Hammock

Ja, jag har en.

Förvånansvärt välsydd.

Karbinhakar och rep var av budgettyp.

Myggnätet är troligtvis för grovt för knott.

Kortare är de "vanliga" på marknaden.

misstänkte att de kanske var för korta. asiater e ju inte så långa själva. har hittat en som är 3x2m men då utan nät. har ett löst som kanske passar. kanske lättare att sova diagonalt då också om man tar en så större modell?
 
Jag har blivit lite sugen på att sy en egen hammock (med avtagbart myggnät) samt ev en egen tarp. Jag har kikat lite på extremtextil och shelby men är lite missnöjd med utbudet av färger osv. Jämfört med dutchware så är utbudet ganska magert. Vet nån någon annan sida, helst i Sverige, som säljer material man kan använda till hammocktillverkning?
 
Nu börjar det snart bli dags för säsong igen! (Även om några här säkert ser alla dagar om året som "säsong" ;) )

Börjar bli ganska nöjd med min setup hittills, skall bli kul att prova allt tillsammans!

Har en snugpak jungle hammock samt en snugpak UQ, tanken är att trycka ned båda i en snugpak kompressionsbag (tog en storlek L) för att slippa ha dessa separat då jag antagligen alltid kommer att använda dessa tillsammans. Inte investerat i någon TQ ännu så kör vidare med en hyfsat lätt sovsäck som också går att öppna upp till täcke mer eller mindre.

Lite måste man ju "modda" också, har några meter amsteel hemma som skall bli whoopie slings och ersätta paracorden, har också köpt ett par tree huggers som kommer vara snälla mot träden. Har också funderingar på att göra en bishop bag av kompressionsbagen om behovet uppstår.
3x3 meter tarp finns också!

Enda som saknas nu är att fixa någon sjysst upphängning för ryggsäcken (blir nog något enkelt med karbinhake och direkt i någon av infästningarna i hammocken) och någon form av påse för att förvara kängorna i.

Någon som har något bra tips där? Kommer hänga kängorna under tarpen vid regn så behöver inte vara vattentätt, däremot kan det ju vara gött att ha något som skyddar kängorna lite och kanske till och med driver ut ev fukt under natten. Kanske sy ihop något av en funtions-tshirt?
 
Senast ändrad:
Jag har blivit lite sugen på att sy en egen hammock (med avtagbart myggnät) samt ev en egen tarp. Jag har kikat lite på extremtextil och shelby men är lite missnöjd med utbudet av färger osv. Jämfört med dutchware så är utbudet ganska magert. Vet nån någon annan sida, helst i Sverige, som säljer material man kan använda till hammocktillverkning?


Om du vågar chansa så kan du hitta massvis med ripstop nylon på eBay till vettiga priser :)
Alternativet kanske kan vara surplus-butiker i Sverige och slakta ett gammalt tält eller tarp (eller fallskärm om det går att hitta).
 
Testade att väga lite igår, blev ingen superlåg vikt men helt ok och framförallt relativt kompakt. Följande åkte ned i en snugpak kompressionsbag storlek L:
* Snugpak jungle hammock
* Snugpak underquilt
* Urberg "1 season" sovsäck (gamla modellen med extreme temp på -11,6)
* Tree huggers
* Extra carabiners och lite extra upphängning

Totalvikt strax under 3,5kg. Räknar med att kunna trycka ned allt i botten på ryggräcken för att underlätta packningen. Tarpen väger några hundra gram till men den får ligga separat då jag förhoppningsvis inte kommer använda den varje gång.
 

Bilagor

  • hammock.JPG
    hammock.JPG
    35.4 KB · Visningar: 1,304
Fick i dagarna hem min nya tarp från dutchware. En lila :cool: Xenon Hex Tarp http://dutchwaregear.com/xenon-hex-tarp.html. Längtar tills jag får komma ut i skogen och pröva den. Den verkar väldigt välbygd och väger mindre än hälften än min nuvarande tarp.

Eftersom jag inte har obegränsat med utrymme hemma så kommer jag nu att sälja av min nuvarande tarp, en Hennessy Hex Fly. Jag har modifierat den med side panel pull outs samt en extra fästpunkt vid rigdeline. http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=69444
 
...

Enda som saknas nu är att fixa någon sjysst upphängning för ryggsäcken (blir nog något enkelt med karbinhake och direkt i någon av infästningarna i hammocken) och någon form av påse för att förvara kängorna i.

Någon som har något bra tips där? Kommer hänga kängorna under tarpen vid regn så behöver inte....?

Några saker du kan prova är en barn hammock under din att ha din utrustning i. Lätt att komma åt och de hålls torra. Ticket to the moon har en modell som fungerar klockrent.

Kängor brukar jag hänga i ett snöre från ridgeline.
 
Hängmatta för oss som mäter över 190cm, hur fungerar det?

Jag har sneglat lite hammock-camping en tid, och var inför sommaren nära att spontanklicka hem en DD Frontline med tillhörande tarp.
Vid närmare läsning av recensioner verkar det som att en vanligt förekommande mening i texterna brukar vara "för den som är längre än xxxcm kan det däremot bli trångt".

Hur är er erfarenhet? Jag är inte superkänslig för sovkomfort, men kan man sträcka ut sig någorlunda platt är det ju trevligt.
 
Hängmatta för oss som mäter över 190cm, hur fungerar det?

Jag har sneglat lite hammock-camping en tid, och var inför sommaren nära att spontanklicka hem en DD Frontline med tillhörande tarp.
Vid närmare läsning av recensioner verkar det som att en vanligt förekommande mening i texterna brukar vara "för den som är längre än xxxcm kan det däremot bli trångt".

Hur är er erfarenhet? Jag är inte superkänslig för sovkomfort, men kan man sträcka ut sig någorlunda platt är det ju trevligt.

Jag har bla en ticket to the moon dubbel hammock som jag ligger otroligt skönt i.
Jag är 1.85 lång och har inga problem.
En bekant som är 2.05 har lånat den och även han var nöjd.
 
Jag har haft en frontline (är 184) och upplevde att jag inte fick en bekväm sovställning. Jag sålde den och skaffade en Hennessy Explorer och har inte ångrat mig en sekund. Kanske en Hennessy Safari skulle passa dig som är lite längre?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.