Hammock : vad sover ni på? I och under?

Detta gäller camping på sommarhalvåret. Dvs när temperaturen på natten går ned till 11-15 grader.

Hur inreder ni er hammock?
Vilken luftmadrass, underlag i hammocken?
Något på utsidan/under?

Länka gärna till produkter.

Jag tänker att inte ha något i hammocken förutom ett täcke/filt/sovsäck.
Att istället ha något extra som hänger under och agerar vindskydd och skapar en luftficka.

Men jag vill ju inte släpa med mig för mycket... Det kanske är bäst med ett liggunderlag i hammocken?
Men är orolig att den ska åka runt...

Hur fungerar en brandfilt som isolering?

I hammocken har jag ett vanligt cellplast liggunderlag som täcker från låren till axlarna, valfri lågbudget som du klipper till lämplig längd.
Om du är orolig för att liggunderlaget skall hasa runt så ta med halkskydd för mattor, tar liten plats och väger nada.
Sedan har jag sovsäck som täcke.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
grymt
låter väldigt bra om det räcker med ett hederligt liggunderlag.

Har kikat på underquilt, funderat på att fixa hemmagjord variant etc.
Sedan kikat på dyra liggunderlag som ska isolera bättre osv.

Men jag måste ta det lite lungt och testa hammocken mer när vädret börjar bli bättre....

helst vill jag klara mig med en sovsäck som täcke och möjligtvis ett liggunderlag under mig under svenska sommaren (mellansverige).

Det bekvämaste alternativet är en underquilt. Ett annat alternativ är att använda det tillklippta liggunderlaget på längden (kortsidan på hängmattan) och placera det vid stussen. Det blir mest tryck där och därför komprimeras sovsäcken mest där.

ja en underquilt, typ denna http://www.momojord.se/butik/snugpak-underblanket-underquilt/

ser ju onekligen ut att vara perfekt... lätt, varm och tar borde ta bort behovet att ha något i hammocken förutom ett täcke.

men jag ska nog köra på liggunderlag under första delen av säsongen iallfall så jag får utvärdera lite mer.

oron var mest att man skulle även under svenska somrar behöva både underquilt + liggunderlag eller möjligtvis behöva investera i ett tjockare liggunderlag i hammocken när temperaturen går ned kring 15 grader.

men om folk har överlevt på ett halvt liggunderlag så bör jag nog överleva jag också. är inte direkt frusen av mig....

Hej!
Jag har ett uppblåsbart liggunderlag, tror det heter Thermarest Neo eller dylikt. Det har jag uppblåst till hälften. Det ligger still, men fördelen är att det tränger undan sidorna på hängmattan och komprimerar inte sovsäckens loft. Det har fungerat bra för mig i fjällen ner till +5C.
Har en Clarks Jungle Hammock. NA.

Jag använder en liten solmadrass som underlag. Därefter blir det oftast en filt bara om vädret tillåter, annars använder jag en woobie.

Uppblåsbart liggunderlag. Synmat 7
Vanlig sovsäck som jag har öppen, funkar som täcke. Sover som en kung med de. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips