Hållbarhet på klättergrepp

Tjenare alla klättrare!

Jag håller just på med att bygga en relativt stor klättrevägg där hemma. Väggen kommer att vara inomhus i en ladugård närmare bestämt. Jag hade då funderingar om greppen håller för kyla...
Vet någon huruvida greppen tar skada av kylan eller om det inte är någon fara?
Jag hade tänkt köpa vanliga grepp på ergoholds.com.

Stort tack på förhand!

Min gamla klätterklubb (Highsport Vaasa) har en ouppvärmd klätterhall där det blir ordentligt kallt på vintern (15-20 minus). Vi hade inte några problem med att grepp gick sönder, men däremot var det ganska många som började snurra på våren när bultarna och väggen expanderat lite (greppen satt på omålad plywood, problemet kanske är mindre med andra väggmaterial) .

Så kör på med vanliga grepp och ha greppnyckeln nära till hands på våren.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack ska du ha!
Det är nämligen just omålad plywood som jag bygger väggen med. Känns skönt att kunna sätta igång arbetet utan att behöva vara orolig ;)

Tror det kan vara bra att sätta något bakom greppen för att öka friktionen. Kanske lägga lite sikaflex bak på dem första gången de sätts fast. Så lär de inte rotera sen.

+1 på denna
Har liknande situation i vår hall... som värst trot ja en minus 10 inne i lokalen...

Min gamla klätterklubb (Highsport Vaasa) har en ouppvärmd klätterhall där det blir ordentligt kallt på vintern (15-20 minus). Vi hade inte några problem med att grepp gick sönder, men däremot var det ganska många som började snurra på våren när bultarna och väggen expanderat lite (greppen satt på omålad plywood, problemet kanske är mindre med andra väggmaterial) .

Så kör på med vanliga grepp och ha greppnyckeln nära till hands på våren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips