Hammock

Nej men nästan 50 m:)

En 10, kanske 15 meter till åsen, minst 6x2m till fästpunkterna..... Och så tänkte jag göra lite grövre Whoopie Slings, och så tänkte jag osv......:rolleyes:

Dyneema it is then!
En lite edit: Har inget emot 550 egentligen mer än att den är för tjock för att mina linelocks ska funka tillfredsställande och jag gillar mina linelocks:D

Kanske om man tar ur de inre linorna...... Fan att man kommer på sånt här när det är mörkt och Tarpen sitter uppspänd i trädgården, vart la jag nu pannlampan....
 
Senast ändrad:
Ni är grymma, taaaack! :)

Nu har jag detaljstuderat både Woodsman X och Blackbirden. På Woodsman kan man justera höjden på fotboxen, kan man det på Blackbirden också?
Tror ni sidofacket på Blackbirden rymmer puffran på ett bra sätt? För det verkade inte Woodsman ha något, va?

Anser ni att det räcker med Hex tarp om man ska vara ut i vårt svenska västkustklimat = horisontellt regn? Eller ska man satsa på Typhoon/Monsoon?

Snart slut på frågor, ska prova Lasses Blackbird inom kort, så antar att jag får lite mer verklighetskoll då.

Trevlig sommarkväll
önskar
Martina
 
Ni är grymma, taaaack! :)

Nu har jag detaljstuderat både Woodsman X och Blackbirden. På Woodsman kan man justera höjden på fotboxen, kan man det på Blackbirden också?
Tror ni sidofacket på Blackbirden rymmer puffran på ett bra sätt? För det verkade inte Woodsman ha något, va?

Anser ni att det räcker med Hex tarp om man ska vara ut i vårt svenska västkustklimat = horisontellt regn? Eller ska man satsa på Typhoon/Monsoon?

Snart slut på frågor, ska prova Lasses Blackbird inom kort, så antar att jag får lite mer verklighetskoll då.

Trevlig sommarkväll
önskar
Martina

Jag har aldrig testat en Woodsman X, men självklart finns det en stor fördel med att kunna justera footbox, men det där vet Tord mer om än mig. Personligen tror jag att det räcker med en Hex Tarp, men vet du med dig att du kommer att befinna dig i väder med mycket kraftig blåst och horisontellt regn, så... Typhoon/monsoon är en trevlig tarp. Dilemmat är bara att den inte finns att köpa i europa (Utomhusbutiken framöver kanske?). Men vill du ha sidodörrar har Warbonnet den här typen av tarp. UK-hammocks säljer t ex. Warbonnet BMJ. Den är rymlig och har dessutom sidodörrar.

Vad det gäller din farhåga att beställa från europa tror jag inte du behöver bekymra dig. UK-hammocks är en bra leverantör, och den här tråden har sannolikt höjt företagets omsättning rätt rejält de senaste åren. :)
 
Vad gäller footboxarna så är den i Blackbirden fast i den meningen är det är tyget som är så sytt att det blir som en "påse" till höger att placera fötterna i. P.g.a. patent så har Woodsman inte den färdiga påsen utan har ett inställbart snöre som drar ihop tyget till en påse. Den justerar inte höjden på något sätt. Skall sanningen fram vete katten vad den justerar. Min känsla är att man sätter den beroende på kroppslängd, d.v.s. var dina fötter/ben hamnar när du ligger ner. Jag har aldrig ändrat den överhuvudtaget. :)

Blackbirdens eminenta packficka kan med hjälp av ett gummirep spännas ut åt sidan för att inte hänga rakt ner och beröra hängmattans sida. Jag skulle bli förvånad om du går omkring med gevär som ryms i den, skulle gissa att stocken kommer ner men att pipan kommer trycka mot myggnätet ovanför. Ingen lösning jag hade satsat på. Vill du absolut ha vapnet inne i hammocken så hade jag nog funderat på att rigga upp ett par repöglor i åslinan för att hänga upp pangen där. När man ligger ner är den rätt sträckt och borde inte dras ner nämnvärt, men det är bara min gissning.
 
Beträffande att hänga upp vapnet hade jag satsat på en Coghlans lykthållare, och hängt vapnet där med ett regnskydd över istället.

41iCoV7WdHL._SX300_.jpg
 
Lasse & Tord:
Tack för feedback på fotbox och sidofack.
Jag har mailat UK Hammocks och frågat om han kan göra en woodsman X med sidoficka för geväret, ska bli kul att se vad han svarar.

Helst vill jag ha mitt vapen på "insidan", men det funkar nog också som föreslaget att hänga det i åslinan. Det är syntetstock så inte jättetungt, så det borde funka.

Jag kommer inte hinna till bockjakten den 16/8, men om jag lägger ordern innan UKHammocks semester den 3/8 så hoppas jag att få den lagom till september i alla fall.

Toodles
Martina
 
Vad gäller footboxarna så är den i Blackbirden fast i den meningen är det är tyget som är så sytt att det blir som en "påse" till höger att placera fötterna i. P.g.a. patent så har Woodsman inte den färdiga påsen utan har ett inställbart snöre som drar ihop tyget till en påse. Den justerar inte höjden på något sätt. Skall sanningen fram vete katten vad den justerar. Min känsla är att man sätter den beroende på kroppslängd, d.v.s. var dina fötter/ben hamnar när du ligger ner. Jag har aldrig ändrat den överhuvudtaget. :)

Blackbirdens eminenta packficka kan med hjälp av ett gummirep spännas ut åt sidan för att inte hänga rakt ner och beröra hängmattans sida. Jag skulle bli förvånad om du går omkring med gevär som ryms i den, skulle gissa att stocken kommer ner men att pipan kommer trycka mot myggnätet ovanför. Ingen lösning jag hade satsat på. Vill du absolut ha vapnet inne i hammocken så hade jag nog funderat på att rigga upp ett par repöglor i åslinan för att hänga upp pangen där. När man ligger ner är den rätt sträckt och borde inte dras ner nämnvärt, men det är bara min gissning.

En AK47 med fällbar kolv får plats i footboxen, men där går nog gränsen, och jag betvivlar att Pysselina jagar hjort med automatkarbiner. :D

Det får plats en hel del i sidofickan, men det beror på att den är djup, inte lång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.