Hål på uppblåsbara Liggunderlag

För några år sedan köpte jag två mycket billiga uppblåsbara liggunderlag. De har använts några gånger och varit ok. Jag har alltid blåst upp dem lite extra för att de ska vara bekvämare.

Nu har bägge plötsligt gått sönder, långsam pyspunka.
För mig finns tre möjlig alternativ.

1. Jag har blåst upp dem för mycket och de har ej klarat trycket.

2. Vi har Hundarna i tältet och de har klivit på liggunderlagen. Klornn kanske var för vassa (borde i sig ha gett upphov till ett större hål).

3. Pris prestanda har stämt överens, de höll nästan exakt lika länge.

Vilka erfarenheter har ni av hållbarheten på uppblåsbara underlag ? Hur har de gått sönder?

Har någon med ett någorlunda kvalitativt underlag fått det förstört av hundklor / likanande ?

Vilka erfarenheter har ni av hållbarheten på uppblåsbara underlag ? Hur har de gått sönder?

Har någon med ett någorlunda kvalitativt underlag fått det förstört av hundklor / likanande ?

En kompis fick finna sig i att ha ett trasigt 1500kr underlag trots att det bara använts inne i tältet utan några direkta vassa attiraljer i närheten. Mina underlag, ett för 1000, ett för 600 och ett för 500 har alla gått sönder men då har jag använt dem utanför tältet, vilket jag anser att underlag ska klara eftersom man ofta lagar mat utanför, vilar etc. och de har alla gått sönder inom mer eller mindre samma tidsrymd. Någon vandring och sedan har det varit kört. Antagligen har det varit någon kvist eller liknande som har pajat två av dem och på det andra (det dyra) var det ventilen. Min erfarenhet är att underlagen är skräp som lämpar sig till vardagsrumscamping och vintercamping, knappt att användas i tält sommartid och absolut inte utanför tältet.

Skrev ungefär samma i en annan tråd också...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Markus_h; sa:

En kompis fick finna sig i att ha ett trasigt 1500kr underlag trots att det bara använts inne i tältet utan några direkta vassa attiraljer i närheten. Mina underlag, ett för 1000, ett för 600 och ett för 500 har alla gått sönder men då har jag använt dem utanför tältet, vilket jag anser att underlag ska klara eftersom man ofta lagar mat utanför, vilar etc. och de har alla gått sönder inom mer eller mindre samma tidsrymd. Någon vandring och sedan har det varit kört. Antagligen har det varit någon kvist eller liknande som har pajat två av dem och på det andra (det dyra) var det ventilen. Min erfarenhet är att underlagen är skräp som lämpar sig till vardagsrumscamping och vintercamping, knappt att användas i tält sommartid och absolut inte utanför tältet.

Skrev ungefär samma i en annan tråd också...

Jag har ett Thermarest från 1989 som håller än. Tre hål fick jag när syrrans unge slängde sina fiskegrejer på underlaget, men det kan man ju inte skylla på underlaget, precis. Det har varit med på massor med vandringar under åren, och jag har haft det utanför tältet också, direkt på marken. Inga problem alls.

Litet stickspår:
Jag har valt att inte använda uppblåsbart mest pga pris och vikten. Har sällan haft behovet heller, då jag sällan campar vid iordningställda rastplatser (läs stampat jordgolv)

Angående reparation då det går hål i fält, smältlim borde väl vara rätt optimalt för en fältlagning ? Liquisole är nog för långsamt för att göra nytta.
[Ändrat av mattiasj 2005-05-19 kl 10:06]

mattiasj; sa:
Litet stickspår:
Jag har valt att inte använda uppblåsbart mest pga pris och vikten. Har sällan haft behovet heller, då jag sällan campar vid iordningställda rastplatser (läs stampat jordgolv)

.....
[Ändrat av mattiasj 2005-05-19 kl 10:06]
Och nu när du skaffat kåta har du ytterligare en anledning; glödsprätt är ingen höjdare för självuppblåsbara.

Raskesven

MW; sa:
Har ett 3mm kort Thermarest som verkar riktigt klent. Det har jag bara i tältet, har hållt i 4 år. Utanför tältet (vid matlagning, eldning osv) har jag ett gammalt hederligt Karrimatunderlag. När jag ska sova har jag båda underlagen (Karrimatet underst), nästan som sängen hemma. :)
Tigerns hålletarmetod borde funka, annars skulle många cyklar ha vattenfulla slangar. :)

tigertamjaren; sa:
öringen; sa:
tigertamjaren; sa:
Kan väl köra samma trix som med en pysande cykelslang, blåsa upp och trycka ner i vatten för att se var det bubblar / hålet är?

Fast då får man väl in vatten i liggunderlaget och det kan väl inte vara bra?

Hallå, hade ni ingen teve där du växte upp?

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=30951&a=352641

Teve?! Vad är det? ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips