Hammare till tältpinnar

Så kom jag mig äntligen till Naturkompaniet för att köpa mig en hammare till mina tältpinnar. Jag hade lite besvär i somras med att få ner dem i marken, och nu är väl marken frusen, så inte blir det lättare.

Döm om min förvåning när de inte sålde några hammare, eller ens begrep vad jag skulle ha en hammare till. "Varför använder du inte skorna eller en sten?" (Svar: visst kan jag göra det, men ibland finns inga stenar att tillgå, och ibland har jag inga skor som passar att slå med, och alltså vill jag ha en hammare.)

I somras fick jag vid ett tillfälle låna en hammare till mina pinnar. Det var en liten, behändig sak men med stor träffyta. Funkade perfekt. Inga pinnar vek sig, utan gick rätt ned i marken.

Vem kan tipsa om en bra hammare till tältpinnar?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Prova att sätta fotsulan på pinnen, klacken i backen, tryck försiktigt och vicka ned pinnen? Det har jag gjort i snart 40 år, i all fjällterräng - och det har funkat för mig – dessutom, man böjer inga pinnar när man lärt sig tekniken.

Thomas

Tack för tipsen om "campingklubborna"!! Jag ska köpa en.

Thomas: Mitt behov av hammare eller klubba kommer sig av att jag ibland campar men inte har skodon som lämpar sig för att trampa ned tältpinnar med. Min fråga gällde således inte hur man får tältpinnar i marken, utan var jag kan hitta en hammare att slå ned tältpinnar med.

Verktygsbodarna brukar ha en gummiklubba som mekaniker har för att slå på sina vrid och slagverktyg. Hårdgummi, 30 cm skaft och rätt stora slagytor. Brukar fungera utmärkt när man skall ha ner långa stålspik i grusig mark, vintertid när det är fruset brukar ego slå ner en skruvmejsel som tas upp för att tillverka ledhål till tältpinnarna.
Sommartid brukar det inte vara samma problem.
Slår man däremot ner spett som min vän cirkusdirektören gör varje dag, behövs en stor klubba.

Ska man ändå ha med sig en klubba, tycker jag det bästa är en liten yxa som Gränsfors minsta. Använder baksidan av den för kåtans markpinnnar. Går som bekant att använda till annat också.

Raskesven

Minihammare 59:-

100037-jpg.jpg

Källa: Jula

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips