Hammock

För att få lite förslag kanske någon annan vill berätta vad dom kör med för rep och hakar eller bara det väsentliga för mig: hur mycket vikt tål dom?
Jag har personligen spännband från Jula som ska hålla för 500 kg och karbinhakar från CO som håller för 600 kg. Jag använder givetvis inte snabbspännarna :) Själva banden har jag plockat bort järnkrokarna och använder karbinhakarna istället.

Personligen hade jag nog satt tre gånger kroppsvikten som ett minsta riktmärke. Som du kanske sett på kalkylatorn jag länkade till så varierar belastningarna kraftigt beroende på hängvinkeln.
Det är nog en ganska bra riktlinje. Jag har satt minst 300 kg, och då har jag ganska bra med marginal till 3x vikten :)
__
Fredrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tackar för svaren, det var precis den typen av svar jag önskade, rekomendation om minsta brottsgräns/ hur mycket av/många gånger ens kroppsvikt det bör bära. Det blir att jag kör med brottsgräns 250-300kg på hakar och rep, jag är ganska så lätt så om andra kör ungefär liknande så är jag nog trygg med det. :)

Den där kalkylatorn var intressant men det var väldans vad mycket kraft det kan bli på konstruktionen enligt den, nästan uppemot ett ton (med lite udda mått och vinklar dock)! Har jag förstått det rätt att det blir mer kraft/påfrestning desto slappare hängmattan hänger, eller är det tvärt om, mer kraft/påfrestning desto mer spänd?

Tackar för svaren, det var precis den typen av svar jag önskade, rekomendation om minsta brottsgräns/ hur mycket av/många gånger ens kroppsvikt det bör bära. Det blir att jag kör med brottsgräns 250-300kg på hakar och rep, jag är ganska så lätt så om andra kör ungefär liknande så är jag nog trygg med det. :)

Den där kalkylatorn var intressant men det var väldans vad mycket kraft det kan bli på konstruktionen enligt den, nästan uppemot ett ton (med lite udda mått och vinklar dock)! Har jag förstått det rätt att det blir mer kraft/påfrestning desto slappare hängmattan hänger, eller är det tvärt om, mer kraft/påfrestning desto mer spänd?

Kan svara mig själv, det är mer kraft desto mer spänd den är. (det var vinkel-grejen på bilden vid kalkylatorn som lurade mig att det skulle vara tvärt om, förstod inte var han hade 0an någonstans, förstod sen av kommentarerna.)

Kan svara mig själv, det är mer kraft desto mer spänd den är. (det var vinkel-grejen på bilden vid kalkylatorn som lurade mig att det skulle vara tvärt om, förstod inte var han hade 0an någonstans, förstod sen av kommentarerna.)

Det där är ju en väldigt nyttig fysikalisk egenhet om du t.ex. ska flytta på en tung sten. Spänner du en vajer mellan stenen och en fast punkt och därefter ställer dig på vajern kommer stenen att flytta på sig nästan oavsett massa.

Mitt bästa tips när man skall sova med sovsäck i hammock är att trä på sig säcken stående, bredvid hammocken. Kanske kan vara nåt att prova?
Tanken slog mig, men jag hade inget torrt att stå på =)

Vad gäller paracord...
Tycker det är ett ypperligt snöre att ha i friluftssammanhang, men till hammock - Nej.
Det är smidigt och följsamt, samt att man har tillgång till de smala trådarna inuti. Nylon töjer sig dock alldeles för mycket för att det ska gå att använda till allt.

Jag bytte ut original-webbingen mot ett 6mm repsnöre i polyester. Onödigt grovt (det var dessutom snarare 7mm), men jag ville ha minimal töjning. 23g/m, men jämfört mot original blev det 50g lättare då originalet var dubbeldraget.

Jag bytte ut original-webbingen mot ett 6mm repsnöre i polyester. Onödigt grovt (det var dessutom snarare 7mm), men jag ville ha minimal töjning. 23g/m, men jämfört mot original blev det 50g lättare då originalet var dubbeldraget.

Glöm inte att skydda barken på träden med någon form av webbing bara nu när du inte längre har originalupphängningen.

Hittade den för 1995kr på outdoorexperten, med deras rabatkod dom gäller idag så blev priset 1700kr, så jag klickade på köp :)

Det är några nya rutiner att lära sig märker jag, men jag är helt såld på hammock-konceptet. Det är minimalistiskt och flexibelt.
Jag är mycket förtjust i DDs tarp, som med sina många fästpunkter går att sätta upp på tusen olika sätt. Saknas träd, eller om det blåser för mycket, är det bara att slå upp tarpen som ett vindtåligt tält och lägga sig där istället. Myggnät har man ju med sig =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips