Hammock

Jag har precis blivit klar med min hemmagjorda UQ, jag tog min expeed jungelsäck sydde en kvadrat med raksöm sedan klippte jag av det överflödiga materialet, köpte 38 mm band och sydde 4 kanaler och drog genom 2,8 mm polyester snöre. Nu återstår det bara att komma ut och testa den.:D
 
Agadesign: Det är den metoden jag har funderat på, och även till viss del gjorde jag så med min test UQ.

Har du någon uppfattning om mått på UQ?
 
Ett mått på en IX UQ jag hittade på Hammockforums är 60x48", dvs ungefär 150x120 cm. Och det är snäppet kortare än min underfilt från UK Hammocks som är 160 lång. Jag skulle inte ha någonting emot att den vore lite bredare dock :)

Här är en som har gjort om sin sovsäck till en UQ som var lite större: https://www.hammockforums.net/forum/showthread.php?t=65288

Så jag skulle nog säga att utgå från dessa mått, testa dig fram och se hur stort du vill ha. Klipp bara inte för mycket i början ;)
__
Fredrik
 
Jag har också en UQ från UK-hammocks. Kan instämma i att det inte skulle skada med lite mer bredd.

Min vinter UQ mäter: 195x120

Innan hade jag en Snugpak underblanket med måtten: 215 x150

...som gick att dra upp så den nästan gick att stänga på ovansidan. Den var riktigt skön (men tung i syntet). Är en UQ större minimerar du risken för att den glider undan dig på natten, och dessutom är det skönare att inte ha linorna längst kroppen.
 
Tack för alla svar!
Har googlat järnet men hittat allt i från 95cm till 160 som bredd.

Klippte och klistrade lite med min gamla syntetsäck och fick den till 110bred och 140ish lång.

Under mina tester ( dagtid ca 30minuter åt gången ) har den fungerat men kanske kunde vart typ 20cm bredare eftersom jag ligger på diagonalen....

Längden har inte varit några bekymmer även om jag är 191cm lång.
Förstärkte bara med en bit cellplast underlag under vaderna och fötterna samt att sovsäcken som användes som överdel inte var helt neddragen.

Första natten ser ut att bli runt Valborg när vi åker till landet, efter det vet jag definitivt.

Kommer skaffa mig en köpesquilt framöver men det får lunga sig ett tag, lite väl många penga tömmande aktiviteter här framöver.
 
Angående det där med dubbel botten

Frågan diskuterades här innan, för eller emot dubbel botten.
Visst, har man en rejäl underquilt är det onödigt, påverkar liggkomfort (något), och väger mera. Är man inte speciellt frusen eller behöver något som är lätt och inte skrymmer är säkert detta rätt alternativ.

Fast det finns andra fördelar med en dubbelbottnad hammock.

* Tryggare. Sova gott om natten i en hängmatta är enkelt, men känns det inte 100% tryggt är det en annan femma.

* Många hammockar med enkel botten har viktgränser, vissa neråt 90 kg. Har man hund, eller vill ha ett barn med sig, spricker det för de flesta människor. Eller också ligger det på gränsen.

* Det är praktiskt. Ibland när det är väldigt kallt kan det kännas skönt att ha ett liggunderlag i hammocken utöver underquilten.
 
Absolut, trygghetsfaktorn är viktig.

Hela anledningen till mitt massmord på min DD var att jag inte fick till en bra liggställning i den och numera efter jag fått lite längd i mattan så ligger jag toppen bra

Tror nog jag skulle komma undan med ett eller två cellplast liggunderlag men liggkomforten blir som du skrev lidande, säker mer i min "nya" Hammocken i en original DD.
MEN, hade jag inte moddat och donat som jag nu har gjort hade jag nog inte fastnat i sova-ovan-mark träsket.

Men håller med, ligger man bra på så sätt som DD Hammocken är tänkt är dubbelbotten nog oslagbart, man kan ju peta in både det ena och det andra i mellanskiktet för att bättra på isoleringen.

Antar att jag kanske blivit lite Shug-i-fierad:D
 
Det blev en single efter koll. Se inlägg nr 270. Lite sugen men har mycket nu så det kan dröja till maj innan jag hinner testa. Får sova på uteplatsen kanske. Är det någon som läst eller hört någon vars hängmatta har rämnat?

Spännande! Då är den i din ägo vilken dag som helst. Posta gärna lite bilder, vore kul att se den. Beställde du med single eller double layer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.