Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
"Maskar och insekter är i allmänhet inte giftiga att äta. Men
på grund av att de kan innehålla parasiter skall du undvika
att använda dem som föda. Undantaget är myror.
Myrorna kan utgöra ett bra födotillskott tack vare sitt
stora antal. De kan ätas färska eller rostade. Myror är en
riktig delikatess."
En "överlevare" i en övergiven skogsby jag träffade på, en äldre herre i mogen ålder bjöd med mig ut på stormyran till en torr plätt med en stor myrstack. I den förvarade han en stor plastdunk med en slags jäst vätska som han bjöd på som en slags drink före maten...
Han bad myrorna om ursäkt att han störde men förklarade att han fått "finfrämman på besök"
Ju bättre vetenskapen och upplysningen blir ju mer kan vi stryka från menyn.
För mycket av det mesta är olämpligt.
USSR försvar drack bara medfört vatten. Överallt.
Av varje kunskapsdörr vi öppnar kan vi lära oss att det finns oceaner mer att lära sig. Så har det varit sedan länge och så blir det framledes.
Problemet med den svenska överlevnadshandboken är ju att den avfärdar alla invertebrater bara för att många av dem bär på parasiter, men tillagade utgör de ju inget problem. Av samma skäl så skulle man ju i princip avfärda all sötvattensfisk! (där finner man nu ökande mängder parasiter eftersom det finns flera värddjur för parasiterna = fiskätande fåglar, mink + utter )
Hej alla språknördar! Jag har nu startat Utsidans Språkcafé, dit vi språknördar kan flytta våra ytterst intressanta men malpacerade diskussioner, på det att de icke må alstra irriterande avåkningar i trådar som handlar om något helt annat. Så fortsätt gärna framledes/framdels-debatten i Språkcaféet .
Jag har också bett admin bryta ut språk-OT i denna tråd dit, men det kan ju dröja ett tag.
En uppriktig ursäkt till Trådstartaren och övriga som hoppats diskutera övelervnad i denna tråd.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...