Hållbara skor x3

Jag har svårt att hitta de skor jag vill ha, och skulle behöva lite råd. Jag går mycket i svår terräng, hyggen, myrar etc (vandringsleder, vad är det?), men har så gott som alltid möjlighet att torka skorna på kvällen. Passformen och hållbarhet är mycket viktigt!
Jag är egentligen ute efter två eller tre par kängor/stövlar:

Ett par kängor med halvhögt skaft, sköna och inte för klumpiga. Jag har idag Meindl Island och är jättenöjd med passformen, verkligen supersköna. Dock tycker jag att de släpper in väl mycket vatten och att de går sönder alldeles för fort! De är knappt två år gamla och håller kanske ett år till om jag har tur. Kanske har jag fått ett måndagsexemplar, jag känner andra som är mycket nöjda. Vad har ni för erfarenhet av dessa?

Ett par "vanliga" gummistövlar, alternativt mycket vattentåliga kängor med högt skaft, att användas när det är för blött för ovanstående kängor. Jag har idag Tretorn Scout, och är missnöjd med hållbarheten, terrängen jag går i verkar för tuff för stövlarna. Dock sitter de bra. Andra stövlar jag provat har hållit bra av den anledningen att de är så osköna att jag aldrig använder dem;-) Kanske är kängor bättre än gummistövlar?

Ett par varma gummistövlar, alternativt mycket vattentåliga kängor med högt skaft. Gärna fodrade. För användning i snö på vintern, +5 till -15 ungefär. Måste vara hyfsat varma men inte klumpiga. Jag har provat Tretorn Bore, som är sköna, men jag är extremt missnöjd med hållbarheten. De spricker i sömmarna, de senaste höll i två månader...

Jag vill ha skor som håller några år om man sköter dem efter tillverkarens rekommendation...
 
svårt...

Jag har också jobbat en hel del ute de senaste åren. Ganska mycket hyggesinventering, planteringar etc.

Min erfarenhet är att ett par bra stövlar håller ungefär en sommar, sen är det för tätt mellan laglapparna :)

Mina gamla Tretorn Sarek Plus höll ihop riktigt bra en sommar men var då lagade väldigt många gånger.

Därefter hade jag ett par andra stövlar, jag inte minns namnet på, i naturgummi med snörning bakpå. Dessa var bra men fick efter drygt halva sommaren en större skada som inte gick att lappa.

Skaffade då ett par nya Tretorn Sarek (minns faktiskt inte vilken modell det var) som höll slutet av förra sommaren och fortfarande funkar men de läcker genom sulan! Klart dåligt. Det tar ett tag när man står i vatten men efter ett tag kommer vattnet. Annars gillar jag dessa stövlar. Ska se om jag kan fixa läckan på något vis eller om Tretorn tar en reklamation på det.

Nu använder jag ett par Tretorn Setter av den enkla anledningen att jag fått dem och att de inte börjat läcka ännu. Har även ett par Thule nordic Vinterstövlar som jag gillat, men det är ju inte riktigt den säsongen nu... Därtill ett par classic som jag har för fisketurer i stugan.

Som du skrivit känns Tretorns kvalite ibland lite otillräcklig för hyggen och annan tuff användning. ett tips jag fått (av en försäljare dock) är att dunlop (tror jag det var, iaf en däcktillverkare och inte nokia) har stövlar som ska vara väldigt stryktåliga. Kanske kan vara ett tips.

Kängor använder jag normalt inte i jobbet eftersom jag tycker de slits för snabbt i förhållande till vad de kostar. Gummistövlar brukar finnas på rea eller så får man dem av arbetsgivaren. Har dock använt mina Meindl för kalla höstar när det varit oavverkad skog, dvs klart snällare miljö. Lägre skor än högskaftade kängor eller stövlar skulle jag inte välja på ett hygge eftersom det finns mycket vassa pinnar att göra sig illa på. Men visst har jag sprungit i sandaler ibland också när stövlarna glömts hemma.

/Andreas
 
Tack för svaret

Jo, Dunlop tillverkar stövlar, ska se om jag hittar någon återförsäljare så jag kan prova. Tretorn ska jag passa mig för noga i fortsättningen eftersom de (Bore) inte ens håller för vardagsanvändning...
 
danha; sa:
har idag Meindl Island och är jättenöjd med passformen, verkligen supersköna. Dock tycker jag att de släpper in väl mycket vatten och att de går sönder alldeles för fort! De är knappt två år gamla och håller kanske ett år till om jag har tur.

Membrankängor för 2500 som är knappt två år gamla och släpper in vatten ska man reklamera bums.
Du har sunt förnuft, konsumentköplagen, handelns praxis och Gores egen garanti på din sida.
 
Kängor

Varför inte Lundhags? För många låter det avskräckande att kängorna är ofodrade, men mina Lundhags Pro är de enda kängor jag haft som var sköna från första dagen och som aldrig gett mig skoskav... De håller fötterna torra och har bra kvalitet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
WiseDuck Hållbara strumpor? Likt de från Darn Tough Socks. Kläder 22
bk Hållbara kängor????? Kläder 2
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.