Hammock

Kolla hur remmen dras igenom "DD" länkarna. Remmen dras igenom den ena och runt den andra, så fort man belasta hammocken låser den ena D-länken remmen mot den andra. När man inte belasta kan man enkelt drar åt i remmen för att spänna. Väldigt enkelt och fungerande.
 
Jag kör med en vanlig symaskin och det funkar kanon för mig, ca 4-5 rader från kortsida till kortsida på banden. Och flera ggr fram och tillbaka på varje söm rad.
 
Hemmagjord Underquilt

Hej!
Jag tänkte göra en Underquilt till hammock av en poncholiner. Men jag tänkte se till att den klarar lite kallare teperaturer. Detta har jag läst går att få till genom att sy in isolering når man viker linern. Då är frågan vad för isolering ska man använda? Måste man köpa exempelvis primaloft och sy på eller går det bra att återanpassa ett gammalt duntäcke till detta?
 
Duntäcke funkar bra och används av många. Kolla på FB-gruppen "Hammockers in Europe" och/eller www.hammockforums.net.

Enkelt uttryckt kan man säga att ju mer luft som fångas inom isoleringen desto bättre. Klassiska för-, nackdelarna med syntet vs dun är att syntet är "stryktåligare" och funkar bättre om det blir fuktigt medans dun har jämförelsevis högre isolering och lägre vikt men tycker inte om att bli fuktigt. Tänk på att fukt kommer både från kroppen och omgivande luften.
 
Duntäcke funkar bra och används av många. Kolla på FB-gruppen "Hammockers in Europe" och/eller www.hammockforums.net.

Enkelt uttryckt kan man säga att ju mer luft som fångas inom isoleringen desto bättre. Klassiska för-, nackdelarna med syntet vs dun är att syntet är "stryktåligare" och funkar bättre om det blir fuktigt medans dun har jämförelsevis högre isolering och lägre vikt men tycker inte om att bli fuktigt. Tänk på att fukt kommer både från kroppen och omgivande luften.

Tack för svaret. Då använder jag ett gammalt duntäcke istället för att leta land och rike runt efter syntetisk isolering.
 
En hammock av en filt

<div id="fb-root"></div><script>(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));</script><div class="fb-video" data-allowfullscreen="1" data-href="/TELEGRAPH.CO.UK/videos/vb.143666524748/10153860707449749/?type=3"><div class="fb-xfbml-parse-ignore"><blockquote cite="https://www.facebook.com/TELEGRAPH.CO.UK/videos/10153860707449749/"><a href="https://www.facebook.com/TELEGRAPH.CO.UK/videos/10153860707449749/"></a><p>An orangutan uses her blanket to make a hammock to sleep in at night.</p>Posted by <a href="https://www.facebook.com/TELEGRAPH.CO.UK/">The Telegraph</a> on den 24 december 2015</blockquote></div></div>
 
Fick en DD travet hammock samt deras 3x3m Tarp i julklapp av frugan:) inget jag hade nämnt för henne, men vi hade just diskuterat detta på jobbet. Så frågan är om hon kan läsa mina tankar;).

Hur som helat så vart jag ju bara tvungen att prova grejerna nu på julledigheten. Hade en lucka i schemat förra fredagen till lördagen. Efter mycket velande fram och tillbaka (pga av vädret som var 2-3 plusgrader och gråmulet) så gav jag mig ut strax före fyra tiden på eftermiddagen. Ställde in siktet på en liten skogstjärn ca 2-3km in i stiglös skog så man garanterat skulle få vara ensam. Lyckades efter lite klurande att rigga upp hammock och Tarp på ett tillfredställande sätt. Stoppade ett lite tjockare cellplast liggunderlag i avsedd ficka, och körde med dubbla sovsäckar. Måste säga att det var en av de skönaste nätterna jag haft i skogen. Tenderar till att sova på sidan, vilket gör att jag lätt blir lite öm när jag sover på marken. Men i hammocken gick det kanonbra:) när jag vaknade på morgonen var det ca 2grader minus, men jag upplevde aldrig att det var direkt kallt. Så jag måste säga att jag var positivt överraskad av komforten.
Men den absolut största fördelen jag ser med hammock just nu är smidigheten att kunna sova på ställen där terrängen är ojämn. Allt som behövs är ju två träd.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    45.2 KB · Visningar: 677
Hur ser andrahandsvärdet ut på hammocks?

Jag har en Hennessy Explorer Deluxe zip, med snugpack underquilt som jag bara använt 1 gång pga att jag ofta är ute i grupp och vi då kör på tält eller vindskydd för mindre vikt p/p.
 
Senast ändrad:
Finns nog inget direkt svar. Andrahandsvärde finns det absolut, men som vanligt är det tillgång och efterfrågan som styr. På FB-gruppen "Hammockers in Europe" kan man lägga upp "sälj-poster".
 
Finns nog inget direkt svar. Andrahandsvärde finns det absolut, men som vanligt är det tillgång och efterfrågan som styr. På FB-gruppen "Hammockers in Europe" kan man lägga upp "sälj-poster".

Tack för tipset! Ska kika in gruppen. Slänger väl upp en annons här på utsidan med efter att jag räknat lite på priset då =)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.