Hajkbricka för multifuelkök

När jag tittar på era bilder av fast monterade brännare och bränsleflaskor undrar jag stillsamt:
Hur flippar ni enkelt och snabbt flaskan mellan ON och OFF -lägena? Eller använder ni inte den
funktionaliteten? Med spännband synes det mig liiite bökigt?
/Odd

Jag är nog mer rädd att mitt gamla Hiker kommer kännas mer och mer rätt.
 
När jag tittar på era bilder av fast monterade brännare och bränsleflaskor undrar jag stillsamt:
Hur flippar ni enkelt och snabbt flaskan mellan ON och OFF -lägena? Eller använder ni inte den
funktionaliteten? Med spännband synes det mig liiite bökigt?
/Odd
MYCKET sen respons...
När jag packar ner köket på vinterturer tar jag inte bort flaskan från köket. Den får sitta kvar. När jag byter bränsleflaska skruvar jag bara av pumpen från flaskan och släpper ut trycket på det viset. Sedan på med en ny bränsleflaska.
/Håkan
 
Inom all R&D finns alltid risken för överingenjörskonstruktion. Fisher Space pen är en dylik miljonrullning, Kosmonaterna använde blyertspenna! KISS är en klok bit för värdering av nya fiffigheter.
 
Inom all R&D finns alltid risken för överingenjörskonstruktion. Fisher Space pen är en dylik miljonrullning, Kosmonaterna använde blyertspenna! KISS är en klok bit för värdering av nya fiffigheter.

Fisher hade konstruktionen färdig och till salu innan Nasa kontaktade dem. Fisher Spacepen är bara ett reklamjippo och namnet på en modell som använder den utbytespatron Fisher hade sedan tidigare. Alltså inte utvecklat för rymden utan faktiskt för jorden.
R&D har i detta fall inget med rymden att göra. Nasa behövde bara testa den färdiga modellen.

Patentsökt 1965. Nasa testade i 18 månader, antogs 1968.
Ryssarna skaffade sig en rymdbläckpenna 1969, innan dess hade de använt blyerts.

Men det finns alltid de som inte låter fakta påverka en god historia

/John
 
Det här är en av mina favoritfaktoider. Mycket för att jag själv trodde hjärtligt på den innan jag läste mig till fakta.
Det ska också tilläggas att före 68 hade Nasa använt blyerts. Samt att ett år efteråt beställde Sovjet in och började använda Fischers pennor.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...