Hammock

Fick min Woodsman X från UK Hammocks idag. Hade sönder den direkt.

När jag skulle sätta upp den första gången tar blåsten hammocken och jag famlar efter den och får tag i "justeringsänden" på whoopie sling. Hammocken blir som ett segel och drar åt öglan med kraft så den åker in i sig själv.

Har suttit i två timmar och försökt pillat ur den, men den sitter stenhårt 3-4 mm ned i sig själv.

Väldigt tråkigt, får ställa in campingplanerna i helgen.

Vet inte vad jag ska göra... :(

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Dra den hela vägen igenom, så det blir till ett snöre utan ögla.

Ta fram en ståltråds bit på någon meter och vira den runt sig själv så du får en ögla i änden av ståltråden.

Sära på fibrerna på Whoopie slingen och för in ståltråden en bit, kanske 30-40cm.

Sedan lirkar du ut ståltrådsbiten så öglan tittar ut, trär in amsteel tråden och lirkar änden inuti i sig själv och så är saken biff.

Luddig beskrivning?:)
Sök på diy whoopie sling på Youtube så förstår du.

När allt är klart slår du en ganska fet knut i justeringsändan så händer det inte igen.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hmm, det är inte justeringsändan som åkt in utan öglan/loopen, kan jag verkligen dra den igenom hela?

Eller jag kanske missförstår dig?

Nej det var nog jag som missförstod dig....

Öglan är värre.....

Har hänt mig vid något tillfälle, men då har jag lyckats få tag i den.....

Men du kan ju använda något annat istället för Whoopie slingen så du slipper ställa in helgens aktivitet.

Kanske om du har två stålringar och ett spännband?

Eller bara ett plattband och knyta fast mattan med i den ändan?

Sitter whoopie slingen direkt i hämgmattan, eller är där en extra ögla mellan?

Whoopien sitter direkt i och knyter ihop mattan. Eftersom den är max åtdragen nu så är den bara några dm lång, med andra ord svårt att fästa direkt i bandet runt trädet.

Bäst är kanske att beställa nya whoopies från UK...

Ja det blir en bit att ta sig, hade du funnits i Stockholm hade jag kunnat låna ut en Whoopiesling tills dess du fått ordning på det.....

Rent krasst kan du ju ta bort Whoopie slingen från hängmattan och stoppa i en ögla istället.
I öglan kan du ju fästa vad som helst för att kunna hänga upp den.....

Jag körde ganska länge med två stålringar som jag trädde ena ändan av ett plattband igenom, den adra änden satt runt trädet....

Jättetack för tipset, får bli någon sådan lösning tills jag köpt en ny woopie.

Ska man se det positiva så är det väl bättre att jag klantar mig nu än några dagar in i en vandring när jag ska slå läger för natten. Nu har jag förhoppningsvis lärt mig läxan.

Lätt hänt...

Jag tog pärlor från ungarnas pyssemburk och satte så öglan inte kan dras in i sig själv.

Att göra egna Whoopies är löljigt enkelt, Amsteel kan man köpa inom Sveriges gränser för helt ok pris.....
Www.paracordshop.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips