Hammock

Jag har handlat en del av UK-hammocks, och aldrig haft några problem. Dock beställde jag en underquilt för tre veckor sedan, och blev plötsligt lite orolig när jag läste den här tråden. Så jag kontaktade Mat Howes, som äger företaget.

Han förklarade att förra året hade de ett företag som levererade deras produkter som inte fungerade. De förlorade ca 5000 pund i förlorade varor. Framförallt rörde det sig om danska kunder, men även svenska. Han bad mig hälsa att om någon i det här forumet har drabbats, då är han tacksam om de hör av sig. De använder nu Royal Mail, som enligt honom är en trygg och säker leverantör. Dock så är ju UK-hammocks ett företag som har långa leveranstider vilket man bör vara medveten om, men det framgår ju rätt tydligt av hemsidan.

Jag för min del hade faktiskt ett problem en gång när jag fick produkter levererade hammockprylar till ett hotell i England. Mat skickade paketet tre gånger innan det kom fram. Men han löste problemet så jag blev lite förvånad över att det har varit trassel. Små företag går under på ingen tid alls om ryktet på internet börjar snurra runt.

Jag har alltså inte fått varorna, och enligt Mat är de skickade idag. Återkommer om hur ser ser ut med leveransen.
 
Kommunikation

Min enda klagomål hittills är att när jag skrev honom för att få mer information om vissa produkter fick jag svaret tre veckor senare! helt sjuk! I en värld av online detaljhandeln skyndsam kommunikation med kunden eller en potencial kund gör stor skillnad , bla, bla , bla . du fick min poäng?
 
Absolut. Min ambition är bara att vidarebefordra information kring omständigheterna utifrån en persons perspektiv här, inte att försvara ett företag.
 
Jag hoppas att det löser sig för er och för Mat och UKH...

Men jag har 100% underlag för mina uttalanden och upplevelser och en mailkonversation på 79 mail samt två paypal-dispyter sedan september som styrker det. Mailen har tagit längre och längre att få svar på desto besvärligare det blivit men Paypal-ärenden har hanterats omedelbart...

Jag har fått samma ursäkter som ovan från Mat. De sista delarna av min order skulle påståtts ha skickats med olika logistikpartners 4-5 ggr. Senast 5/12 och 16/12. Samtliga ska ha kommit "bort". Mat har inte kunnat uppvisa några kvitton på försändelsen eller något transaktionsnummer i något fall.

En av produkterna var en Warbonnet-hammock som till slut ordnades så att den skickades direkt från Warbonnet i US. Den kom på en vecka med tracking no...

Den senaste Paypal-dispyten stängdes 19 januari av Mat med kommentaren "No tracking no, it's sent via Airmail.

I will issue you a refund as so far I have no idea where these are going and it's cost me 3 EDC to date and I do not care to loose another item."

Jag uppmanar er att använda Paypal samt hantera kommunikationen med UKH genom Paypals-verktyg. Ska ni öppna en dispyt måste det vara inom 45 dagar (kontrollera gärna antalet dagar) från transaktionen, annars har man ingenting att hämta.
 
Jag kan sträcka mig till att du och jag har fått samma förklaring från Mat...

Förutom att det redan i min orderbekräftelse från 17 september står följande "All Products will be posted via Royal Mail/Parcelforce" (Parcelforce är en del av Royal mail). Utöver det har Mat i mail den 12 december skrivit "You EDC shipped 05/12/14,
Royal Mail air mail is usually 5-10 business days however with festive mail volume increases they suggest extending to 10-20 business days."

Förklaringen han gett dig "De använder nu Royal Mail, som enligt honom är en trygg och säker leverantör." köper jag alltså inte alls.

Så sent som 19 januari så bröt Mat avtalet som ingicks med mig 19 september med förklaring "I will issue you a refund as so far I have no idea where these are going and it's cost me 3 EDC to date and I do not care to loose another item."


Huvudproblemet i mitt fall har varit att det har varit alldeles för många konstigheter och förklaringar som i mitt huvud inte gått ihop. Jag är fullt medveten om att produkter från sk Cotton industry har längre tlllverkningstid. Jag har 4 quiltar från Hammockgear, 2 quiltar från Jacks R Better, ett tarptent och en massa annan småskaligt tillverkade produkter men aldrig upplevt något liknande. Jag skulle uppskatta att jag i varje fall får 50 försändelser om året från allt från USA till Asien och har aldrig ens varit med om att något kommit bort.
Jag var i kontakt med Mat flera gånger innan jag la beställningen, han bekräftade att allt var i lager och gick dessutom enligt UKH iväg bara dagar efter. Skulle det ha tillverkats på beställning hade det varit en annan sak.

Att ett litet företag skickar en order på 3000-4000kr flera gånger och paketen oförklarligt försvinner utan att på begäran kunna uppvisa tracking nr eller kvitto är för mig inte rimligt. Det har också varit märkligt att i flera fall när jag mailat och frågat om tracking nr och status så svarar Mat typ att "Vi skickar ett nytt idag" helt utan att be mig vänta en vecka till eller liknande, trots att jag erbjudit mig, just för att jag tycker det är orimligt att ett litet företag skulle ösa ut paket som bara försvinner. Mat har skrivit typ, det skickades igår och/eller du får tracking nr till helgen sen när helgen kommit och jag inte fått något mail alls så tar jag kontakt igen och får reda på att "vi hade visst ingen Warbonnet hammock kvar". Nähe? Det var ju lustigt du skrev ju att du skickade ett nytt paket i början av veckan?
Det var pga det sistnämnda som Mat till slut lät Brandon på Warbonnet Outdoors skicka en hammock direkt till mig.

Vi pratar alltså om 4 månader strul och när bortförklaringarna började bli för många fick jag kalla fötter och öppnade ett Paypal-claim vilket som jag skrev ovan man bara har 45 dagar på sig att göra annars står man där utan skydd. Efter det så löste det sig betydligt lättare.

Min känsla är att de haft någon form av problem men jag köper inte att det bara kan vara logistikpartnern, snarare likviditetskris eller liknande men det är min känsla.

Återigen de har jättebra produkter och det har fungerat bra för mig tidigare men jag och flera med mig har haft stora problem under hösten. Jag avråder inte från att beställa från och stötta Mat men använd Paypal och var lite på er vakt är min rekommendation.
 
Ibland händer det saker i livet som vänder upp och ner på allting. Vad som hänt i Mat's fall vet jag inte.

På 80-talet gick jag i konkurs med företag och privat. Jag känner delvis igen mig i Mat's svar - det gällde att födröja betalningar och leveranser genom att skylla på allt möjligt med en tro på att det fixar sig - vilket det tyvärr inte gör. Dessutom är man ytterst ovillig att erkänna problemen.
 
Har en märklig känsla kring det här får jag säga. Skulle fått UQ:n sänd i torsdags men hörde av mig i fredags och fick då beskedet att den sändes igår. Idag bad jag om trackingnumret men fick beskedet att jag kommer få det på måndag.

:(
 
Nybliven "hängare" - vinterhänga i HH Ultralite Explorer Asym Classic

Halloj,

För att få in tråden på positivare ämnen än potentiella konkurser så kan jag meddela att jag blivit med hammock. En Henessy Ultralite Explorer Asym Classic för att vara exakt. Det var av ren nyfikenhet jag önskade mig denna pryl. Än så länge har jag bara hängt upp den mellan två dörrposter inomhus, men jag måste säga att det hittills har varit en mycket trevlig upplevelse. Så smart uttänkt och så bekvämt. Den automatiska stängningen är ju genial.

Jag är ju i lättpackning/UL-vandrare, men det är inte därför jag ville pröva på (Ett enmansskydd på 1kg är att anse som "blytungt". Dessutom är det ju inte speciellt välskyddat.), utan det var för att jag blev fascinerad av hela communityn och för att jag sällan sover speciellt bra i tält de första nätterna (Ja, jag har prövat Exped också..). Det ska bli kul att se om det är så bekvämt som folk säger.

Nu är det ju inte direkt säsong för att testa skarpt, men efter att ha surfat runt ser jag att det finns folk som gladeligen sover i -30C med hammock. Har ni några förslag på hur jag på något billigt sätt kan pröva på att vinterhänga?

Jag har ett antal gamla lättare sovsäckar jag skulle kunna använda. Sy kan jag också. -30C kommer jag inte att utsätta mig för, men -10-15C kanske kan vara ett mål. Kan man helt sonika bara sätta på lite snören på en sovsäck och hänga upp under? Kanske kan man rentav ta ett gammalt duntäcke fasthållet av lite vindtätt tyg?
I säcken tänkte jag ha en -10C gammal Caravan syntetsäck och kanske ett tunt Jysk-liggunderlag. Ovanpå myggnätet kanske jag lägger en alu-filt.

För övrigt kan jag rekommendera boken "The ultimate Hang" av Derek J Hansen, se sajten: http://theultimatehang.com/
 
Att sy en underquilt låter som modellen för din del. Det finns massor av instruktionsfilmer på YouTube kring hur man gör. -15 är inga problem i din hammock, så länge du har varmt undertill. En bra sovsäck kanske du har redan, men annars är ju detta klokt, gärna dubbla om du tänker ligga i temperaturer lägre än -20. Dun är väldigt bra, och väger ju minst. Men det går att göra underquiltar av vilken sovsäck som helst.

Se här: https://www.youtube.com/watch?v=EOAb3qGS38s
 
Det är snart dags för mig att köpa mitt första hammocksystem och jag tänkte därför bolla några funderingar.

1) DD Frontline verkar vara ett bra insteg i hammockvärlden så det är den jag främst spanat in. Har dock sett att 195 cm anges som maxlängd för brukaren. Jag är 193 cm. Så... kommer jag hamna 2 cm den absoluta gränsen för vad som funkar (dvs man får rum men det är jävligt obekvämt) eller är 195 cm angivet mer som en luddigare "är du längre än så här ska du börja fundera på andra lösningar"-gräns?

2) Jag står och väger mellan DDs vanliga 3x3m-tarp och deras XL (4,5x3m). Prisskillnaden är bara en hundring så det är inte haken. Snarare är det användbarheten jag nojjar över. Kommer jag ångra mig om jag köper den lilla eller vice versa? Hur tänker ni i era tarp-resonemang?

Tack på förhand!
 
Hej. Angående dd-frontline och din längd så tror jag att det kan funka. Är du bredaxlad så kan det bli lite trångt dock... Jag har använt en tarp som är 3.20 x 2.80 till dd-hammock, tycker att man behöver upp över tre meters bredd för att klara sig i blåsten o regn. Lätt att det kommer in vatten vid huvud eller fotändan annars. hoppas det gör dig lite klokare i ditt val. // Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.