Hammock

Nu ligger Woodsman X bäst till. Ska man förstöra den superlätta konstruktionen genom att be om en specialare med dubbel botten, dvs. är det ett problem med att min Exped Multimat eller Exped Downmat åker omkring så man helst vill ha dubbel botten? Nu är det nog nära köp faktiskt.

En till fråga. Är det ett plus med sidoförankring som på Blackbird så man inte gungar så mycket?

Sidoförankring behövs inte. Dubbel botten har helt klart fördelar, det glider runt som tusan utan, är min upplevelse. Jag tycker också att det känns lite skönt att ha extra tyg under sig rent säkerhetsmässigt. Det är ändå tunnt nylon vi snackar om här.
 
Det blev en single på 480 gram efter lite extra koll med den där Mat. Får se till att nål och tråd är med. La beställning nu. Kan ta några veckor om han inte har någon färdigsydd.
 
Tackar för alla tips. Ska bli roligt att testa den längre fram! Ser i sista videon att det finns en förvaringsficka, ska se om jag också kan få en. Kan vara skönt att stoppa undan klocka och pannlampa m.m.
 
Senast ändrad:
Jag har en DD frontline som jag är hyfsat nöjd med, men jag har även en Ticket to the moon, kingsize som jag sover mycket skönare i.
Finns det någon som säljer deras myggnät i Sverige, eller är det staterna som gäller?
Sy själv kanske?
Nån som har något tips?
 
Såg att DD i UK har en del nyheter och blev lite sugen på en ny sovsäck, det där med dragkedja på mitten verkar vara riktig behändigt. Sen är ju priset under 700:- och då är det ännu lite intressantare...
http://www.ddhammocks.com/product/dd-jura2-hammock-sleeping-bag

Men 1,8kg är väldigt mycket. Jag har en syntetsäck på 1,6kg och jag längtar efter en dunsäck på halva vikten varje gång jag packar ner säcken i väskan. Värt att tänka på om man gillar att gå långa sträckor med packning på ryggen :)
 
Kolla på Alpkit om ni är ute efter sovsäck. Knappt halva priset mot motsvarande Marmot och lika bra tycker jag. Har en Alpkit Pipedream 400 (-3) och en Marmot Atom (+6). Alpkiten väger runt 800 gram och går att komprimera, kör med en vattentät packpåse.
 
Jag har testat en hel del hammockar och tycker att Warbonnet blackbird double layer 1.1 är den absolut skönaste att ligga i. Den är dessutom väldigt behaglig att sitta vilket är ett plus. För dig som gillar vikt är den också väldigt lätt. Något annat jag gillar är att den har remmar som är ett av de allra enklaste sätten att sätta upp/ta ner en hammock. Det enda jag saknar är att kunna ta bort myggnätet och att justera footboxen lite. ;)

Är det vår-sommar-höst så borde klara dig väldigt långt med ett Klymit X-frame (258 gram):

klymit-x-frame-1.jpg


Ska gå att få fatt i billigt såvitt jag har förstått. Har inte testat själv, men skulle kunna vara en lösning.

Har nyligen införskaffat mig en klymit x-frame, men bara hunnit provligga den i en inomhus riggad hammock och ett tips om någon skall köpa en sådan är att använda den inuti sovsäcken då den knölar till sig och glider omkring i hammocken om man har den under sovsäcken
Tanken är att använda den under sommaren för att få ner vikt och bulk tillsammans med en nybeställd 11" Roaming Gnome från Dream-Hammocks och alternera med en 2/3 dun underquilt så jag kan tyvärr inte uttala mig om någon temperatur gräns.
 

Bilagor

  • IMG_0874.jpg
    IMG_0874.jpg
    42.3 KB · Visningar: 774
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.