Hammock

Skulle nog låta bli.....
Även om det inte samma sak att tälta som att "hammocka" så finns det väl en risk att man får skit för det.

Om inte annat så kanske det skapar en dålig bild av hammockfolk, vilket är en dålig start på denna underbara variant av frilufts boeende som börjar komma till Sverige nu.
 
Instämmer med FarmerJoe, det är dumt att riskera någonting. Jag pratade med Söderåsens Nationalpark och de drog all form av övernattning över samma kam, tält, hängmatta, bivack osv... Jag gissar att de gör samma sak på det ställe du nämner.

Eller så hör du av dig och frågar de som sköter förvaltningen av reservatet. Då får du väldigt bra svar på vad som är tillåtet :)
__
Fredrik
 
Ny suspension igen :)

Ok, efter lite trixande och testande fick jag då äntligen tag i ett system som verkar funka jävulst bra. Det går att dra åt precis hur hårt jag vill som är lätt att lossa och få delar.

Har som sagt testat både orginalupphängningen, whoopieslings och nuvarande system fast med orginalrep.

Detta verkar dock vara allra smidigast. Ska eventuellt leta reda på stummare webbing men detta funkar så länge. Man trär plattbandet genom ringarna precis som på ett skärp drar åt så hårt man vill och sedan låser med en enkel half hitch... Lossar genom att öppna knuten och "vika" ringarna åt samma håll som änden på webbingen kom ut ifrån. Till skillnad från samma system fast med rep så lossar webbingen från ringarna mycket lättare.
 

Bilagor

  • IMAG0948.jpg
    IMAG0948.jpg
    65.1 KB · Visningar: 651
  • IMAG0949.jpg
    IMAG0949.jpg
    56.6 KB · Visningar: 630
  • IMAG0950.jpg
    IMAG0950.jpg
    54.1 KB · Visningar: 590
  • IMAG0951.jpg
    IMAG0951.jpg
    58 KB · Visningar: 587
Uppsättning av tarp

Jag har oftast satt upp tarp med hörn till hörn på en lina och sedan blir det givetvis två hörn i marken. Tittar jag på bilder sätter de flesta upp sin tarp vikt på mitten. Vikt på mitten ger möjlighet att vika hörn bättre när det blåser finns det fler tankar som jag missat? Mitt sätt tycker jag blir snabbare och enklare.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    59.3 KB · Visningar: 864
Ringar

Ok, efter lite trixande och testande fick jag då äntligen tag i ett system som verkar funka jävulst bra. Det går att dra åt precis hur hårt jag vill som är lätt att lossa och få delar.

Tittar på dina bilder och ringarna hamnar en bra bit från mattan. Kommer de under din tarp? Om inte blir de blöta och vatten rinner in på mattan. Jag har en karbin övergång mellan mattan och rep.
 
Har FÖR MIG att jag gjorde mina ca 15 cm... Kan ha fel, följde instruktioner som fanns på HF.

Körde med ringarna direkt till Tree straps en kort period, enker och smidig lösning men kör numer med Whoooie Slings och fäster dessa på plattbanden med en Marlin Spike Hitch med hemifrån medtagna toggles.

Hade mina ringar typ 5cm från slutet av hängmattan, funkade klockrent.
Sent from da Phone!
 
Jag har oftast satt upp tarp med hörn till hörn på en lina och sedan blir det givetvis två hörn i marken. Tittar jag på bilder sätter de flesta upp sin tarp vikt på mitten. Vikt på mitten ger möjlighet att vika hörn bättre när det blåser finns det fler tankar som jag missat? Mitt sätt tycker jag blir snabbare och enklare.

Förutom mer yta som täcker vid blåst så känner jag att sätta Tarpen som en kvadrat ge mer skydd vid regn, särskilt om man spänner ut ena sidan med t ex ett par störar så man får sk "Porch mode".

Så mycket långsammare tycker jag inte att det är jämnfört med diamant uppsättningen.

Sent from da Phone!
 
Ok, funderar på om jag skulle korta ner dom lite då kanske....bara för att vara på den säkra sidan från regnet alltså:) ...men som sagt vill ju inte korta så mycke så att den lossnar...antar att det är längden på "begravningen" som håller det mesta eller är det dom första korsningarna som gör de?...någon som vet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.