Handdator med GPS-enhet. Navigering i terräng ???

Ett alternativ till den vanliga bärbara GPS-mottagaren är en Handdator med GPS-enhet. Fördelen är då att man får en större display och dessutom kartorna i färg (om man har en handdator med färgdisplay).

Det verkar som handdatorn med GPS-enhet huvudsakligen säljs med programvara för navigering på gator och vägar.

Är det någon som vet om det fungerar bra att använda en handdator för navigering i skog och terräng eller är en vanlig bärbar GPS att föredra ?

Fungerar

Hej Jag tycker att det funkar utm. Jag har en Ipaq + sep.gps + Fugawi.
Kan därmed ladda in praktiskt vilka kartor jag önskar, LM:s kartor, skannade fjällkartor, sjökort mm.
Ipaq har bra skärm för utebruk o bra med minne
/Runar

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fast inte så bra i regn...

... eftersom en handdator inte är speciellt vattentålig. Jag har en Navman 3400 med flera olika kartprogram och det funkar mycket bra.

Man kan trä en plastpåse över om man inte är så petig med hur det ser ut. Och det finns vattensäkra fodral att köpa, men inte till Navman.

Re: Fast inte så bra i regn...

Store; sa:
... eftersom en handdator inte är speciellt vattentålig. Jag har en Navman 3400 med flera olika kartprogram och det funkar mycket bra.

Man kan trä en plastpåse över om man inte är så petig med hur det ser ut. Och det finns vattensäkra fodral att köpa, men inte till Navman.
Alldeles riktigt på min snöskoter har jag använt mig av en vaxförpackning (tom):), klippt bort en bit och limmat på ett stycke plexiglas, har hittils klarat både snöstorm o regn

Inte Casiopeia

Köp inte en Casio om du ska använda den utomhus, skärmen är i princip oläslig.
Jag använder flera olika program i min Casio och bl a Ozi explorer CE funkar utmärkt.
Fugawi har visst någon version oxå för CE men jag har inte testat.

Har testat lite olika

Jag har testat Casio, Palm och Ipaq.

Rent generellt så fungerar dom ungefär likadant, men det finns stora skillnader i smidighet och tålighet.

Ipaq är den som är tåligast, under förutsättning att man har "rugged case". Då blir den riktigt tålig och bra, men tyvärr så klumpig att man inte tar den med sig.

Dom andra är små och smidiga (mer eller mindre) men inte tåliga. Därför har jag skaffat en "riktig" GPS (garmin etrex vista) som fungerar kanon.

Handdator GPS fungerar suveränt i bil. Rekommenderar programvaran Destinator som är något av det bästa jag sett. Nya versionen har dessutom 3D navigering vilket har oerhört imponatorvärde.

/Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips