Så jag kan nog vara nöjd fast jag inte provat sågen än. Frågan är väl snarare om jag ska passa på att köpa några fler (bunkra). Jag fyllde 50 år för några år sedan och har en del bekanta som snart fyller de smått magiska 50 åren.

Läge för ett inlägg om dagens reatips? Då jag betalade (kommer att betala) 99 SEK med mitt nya Jula kort, som är ett krav för att få köpa såg + kniv för 99 SEK, annars 199 SEK.

Per Brune
 
Bahco Laplander är en bra såg, jag har använt den i trädgården och till skogs.

Ett annat paket är Frosts/Moras med en Mora 2000 (kniv) ihop med en yxa.

Jag har funderat på att köpa ett sådant i julklapp till brorsan som bor halvvägs ut i skogen.
 
mipert; sa:
Bahco Laplander är en bra såg, jag har använt den i trädgården och till skogs.

Ett annat paket är Frosts/Moras med en Mora 2000 (kniv) ihop med en yxa.

Jag har funderat på att köpa ett sådant i julklapp till brorsan som bor halvvägs ut i skogen.

Julakortspriset på 99 SEK gäller bara t.o.m 2007-03-25. Artikelnummer 120-656

Per Brune
 
Testa den både på färska och torra grenar. Jag tycker att många grensåga fungerar mycket bra på färska grenar, men mycket sämre på torra grenar.
 
KLAGER; sa:
Testa den både på färska och torra grenar. Jag tycker att många grensåga fungerar mycket bra på färska grenar, men mycket sämre på torra grenar.

Mitt huvudsakliga användningsområde blir nog att kapa torra grenar, för att göra en liten brasa att grilla lite mat.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekis Friluftsprylar i Japan Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.